به عشق کارآفرینی ریسک می کنیم

گروه خودرویی دلیلی به مدیریت وحید و امیر دلیلی نمایندگی خودروهای هیوندا، جیلی، بنز و کیا را در کرمان دارند و از کارآفرینان برتر کرمانی به شمار می روند.

خبرآنلاین کرمان/ رضا عبادی زاده: برای هر جوانی وارد شدن به فضای کسب و کار سخت است، چه رسد به اینکه خانواده ات فرهنگی باشد، خودت درس خوانده ی دانشگاه در رشته ای مهندسی باشی و از همه مهمتر سابقه ای در بازار آزاد نداشته باشی. وحید و امیر دلیلی دقیقا همین شرایط را دارند.

این دو برادر موفق کارهای متفاوتی را تجربه کردند و در حال حاضر گروه خودرویی دلیلی را به یکی از موفق ترین گروه های خودرویی در کشور تبدیل کرده اند. علاوه بر موفق بودن در سطح کشور، اشتغال بیش از صد نفر باعث شده دلیلی ها جزو کارآفرینان موفق کرمان هم باشند. این گروه در کرمان نمایندگی هیوندا، جیلی، بنز و کیا را دارند. عصر یک روز بهاری رو به روی وحید دلیلی نشستیم. هرچند قرار بود امیر دلیلی هم در این مصاحبه ما را همراهی کند اما بدلیل مشغله کاری زیاد این اتفاق نیفتاد:

  • برای یک جوان، رسیدن به جایگاه فعلی شما آن هم در ۳۵ سالگی یک رویاست. از ابتدای ورودتان به بازار آزاد بگویید.

حدود ۱۴ سال پیش من و برادرم وارد بازاری شدیم که با آن غریب بودیم. نه خانواده ما سابقه کار آزاد داشتند نه فرد با سابقه ای در بازار در کنار ما بود تا با شراکت وارد بازار شویم. به همین دلیل به شدت در ابتدای کار مشکل داشتیم و فشار زیاد بود.

  • کار اول شما همان فست فود آیدا بود یا قبل از آن سابقه دیگری هم داشتید؟

کار به این بزرگی نه. ابتدا در بحث ساختمان سازی فعال بودیم  و بعد وارد حوزه غذا شدیم.

  • آیدا نقطه عطفی در ورود فست فودهای مختلف به کرمان بود.

این را بگویم که در ابتدا با هر کس که صحبت می کردیم قصد داشت ما را از ورود به این حوزه منصرف کند. بودند افرادی که می گفتند سرمایه مان را از دست می دهیم آن هم در کمتر از ۳ ماه. اما من و برادرم با جدیت ایده های خود را پیاده کردیم و توانستیم یکی از موفق ترین فست فودهای کرمان را راه بیندازیم.

یادم می آید برخی از مسئولان وقتی می فهمیدند ما برای گرفتن برند آیدا هزینه کرده ایم، تعجب می کردند. چرا که تا قبل از فست فود آیدا، رستوران داری در کرمان کاری سنتی بود. شما نگاه کنید بعد از فست فود آیدا، چه موجی در ایجاد فست فودهای مدرن در کرمان به راه افتاد.

آن موقع ورود افراد تحصیلکرده به بحث غذا عجیب بود اما من و برادرم که هر دو تحصیلات دانشگاهی داشتیم به این کار وارد شدیم و با داشتن ایده های نو توانستیم فضا را عوض کنیم. الان اولین کاری که خانواده ها برای سرمایه گذاری به آن فکر می کنند، همین فست فود است.

  • نگران شکست نبودید؟ یا پشتتان به سرمایه پدری گرم بود؟

مطمئنا نگران شکست هم بودیم. اما وقتی وارد کار می شدیم به تلاش فکر می کردیم تا نتیجه. ما یک ریال هم از سرمایه پدری را در کارمان خرج نکردیم.

به این موضوع هم توجه کنید که من و برادرم می توانستیم پولمان را جایی خرج کنیم که قطعا سرمایه ما را دو برابر می کرد اما ریسک کردیم. این ریسک مهم است. البته گاهی هم ممکن است ریسک جواب ندهد. آن هم به دلایل مختلف.

  • مگر می شود وارد کاری شد و به نتیجه اش فکر نکرد؟

قطعا نه. به نظر من هرکس وارد کاری می شود که نتیجه اش مشخص نیست باید تلاش زیادی داشته باشد. در کنار این تلاش، برنامه ریزی هم مهم است. ما برای لحظه به لحظه کارمان برنامه داشتیم. برای همین با هر مشکلی جنگیدیم و دلسرد نشدیم. اگر از همان اول به نتیجه کار فکر می کردیم و صبر نداشتیم قطعا با اولین مشکل دلسرد می شدیم.

  • شکست هم خوردید؟

بله. آیس پک در هزار و یکشب. مهم این است بعد از شکست هم بلند شدیم. اگر کسی با یک بار زمین خوردن دیگر انرژی بلند شدن نداشته باشد همان بهتر که وارد کار آزاد نشود.

شما به یک بچه ای که تازه می خواهد راه رفتن را یاد بگیرد نگاه کنید. بارها زمین می خورد اما باز بلند می شود تا موفق شود.

  • از فست بود که بگذریم و کمی درباره گروه خودرویی دلیلی صحبت کنیم. چه شد وارد این کار بزرگ شدید؟

سال ۸۷ من و برادرم به نیازی در سطح شهر کرمان برخوردیم. اگر کسی در کرمان قصد خرید خودرویی از محصولات هیوندا را داشت باید از خارج از استان می خرید. نزدیک ترین شهر هم به کرمان که نمایندگی هیوندا داشت، یزد بود.

بعد از خرید هم تازه به بحث سرویس خودرو می رسیدیم و برای هر کاری باید به استان های مجاور می رفتیم. این مشکل باعث شد فکر ایجاد نمایندگی هیوندا در کرمان به ذهن من و برادرم خطور کند.

  • فکر می کنم تجربه فست فود آیدا باعث شد ریسک پذیرتر شوید.

قطعا. اما مسئولیت در حوزه خودرو خیلی زیادتر است. مردم به خودرو به عنوان یک ارزش خانوادگی نگاه می کنند و در این حوزه حق اشتباه نداریم.

  • شما در بحث خودرو هم بی تجربه بودید. سخت نبود؟

اتفاقا خیلی هم سخت بود. باز هم توصیه های اقتصادی دوستان مخالف این کار بود. اما ما توانستیم این نمایندگی را بگیریم و الان به لطف خداوند و زحمات شبانه روزی در بین ۶۰ نمایندگی در سطح کشور، رتبه دوم را داریم.

این نکته را در نظر بگیرید که کرمان به لحاظ شاخص های جمعیتی و اقتصادی به صورت حقیقی از اصفهان، خراسان، فارس، آذربایجان و حتی مازندران هم عقب تر است. در چنین فضایی توانستیم رتبه دوم را کسب کنیم.

  • گام بعدی شما در حوزه خودرو اخذ نمایندگی جیلی بود.

به لطف خدا از سال ۹۱ نمایندگی محصولات جیلی را هم گرفتیم و در کشور رتبه سوم نمایندگی های جیلی را داریم.

  • شما الان آنقدر سرمایه دارید که تا آخر عمر تامین باشید. حتی قبل از نمایندگی های هیوندا و جیلی و با فست فود آیدا هم درآمد خوبی داشتید. پس چرا ریسک کردید؟

علاقه به کار آفرینی، اشتغال زایی و از همه مهمتر توسعه شهر کرمان. ما در کرمان از نظر کار تیمی مشکل داریم و اینقدر باید کار تیمی بکنیم تا این مشکل در کرمان رفع شود. الان ما با این دو نمایندگی نزدیک به ۱۰۰ نفر را مشغول به کار کرده ایم.

  • به عنوان فردی موفق و کارآفرین چه توصیه ای به جوانان دارید؟

برای ورود به هرکاری باید به شدت برنامه ریزی و مطالعه بالایی داشته باشند. بعد از این دو مولفه، تلاش زیاد باعث موفقیت است.

  • پس قدرت ریسک پذیری و جرات چه نقشی دارد؟

جرات که یک خصلت شخصی است و فقط به صرف داشتن جرات نمی توان موفق شد. در ضمن ریسک بد هم وجود دارد. ریسک بدون فکر مطمئنا به شکست می انجامد.

  • یک جمله به جوانانی که می خواهند وارد فضای کاری شوند بگویید.

داشتن یک آرزو خوبه ولی در کنار داشتن یک آرزو، برنامه ریزی و تلاش و صبر رکن هایی ست که برای رسیدن به هر آرزویی قطعا به آن نیاز است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =