میرزاخانی:تیمداری از وظایف سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیست

محمود میرزاخانی - قائم مقام سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری که مسئولیت دبیر هیات کشتی استان البرز و ریاست هیات کشتی شهرستان کرج را برعهده دارد از جمله مدیران ورزشی کلانشهر کرج است. میرزاخانی در خصوص ورزش کلانشهر کرج و وضعیت کشتی استان البرز حرفهای جالبی زد این گفتگو را بخوانید:

اسماعیل حیدرپور خبرگزاری خبرآنلاین- استان البرز:
 خلاصه ای از وضعیت سازمان فرهنگی ورزرشی کرج را بیان کنید که چه موانعی بر سر راه این سازمان نوپا در شهرداری کرج وجود دارد؟
 مقوله فرهنگ و ورزش از اولویت های هر شهر، کلانشهر می باشد که به طور حتم این مساله مهم برای شهر کرج نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. بیش از دو سال از عمر سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری کرج می گذرد که به طور حتم به خاطر عمر کوتاهی که این سازمان دارد ما با یکسری موانع و مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم یکی از اصلی ترین مسائل موردنظر ما استقلال این سازمان است. چون سازمان ما یک سازمان نوپا به شمار می رود وابستگی ما از نظر مالی و از نظر فکری بیشتر از سازمان های دیگر به مدیریت کلان شهرداری مرتبط می شود.
در واقع ما در سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری در صدد هستیم که با درآمدهای بیشتر بتوانیم خدمات بیشتری را در زمینه فرهنگ، هنر و ورزش به جامعه شهری خود ارائه دهیم. اگرچه در بحث درآمدزایی نیز تا حدودی توانسته ایم بخشی از هزینه ها را پوشش دهیم. البته ما معتقدیم منابع درآمدی سازمان فرهنگی- ورزشی باید پایدار و از استقلال برخوردار باشد.

 باتوجه به نوپا بودن سازمان شما در یک سری از تصمیم گیری ها می بایستی با معاونت فرهنگی یا مدیریت شهری هماهنگی هایی را انجام دهید به طور حتم این مهم موجب اتلاف وقت در اهداف و برنامه هایتان خواهد شد در حالی که در سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری تهران شاهد این مشکلات و موانع نیستیم؟
 من با نظر شما کاملا موافقم، اول اینکه سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری کرج هنوز هم برای خیلی از دوستان و جامعه ورزشی و فرهنگی ناشناخته است و خیلی ها به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق با وظایف و فعالیت های این سازمان آشنا نیستند، در حالی که همکاران ما در سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری تهران شرایطشان کاملا با ما متفاوت است به عقیده بنده اول ما باید در بحث اطلاع رسانی بتوانیم سازمان خود را به جامعه ورزش و فرهنگ خوب معرفی کنیم و در وهله دوم از الگو در سازمان های دیگر بهره مند شویم. به طور مثال ما در بحث برگزاری ورزش محلات توانستیم تجربه موفقی را پشت سر بگذاریم.

 اتفاقا شهردار نیز در افتتاحیه ورزش محلات اعلام کرد سال آینده ورزش محلات را با 50 هزار نفر برگزار می کنیم که این وظیفه شما را سنگین تر می کند؟
 ورزش محلات در شهر کرج دومین دوره اش را پشت سر گذاشت و خوشبختانه سازمان فرهنگی - ورزشی عملکرد بسیار موفقی را داشت. سال اول با 3 الی 4 هزار نفر مسابقات ورزش محلات را انجام دادیم، امسال که دومین دوره آن را سپری کردیم این تعداد به 15 هزار نفر رسید و واقعا شور و هیجان در تمام محلات شهر کرج دیده می شد. تیم های مختلفی در این مسابقات شرکت کردند و البته استعدادهای درخشانی نیز یافت شد که این نیازمند برنامه ریزی برای سوق دادن این استعدادها به بدنه ورزش شهر و استان می باشد. انشااله با تجربیاتی که مدیریت سازمان فرهنگی ورزشی و همکارانمان در این مجموعه داشتیم سال آینده سعی خواهیم کرد صحبت های دکتر ترکاشوند را در ورزش محلات جامه عمل بپوشانیم و با 50 هزار نفر سومین دوره ورزش محلات را برگزار کنیم.

 مراسم اختتامیه دومین دوره ورزش محلات را چه زمانی برگزار می کنید؟
 انشااله درصدد هستیم مراسم اختتامیه را به شکلی باشکوه، مثل مراسم افتتاحیه برگزار کنیم و از قهرمانان رشته های مختلف تقدیر و تجلیل نماییم.

 خیلی از جامعه ورزش حرفه ای سوال دارند که چرا سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری در تیمداری و حضور در مسابقات کشوری حضور ندارد؟
 اتفاقا سوال خوبی پرسیدید، خیلی ها فکر می کنند سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری باید در مسابقات باشگاهی، تیمداری کند اما براساس رسالت و اساسنامه ای که سازمان ما در اختیار دارد هدف اصلی این سازمان گسترش ورزش همگانی است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری این اصل وظیفه ذاتی شهرداری می باشد. شهرداری ها موظف اند در ورزش همگانی با برنامه ریزی دقیق و هزینه های مطلوب در رشد و توسعه ورزش شهری فعالیت نمایند چرا که تیمداری اصلا وظیفه شهرداری ها نیست. البته در برخی شهرداری ها به طور اندک شاهد حضور تیم هایشان در مسابقات کشوری هستیم که این فقط به چند شهر معطوف می شود.

 شنیده ایم که مبلغی از سوی سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری به هیات های ورزشی پرداخت خواهد شد؟
 بله با مصوبه شورای شهر قرار شد 48 هیات ورزشی مورد حمایت مالی قرار گیرند. البته کل بودجه ای که در اختیار هیات های ورزشی قرار می گیرد 200 میلیون تومان است که به نظر من این رقم برای برخی از هیات های ورزشی بسیار ناچیز است شما اگر قرار باشد این مبلغ را بین 48 هیات ورزشی تقسیم کنید متوجه می شوید که در نهایت حداکثر پولی که به برخی از هیات ها تعلق می گیرد 4 الی 5 میلیون تومان است که این مبلغ فقط برای هزینه ایاب و ذهاب و اسکان یک تیم ورزشی به یک مسابقه است.

 چرا سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری کمک های بیشتری به هیات های ورزشی نمی کند؟
 براساس قانون سازمان ما نمی تواند به طور مستقیم مبالغی را به هیات های ورزشی بدهد بلکه اگر قرار باشد پولی به هیات ها بدهیم حتما مصوبه شورای شهر را می خواهد.

 به عنوان دبیر هیات کشتی استان و رئیس هیات کشتی شهرستان کرج چه برنامه هایی در خصوص این رشته دارید و عمده مشکلاتتان در این رشته چیست؟
 واقعا کشتی ورزش جذاب، پرطرفدار و به نوعی ورزش اول کشور ما است اما مشکلات عدیده ای دارد که مهمترین آن نبودن منابع مالی است و واقعا نمی توان در ورزش بدون داشتن اعتبار و امکانات کار کرد. باور کنید ما با کمترین امکانات این رشته را در شهر کرج و استان البرز اداره می کنیم حتی گاهی به سختی حقوق مربیان این رشته را تامین می کنیم و برای اعزام کشتی گیران به مسابقات از کمک های مالی برخی از علاقمندان در این رشته استفاده می کنیم.

 پس با این حساب با داشتن مشکلات عدیده مالی چگونه تیم کرج به مسابقات جام جهانی کشتی در شهرستان جویبار اعزام شد؟
 باور کنید کل هزینه ها از طریق رئیس هیات، نایب رئیس، بنده و برخی از علاقمندان به رشته کشتی تامین شد. اگرچه قرار بود شورای شهر 50 میلیون تومان به این رشته کمک کند که در نهایت منتفی شد.
 تیم کشتی کرج در مسابقات جام جهانی با اسم شورای شهر در مسابقات حضور یافت، پس چرا کمک مالی به این تیم نکرد؟
 (با خنده) این سوال را باید از دوستانمان در شورای شهر پرسید که به لایحه کمک 50 میلیون تومانی رای مثبت نداند!

 تیم کشتی کرج که به نام شورای شهر در مسابقات جام جهانی حضور یافت مقام سوم را کسب کرد و این یک عنوان با ارزش برای کشتی این شهر است چه برنامه ای برای ادامه این روند دارید؟
 به طور حتم همانطور که شما هم گفتید جوانان و ورزشکاران کشتی گیر کرجی دست به کار بزرگی در مسابقات جام جهانی زدند علی رغم اینکه ما با کمبود اعتبار روبرو بودیم و این تیم در کمترین زمان تشکیل و راهی مسابقات شد اما توانستیم مقام سوم را بدست بیاوریم، اگر قرار است در کشتی حرف هایی برای گفتن داشته باشیم می بایستی مدیریت ارشد استان، صنایع، بخش خصوصی نگاه ویژه ای به این رشته پرطرفدار داشته باشند. حضور در جمع بزرگان کشتی نیازمند امکانات، بودجه می باشد و ما برای رسیدن به جایگاه مناسب در کشتی کشور بودجه ای حدود 400 تا 500 میلیون تومان داریم.

 خانه کشتی کرج افتتاح شد اما ظاهرا هیچ فعالیتی در آن صورت نمی گیرد علت چیست؟
 بله همانطور که می دانید خانه کشتی کرج با حضور وزیر محترم ورزش و جوانان و مسئولان اجرایی استان افتتاح شد، اما خانه کشتی در شرایط فعلی با مشکلات عدیده ای روبروست و به همین علت است که هنوز در آنجا مستقر نشده ایم.

 علت چیست؟
 برای تجهیز و راه اندازی، نیاز به یکسری ملزومات اداری داریم تا هم خانه کشتی راه اندازی شود، هم دفتر هیات استان و شهرستان در آنجا دایر شود که براساس برآوردی که انجام شده ملزومات اداری بین 400 تا 500 میلیون تومان هزینه دارد که هنوز این مبلغ تامین اعتبار نشده است. اگرچه دوستان در اداره کل قول داده اند که ملزومات اداری را در خانه کشتی مستقر کنند اما تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =