شادی مدرس *

سیرک پرشین که دو ماه پیش تحت عنوان اولین سیرک بدون حیوان کشور افتتاح شد، امروز در حیاط آموزش و پرورش اسلامشهر بدون مجوز حیوان آزاری می کند.

پس از آنکه سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوزاجرا با حیوانات برای سیرک پرشین را تکذیب کرد و از سوی دیگر همچنان تبلیغات این سیرک در اسلامشهر حاکی از اجرای برنامه با حیوانات بود، نمایندگان کارگروه مردمی حذف حیوانات از سیرکها، عازم محل این سیرک واقع در خیابان امام حسن عسکری اسلامشهر شدند.

چادر سیرک پرشین در حیاط اداره آموزش و پرورش اسلامشهر برپا شده و تماشاچیان اتومبیلهایشان را در پارکینگ اداره آموزش و پرورش اسلامشهر پارک می کنند. چرا که کمپینی تحت عنوان کمپین سیرک نه تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست دو ماه پیش به بهانه اجرای برنامه های فرهنگی و بدون حیوان در سیرک پرشین، از وزیر آموزش و پرورش خواستار حمایت از این سیرک شده بود. سیرکی که بعنوان اولین سیرک بدون حیوان کشور افتتاح شده بود.

غلیرغم اینکه طی تماسهای مکرر با سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای نمایش با حیوانات در سیرک پرشین را انکار می کردند می دانستیم سیرکی که بعنوان اولین سیرک بدون حیوان کشور افتتاح شده و در تابستان سال گذشته به دلیل شرایط بد نگهداری، 5 قلاده شیر در آن از بین رفتند هنوز هم با حیوانات برنامه اجرا می کند. به همین دلیل برای تهیه عکس و فیلم عازم اسلامشهر شدیم.

مردمی که صرفا برای تماشای شیر و خرس و میمون به سیرک آمده بودند روی صندلی هایی که در فضای آلوده و متعفن زیر چادر سیرک چیده شده بود مستقر شدند. چند نفر از کودکان زیر 10 سال که چند روز قبل از طرف مدرسه برای دیدن نمایش سیرک آمده بودند و این بار با خانواده هایشان به پا به سیرک گذاشته بودند، از تجربه دیدن میمونی که با زنجیر کشده می شد و شیری که روی تخته چوب راه می رفت می گفتند.

میمون با زنجیری کوتاه به گردنش روی صحنه آمد تا با معلق زدنهایی که حاصل از کشیدن زنجیر توسط صاحبش بود تماشاچیان را سرگرم کنند. به محضی که برای عکس گرفتن آماده شدیم تذکر گرفتیم. صاحب مار بوآ، سر مارش را در دهان خود فرو برد. باز هم برای عکاسی تذکر گرفتیم. عکاسی ممنوع بود. عکاسی فقط از حیوانات ممنوع بود.

با امیرحسین داداشی رییس ساماندهی امور مناطق سازمان محیط زیست تماس گرفتیم. گفتیم سیرک پرشین علیرغم تعهدش با حیوان برنامه اجرا میکند. فیلم داریم. مدرک داریم. تماشاچیان شاهد هستند. آقای داداشی طی تماسی دو بازرس از محیط زیست اسلامشهر که در همسایگی سیرک واقع شده به سیرک اعزام کردند تا حیواناتی که بدون مجوز در نمایشها از آنها استفاده شده را طبق قانون ضبط کنند.

پس از ورود دو بازرس از محیط زیست اسلامشهر، مجری سیرک اعلام کرد نمایش شیر به دلایلی کنسل شده. تماشاچیان معترض بودند و حاضر به ترک سیرک نمی‌شدند. مصطفی کرمی اسپانسر سیرک ابتدا تاکید می‌کرد از آقای علی تیموری، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان مجوز اجرا با حیوانات را گرفته. به بازرسان می‌گفت مثل گذشته با شما همکاری می‌کنم اما این خانم باید از اینجا برود.

بازرس ها از ما خواستند ثابت کنیم سیرکی که در همسایگی محیط زیست اسلامشهر برنامه اجرا می کرده از حیوانات در نمایش ها استفاده کرده. چون مسئولین سیرک منکر استفاده از حیوانات در نمایش شدند. فیلم نشان دادیم. ثابت کردیم. مردم هم شهادت دادند. بازرسان گفتند می روند و با وسیله نقلیه مناسب برای انتقال حیوانات به پردیسان بازمی گردند. یک ساعت منتظر شدیم نیامدند. سیرک‌داران با خشونت و بی احترامی ما را وادر به ترک محل کردند.

با آقای داداشی تماس گرفتیم گفتند حیوانات سیرک پرشین شنبه ضبط می شوند.

* نماینده کارگروه مردمی حذف حیوانات از سیرکها

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    30 1
    چی بگم؟
  • پوریا IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    36 1
    ایا واقعا سازمان اطلاع نداشته این سیرک از حیوان نگهداری و با انها برنامه اجرا میکند ؟؟ اگر سیرک بنا به ادعای روی بنر ها سیرک بدون حیوان است چرا باید خرس و شیر داشته باشد ؟؟؟؟؟ ایا کمپین سیرک نه و اداره اموزش و پرورش تناقض بین بنرهای بدون حیوان و نمایش خرس به این بزرگی را متوجه نمیشوند یا..,,,,,,,,,,؟؟؟ایا اگر بزرگوارنی که این تخلف را مشاهده نمودند پیگیری نمیکردند تا چه زمانی این حیوانات بخت برگشته قربانی خواب افراد ذی صلاح بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مجتبي آم EU ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    34 1
    اموزش پرورش شغلش تغير داده؟ چه قانوني وجود دارد كه اموزش پرورش تبليغ حيوان ازاري ميكند بايد مسئول اموزش پرورش زير سوال برود تا دليل تبليغات حيوان ازاري رو بگويد
  • آزاده A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    23 3
    خانم مدرس شما کار بزرگی در جهت این حیوانات زبون بسته در سیرک انجام دادید.ما انتظار داشتیم کمپین سیر نه این پیگیری رو انجام بدن زیرا وقتی مجوز همکاری آموزش پرورش رو با سیرک بدون حیوان گرفن آن هم به دلیل تشویق سیرک بدون حیوان درست نبود که با اینکه میدانستند سیرک پرشین داره با همکاری آموزش پرورش اسلامشهر از حیوانستفاده مکوت کنند و بگویند وظیفه ما نیست که پیگیری کنیم.
  • تینا A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    29 1
    خداروشکر که حیوونا رو ضبط میکنه سازمان و امیدوارم تحت هیچ شرایطی به این سیرک حیوان ندهند تا دوباره شاهد تلف شدن چندقلاده شیر بطور همزمان و از بین رفتن بقیه ی حیوانات در این سیرک نباشیم.از سازمان خواستاریم هرچه سریعتر تمام حیوانات موجود در سیرکها رو جمع کنه و به طور کلی نمایش با حیوانات با سیرک برچیده بشه تا شاهد حیوان آزاری های پشت پرده نباشیم
    • بی نام RO ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      25 1
      حالا امیدواریم واقعا این حیوانات ضبط شوند
  • تورج حامی A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    5 37
    اول: کمپین سیرک نه از سیرک بدون حیوان پرشین حمایت کرده بود. الان که این سیرک از حیوان استفاده می کنه این حمایت کان لم یکن تلقی میشه. این مساله بدیهی است. حتی در نامه کمپین سیرک نه به وزیر آموزش و پرورش هم آمده که از سیرک بدون حیوان حمایت کنید. دوم: ضعف سازمان محیط زیست در برخورد با سیرک ها کاملا مشخصه. بعد از آن همه تلاش و بیش از 15 فتوا انتظار می رفت سازمان سیرک حیوانات را ممنوع کند ولی این اتفاق رخ نداد. سوم: تلاش برای حذف حیوانات از سیرک ها سابقه ده ساله داره. تا آنجا که می دانم این کارگروه حذف حیوانات از سیرک یک گروه در یک رسانه اجتماعی است با تشکر
    • حامد IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      16 1
      شما برید تو تجمع سگها با سوء استفاده از احساسات مردم، دستبند لاستیکی نارنجی بفروشین. اونم 10 هزار تومن. کاریتون به این کارا نباشه.
    • آناهیتا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      15 1
      اونوقت تو این 10 سال نتیجه ای هم بوده؟ نامه ای؟ گزارشی در مطبوعات؟ رادیو؟ تلویزیون؟ سایتها؟ واقعا که وقتی یه گروه هم پیدا میشه و میخواد کار مثبتی انجام بده بقیه برای سوء استفاده فورا دندون تیز میکنن.
  • شادی مدرس IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    17 2
    امروز سازمان حفاظت محیط زیست یه امتحان آسون اما بسیار مهم پیش رو داره. امیدوارم همونطور که حیوانات سیرک همایونی ضبط و به باغ وحش منتقل شدن حیوانات سیرک متخلف پرشین هم در اسرع وقت طبق قانون به پردیسان یا مرکز مجاز دیگه ای انتقال پیدا کنن تا بتونیم به وعده شیرین روز گذشته سازمان مبنی بر حذف قریب الوقوع حیوانات از سیرکها را باور کنیم. ضبط حیوانات سیرک پرشین امروز سنگ محکیست برای سنجیدن قدرت اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر ادارات اقماری آن.
  • لیلا ستار RO ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    13 1
    باید حیوانات سیرک جمع بشن اونا تو قفس هستن تو این گرما گناه دارن
  • حامد IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    10 1
    سپاس از این کارگروه حذف حیوانات از سیرکها با پشتکاری که طی این یک سال نشون دادن. سازمان حفاظت محیط زیست لطفا سریعا نسبت به ضبط این سه حیوان بینوا لطفا اقدام کند.
  • سیما A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    8 1
    درود طبق اخرین اخباری که از سایت خبری پیگیر بودم جناب آقای مهدی تارخ با جدیت و وظیفه شناسی, تمام تلاش خود را کردند تا غیر قانونی بودن مجوز برگزاری سیرک اسلامشهر را به سازمان اعلام کنند و با پشتکار سرکار خانوم مدرس این مهم به نتیجه رسید سپاس از این عزیزان برقرار باشید امید است دیگر شاهد چنین بی عدالتی هایی نباشیم
  • بی نام EU ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    7 1
    چی بگم