بریز و بپاشی دیگر از سوی شهرداری تهران/نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر؟!

طرحی که از سوی شهرداری تهران با عنوان "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر" از 15 اردیبهشت آغاز شد و مطابق آن روی 1600 بیلبورد تبلیغاتی، آثار هنری به نمایش گذاشته شد، نه تنها از سوی خود شهرداری، بلکه از سوی شماری از هنرمندان و اعضای شورای شهر تهران هم به عنوان ترویج هنر و... تایید شد. اما...

آیا بهتر نبود که به جای نصب عکس آثار هنری در ابعادی اغراق آمیز (تا صدها برابر اصل اثر) در بزرگراه‌ها، که در واقع یک نمایش کمیتی و پرهزینه از نقاشی‌ها یا صنایع دستی‌ای است که مخاطبان خاص و مشکل‌پسند دارد، کاری باکیفیت تر انجام می‌شد؟ این‌گونه کار که مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران (وابسته به شهرداری) آن را در جهان هم بی‌سابقه می‌داند (روزنامه‌ی اطلاعات 24 اردیبهشت 94) در ادامه‌ی کارهای پر سر و صدا، هزینه‌بر، و نمایشی- تبلیغاتی (show off) است که بیشتر مدیران کشور ما به آن علاقه‌مند اند و شهرداری دوران قالیباف به طور اخص شیفته‌ی آن است.

چرا در جاهای دیگر جهان که در حفظ بافت تاریخی شهرها، پاسداری از محیط زیست، اشاعه‌ی هنر، حمایت از هنرمندان و هنردوستان، و جذب گردشگران خارجی، پیشتاز هستند و بسی موثر تر از ما کار می‌کنند، مدیران شهری و کشوری در فکر راه‌اندازی «بزرگ‌ترین نگارخانه در سطح شهر» یا «نخستین پل سه‌پایه‌ی جهان» یا «طولانی‌ترین پل معلق» یا «بلندترین سد بتنی» و مانند این‌ها نیستند؟ پاسخ ساده شاید این باشد که آنان ابتدا حساب سود و زیان یک طرح را می‌کنند و بعد کار را اجرا می‌کنند. در آن جاها معمولا رانت نفتی و جز آن، یا بودجه‌های مخفی متکی به درآمدهای عمومی وجود ندارد و به این دلیل تا کاری اقتصادی نباشد به اجرا در نمی‌آید.

تردیدی نیست که برای نصب 1600 بیلبورد، میلیاردها تومان از جیب مردم هزینه شده است. هیچ تفاوتی هم ندارد که این هزینه از محل بودجه‌ی شهرداری صورت گرفته یا توسط شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری (اجاره‌کنندگان بیلبوردها) پرداخت شده، چرا که این شرکت‌ها قطعا هزینه را به صورتی دیگر (و شاید دو لا پهنا) با شهرداری حساب خواهند کرد. به علاوه، جای پرسش است که چرا باید هزاران مترمربع نایلون ضخیم مصرف و سپس به دور ریخته شود (وارد محیط زیست شود)، در جایی که هنوز مشکل تفکیک زباله از مبدا و بازیافت به شکلی جدی در شهر وجود دارد؟ من فکر می‌کنم که این طرح نگارخانه دستپخت همان لابی باشد که برای هر رویداد کوچک و بزرگ، صدها بنر را از سوی شهرداری در شهر نصب می‌کند...؛ راستی آیا شورای شهر و دیگر مسوولان هزینه‌های این بنرنویسی‌ها را حسابرسی می‌کنند یا مانند پروژه‌ی پل طبقاتی صدر از آن اطلاع درستی ندارند؟!

در ده سال گذشته، شهرداری تهران کارهای خوبی مانند توسعه‌ی مترو، راه‌اندازی سامانه‌ی تفکیک زباله در کهریزک، احداث بوستان‌های متعدد، و... انجام داده، اما در مجموع کیفیت زندگی در این شهر را بهبود نبخشیده است. علت به نظر من این است که کمیت‌گرایی بر انجام کارهای کیفی سایه انداخته است؛ شهرداری در پی افزایش توان مالی و بیشتر کردن بودجه‌ی خود است و در این راه، باغ‌های شهر را می‌فروشد، دامنه‌های کوهستانی شهر را از منابع طبیعی می‌گیرد، پارک‌های جنگلی را بدل به پارک‌های شهری و حتی ساختمان می‌کند، به پروژه‌های عظیم ساختمان‌سازی در اطراف شهر بی‌توجه به ظرفیت برد زیست‌بوم اجازه می‌دهد، بافت تاریخی شهر را قربانی بساز و بفروشی و پاساژ سازی می‌کند... و از این راه‌های ناصواب درآمد به دست می‌آورد. سپس این درآمدها، پیمانکاران رنگارنگ را جذب می‌کند و آن‌ها درآمدها را با طرح‌هایی مانند نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، سنگفرش کردن‌های پیاپی پیاده‌روها، احداث فضای سبز دیواره‌ای، نصب هزاران پرچم بر روی پل‌های شهر، تونل و پل طبقاتی، چراغانی کردن درختان، چمن‌کاری و آبیاری‌های بی‌حساب، و دیگر کارهای هزینه‌بر و زیانمند برای محیط زیست صرف می‌کنند.

ای کاش بودجه‌ی «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» صرف کارهایی مانند خرید و احیای یک خانه‌ی تاریخی شهر، نجات یک کتاب‌فروشی روبروی دانشگاه تهران، و خرید یکی دو اثر هنری یا تاریخی برای اهدا به گنجینه‌های شهر می‌شد، و نگارخانه هم در یک محور پیاده‌رو یا در یک بوستان، در ابعادی کوچک و به شکلی باکیفیت برگزار می‌شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید مهدی A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    43 21
    کو انصاف... واقعن بی انصافی تا چه حد؟
  • بی نام FI ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    22 10
    پس کی از کنار این جریان جیبشو پر میکرد؟
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    52 30
    این مقاله کاملا نظر شخصی است و جنبه اجتماعی ندارد. بیشتر حالت بغض نسبت به شهرداری دارد. نمی پسندم
  • سیامک GB ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    3 5
    با عرض معذرت این داداشمون سرنا ا سروته گرفته. جایی که نام بردن از هنر و هنرمند تابوست. با جایی که هنر بخش اصلی فرهنگ پذیرفته است تفاوت بنیادین دارد و کار شهرداری فوق العاده بود در به میان شهر خاموشان بردن هنر و هنرمند. بقیۀ مرثیه ای هم که نویسدۀ متن خوانده است در حیطۀ ارزیابی او نیست و کارشناسان شهرساز مدرن باید نظر بدهند که چه کاری می شد کرد که نشده و یک شهر 12 میلیونی را با کدام درآمدهای پایدار باید اداره کرد که تراکم فروشی لغلغۀ زبان یک مشت هوچی نشود. شهر احتیاج به تنفس دارد و این طرح ریه ای برای یک تنفس کوتاه بود. از بابک زنجانی بپرس و نه از شندرغاز هزینه های گالری شدن شهر تهران. آفرین به قالیباف. یا...هو
  • علی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 5
    اگر یک حساب سر انگشتی انجام شود فکر نمی کنم هزینه 1600 تا بیلیورد بیشتر از 200 میلیون شده باشد چه هزینه اضافی ؟ ملیاردها را از کجا آوردید همیشه میشود بادون حساب کتاب حرف زد
  • مجيد ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 3
    قوم بني اسرائيل من كه خيلي پسنديدم
  • بی نام IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    3 1
    شهرداری بهتره یکم به فکر پارگینگ ماشینایی که روز به روز اضافه میشه باشه به خاطر همین پارک های نابجای بعضی و عدم وجود پارکیگ چه اتفاقاتی که روز ها د. تهران نمی افته
    • پوریا IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      1 0
      بهتره خودروهای فرسوده از شهر جمع بشه که اونم کار شهرداری نیست
  • بی نام A1 ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 4
    به نظر من ابتكار قابل تقديري بود .
  • بی نام A1 ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 5
    من که تابلو ها رو پسندیدم و به نظرم خیلی طرح خوب و جذابی است. دستشان درد نکنه. البته در باب هزینه همانطور که یکی از مسئولان شهرداری توضیح داده بود این طرح بار مالی سنگینی نداشته، ظاهرا یک بند از قراردادهای شرکت های تبلیغاتی که مسئول بیلبوردها هستند این بوده که 10 روزهای سال رو به تبلیغ فرهنگی در راستای سیاست های شهرداری اختصاص بدهند. و این طرح در راستای همان بند قرارداد بوده و برای استفاده از بیلبوردها هزینه ای نشده. نظر نویسنده رو اصلا نمی پسندم چرا که با طرحهایی که شهرداری در این سالها اجرا کرده کیفیت زندگی در تهران رو بهبود بخشیده .
  • بی نام IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 7
    این دوستا ن لیبرال دیگه سوراخ دعارا پیدا کرده اند و همه جا از زاویه هزینه و سود و ضرر مالی حرف می زنند.عزیز دلم دیگه توی حوزه شهرداری ها توی دانمارک و سوئد و بلژیک هم مساله را این قدر غلیظ با سود و هزینه پیوند نمی زنند.کلی پروژه عام المنفعه از سوی شهرداری شهرهای بزرگ انجام می شود.اونجایی که باید سود و زیان را در نظر گرفت باشگاهداری خصوصیه که دوستان لیبرالتون در دولت جرئت دل کندن از آن را ندارند و به شرکت های خودروسازی پاسش داده اند
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 5
    خیلی جاهای دیگه پول از جیب مردم هزینه میشه و خیلی بیشتر که خیلی بدتره. من که شخصا راضی هستم از جیب من پول رفت تا چشمهام برای 10 روز هم که شده "زیبایی" رو ببینه. از مدیریت شهرداری تهران هم ممنونم.
  • حسن IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 4
    واقعا تعجب کردم از اینکه یه نفر پیدا شده که در کنار همه کارهائی که توی تهران و شهرداری انجام می شه دغدغه کار هنری داره و دنبال معرفی شاهکارهای هنرمندان ایرانیست، و برای این کار خدا رو شکر کردم، بالاخره هنرمندان هم توی این شهر دارن زندگی می کنن و با دیدن این تصاویر نیرو می گیرن که هنوز انگار یه شمعی روشنه و شهر فقط مناسب ذائقه کلان خواران نیست بلکه ضعیفان هم مورد توجه اربابان شهر هستن. از طرفی نگذاشتم فکرم منحرف بشه به این سمت که حتما این طرح هم یه بابی هست برای جابجائی و تمکن مالی یک فرد یا یک گروه از فرش تا عرش. اما انگار عده ای هستن که نمی خوان مردم برای لحظاتی هم که شده فکری آروم داشته باشن.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 0
    با شما موافقم. شهرداری به جای این کارها بهتره در سینما و تئاتر سرمایه گذاری کنه که چهارتا فیلم غیردولتی و تئاتر فاخر را مردم به تماشا بنشینند تا ذائقه فرهنگی اشان ارتقا یابد. از جیب مردم خرج می کنید حداقل در راههای مفید خرج کنید.
  • حمید A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    5 0
    هرچند رویکرد سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» قابل تحسین است، اما اگر بخواهیم با انصاف به این کار نگاه کنیم، کار نسبتاً پرهزینه اما کم بازدهی بود. چرا که آثار فاخر هنری باید در نگارخانه‌ها و موزه‌ها نصب و دیده شود. راننده‌ای که باید تمام حواسش را به راندن وسیله نقلیه اختصاص دهد، چطور می‌تواند آثار هنری را مشاهده کند؟ البته شاید لازم است توقف کند و برود با دقت تابلوها را ببیند که چنین امکانی، آن هم در تهران نیست.
  • عباس محمدی A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 0
    دوستانی که می گویند بعضی ها فقط انتقاد می کنند، توجه داشته باشند که در این یادداشت از کارهای مثبت شهرداری هم یاد شده است.
  • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 0
    ۷۲ هزار متر از این پوستر ها چاپ شدن که فقط اتلاف پول مردم بود متری ۶ هزار تومن هم که قیمت چاپ در نظر بگیریم میبینیم چه پولی تو جیب یه عده نون بهم قرض بده رفته
  • علوی EU ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    2 0
    با سلام درورد بر شما فرمایش شما بسیار متین است به واقع کیفیت زندگی در تهرنا افزایش پیدا نکرده بلکه متاسفانه شهرداری هم هزینه تراشی میکند و هم اینکه در مورد نگداری و صیانت از محیط زیست نه تنها پیگیر نیست بلکه جسارتاً خیانت هم میکند که نمونه ی ان قطع درختان کهن سال وکاشتن نهال های یک ساله است . قلع و قم باغات قدیمی تهران فروش تراکم های نابجا پل طبقاتی صدر هم که دردی از درد ترافیک درمان نکرد ان زمان صدر ترافیک بود الان هم هر دو طبقه ترافیک است ،جداً برخی از سر بیکاری مانده اند چه کنند و دلسوزی نیست بگوید اینها مال مردم است
  • ضرابیان EE ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    آقای محمدی بسیار عالی بود. فکر نمی کنم رانندگان چیزی از این آثار هنری دستگیرشان شده باشد. هدف اصلی مانند همیشه حیف و میل اموال عمومی بود.