فرمانده تیپ ۳۳ حضرت المهدی در عملیات بیت‌المقدس به بیان جزئیاتی از عملیات فتح خرمشهر پرداخت.

به گزارش  تسنیم، سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین  پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه در سالروز ولادت سرور و سالار شهیدان در آستانه عملیات غرور‌آفرین بیت‌المقدس و سمبل آن فتح خرمشهر قرار داریم، گفت: 33 سال پیش در عملیات بیت‌المقدس فرزندان عزیز امام و امت امام در سایه یکدلی و وحدت کلام نیروهای مسلح از جمله ارتش، دریادلان بسیجی، پاسداران ژاندارمری، کمیته‌ها، شهربانی و مهندسی رزمی جهاد سازندگی همه بر آن شدند تا فرمان نایب امام زمان خود را در عملیات بیت‌المقدس که از جمله بزرگترین عملیات‌های دفاع مقدس است اجرا کند.

وی افزود: فرزندان دلبند امام در آن مقطع و عملیات بیت‌المقدس جغرافیایی را انتخاب کردند که قریب به 12 هزار کیلومتر از کشور توسط عراقی‌ها جدا شده بود و رزمندگان اسلام عملیات بیت‌المقدس را طراحی و اجرا کردند که قریب به نیمی از آنچه که عراقی‌ها جدا کردند در عملیات بیت‌المقدس قرار داشت. 

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به منطقه عملیات بیت‌المقدس نیز گفت: عملیات بیت‌المقدس در منطقه‌ای بین اهواز، خرمشهر و بصره قرار دارد و دشمن آن منطقه را به واسطه 4 مانع طبیعی قادر است از عملیات بیت‌المقدس دفاع کند و آن منطقه را به پادگان بزرگ تبدیل کرده بود.

سردار فضلی در مورد 4 مانع طبیعی برای عملیات بیت‌المقدس گفت: رودخانه کارون، رودخانه کرخه، رودخانه اروند و هورالهویزه و هورالعظیم 4 مانع طبیعی بر سر راه عملیات بیت‌المقدس بود و دشمن با استقرار عده و عُده که قریب به 7 لشکر در این جغرافیا وجود داشت و دشمن با نیمی از همه عدوات و تجهیزات از زره‌پوش تا امکانات و عدوات توپخانه‌ای در این جغرافیا استقرار پیدا کرده بود که فرزندان امام با کار اطلاعاتی و شناخت دشمن، عملیات بیت‌المقدس به خوبی انجام دادند. 

وی افزود: در این کار اطلاعاتی و شناخت دشمن فرزندان امام حتی روحیات فرماندهان دشمن را نیز مورد ارزیابی قرار دادند و می‌دانستند که کدام فرمانده چه تکنیک و هنری در عملیات خواهد داشت، از این رو به نقاط قوتی از دشمن رسیدیم و لازم دیدیم یک منطقه دیگری را برای پشتیبانی از عملیات بیت‌المقدس استفاده کنیم که در این صورت جغرافیای عمومی فکه را انتخاب کردیم؛ فکه‌ای که از 4 قرارگاه عمل کننده مشترک ارتش، سپاه، بسیج برخوردار بود و قرارگاه‌های فتح، نصر و قدس در فکه استقرار پیدا کردند.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در این عملیات قریب 135 گردان از رزمندگان اسلام محیای انجام  رسالت و تکلیف خود بودند تصریح کرد: قریب به 45 گردان از ارتش جمهوری اسلامی و 90 گردان از دریادلان بسیجی بودند و فرزندان بسیجی امام به بلوغی رسیدند که 90 گردان از عملیات را برعهده داشتند. 

سردار فضلی با بیان اینکه جغرافیای عملیات بیت‌المقدس تنوع فراوانی دارد گفت: عبور از رودخانه، جنگ در دشت و صحرا، جنگ در نخلستان، جنگ در جزایر، جنگ در منطقه رملی فکه و جنگ در منطقه ویژه خرمشهر نشان‌دهنده تنوع جغرافیای عملیات بیت‌المقدس است؛ از این جهت می‌گوییم منطقه ویژه خرمشهر زیرا دشمن خرمشهر را به پادگان بزرگ تبدیل کرده که حتی خودش نیز از معبر استفاده می‌کند.

وی در مورد برنامه‌ریزی برای عملیات بیت‌المقدس به 3 مرحله اشاره کرد و گفتعبور از کارون و تصرف سرپلی که باید به جاده اهواز  و خرمشهر برسد که 100 کیلومتر از آن در اشغال دشمن است. دوم رسیدن به مرزهای بین‌المللی و مرحله سوم رسیدن به منطقه بین بصره و خرمشهر و سپس محاصره خرمشهر و آنگاه آزادسازی خرمشهر است. 

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در 10 اردیبهشت‌ماه همه سپاه اسلام در منطقه عملیات و فکه محیای نبرد شده بودند، تصریح کرد: از این جا به بعد به قطعه کوچکی از نبرد بزرگ فرزندان امام اشاره می‌کنم، به آنجایی که بنده یکی از شاهدان عینی و سربازان ولایت مسئولیت تیپ 33 حضرت المهدی را عهده‌دار بودم.

سردار فضلی با بیان اینکه یگان‌ها در دوران جنگ تحمیلی از استان‌های مختلفی ترکیب می‌شدند و در این راستا تیپ 33 حضرت المهدی نیز از 12 استان ترکیب شد و محیای نبرد شدند که در مرحله اول حرکت به سمت تپه‌های رملی فکه جاده چاه نفت، رودخانه دو ایرج و پاسگاه مرزی فکه از دو طرف جاده آسفالته به سمت فکه پیش‌بینی شده بود که در عرض 13 کیلومتری و عمق 20 کیلومتری را فرزندان امام باید طی 3 مرحله عملیات انجام می‌دادند تا به اهداف برسانند. 

وی افزود: در مقابل لشکر 17 زرهی دشمن بود که می‌توانم اینجا بگویم در این عملیات پوست و گوشت و استخوان در مقابل انبوه زره‌پوشان قرار گرفتند و رزمندگان امام بی‌اعتنا به تانک و نفربر که حتی ما یک دانه از آنها را هم نداشتیم در جبهه نبرد حضور یافتیم و در مرحله اول مینها برداشته شد و معابری ایجاد شد و در نیمه‌های شب در تپه‌های رملی 181 و 182 ستون‌کشی کردیم و در مقابله با دشمن تپه‌های رملی 181 و 182 به تصرف ما در آمد. 

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین پس از انجام عملیات مرحله اول به رزمندگان اسلام گفت: دشمن در پشت جاده اهواز - خرمشهر است در حالی که فرزندان ما از رودخانه کارون عبور کرده بودند و فرزندان امام باید به مسیر 180 تا 200 کیلومتری جاده اهواز و خرمشهر برسند. 

سردار فضلی خاطرنشان کرد: در 11 اردیبهشت‌ماه در منطقه فکه مرحله دوم عملیات را انجام دادیم که رمل یک، 2 و 3 در مقابل انبوه زره‌پوشان و تصرف سپاه اسلام درآمد. ما روزها مشغول پاسخ به پاتک دشمن و شب‌ها که مقابله ما در مقابل دشمن جدی‌تر بود فرصتی برای هجمه فرزندان اسلام به دشمن بود و توانستیم در مرحله دوم نیز موفق شویم.

وی در مورد دستور فرمانده عملیات برای مرحله سوم نیز گفت: شهید بقایی گفت هنوز در راه رسیدن اهواز به خرمشهر دشمن سخت مقاومت می‌کند که  باید مرحله سوم را انجام دهیم؛ این بار برای رسیدن به اهداف عملیات باید از ساعت‌های اول تاریکی شب بهره‌مند شویم ولی وقتی می‌خواستیم ستون‌کشی کنیم در معرض دید دشمن قرار می‌گرفتیم که در این صورت هیئت رئیسه تیپ المهدی بر آن شدند تا یک مجاهدت و ریسک بزرگی را با لطف و عنایت خداوند انجام بدهند و اهداف نهایی دست پیدا کنیم. 

فرمانده تیپ 33 حضرت المهدی در عملیات بیت‌المقدس خاطرنشان کرد: در آن مرحله با 11 گردان اردو زدیم و به فرزندان امام گفتیم عزیزان تا به آب برسیم باید در مصرف آب قمقمه‌ای خود صرفه‌جویی کنید و همچنین تا اینکه بتوانیم مهمات را به شما برسانیم باید در استفاده مهمات خود دقت لازم را داشته باشید که هر گلوله یک دشمن را از پای در آورد. در این زمان بود که حجت‌الاسلام والمسلمین متقی امام جمعه گچساران در جمع ما حاضر شد و دقایقی برای رزمندگان اسلام سخنرانی کرد و در انتها فرزندان عزیز اسلام را دعا کرد و آنها آمین گفتند.

سردار فضلی اضافه کرد: هنوز آمین رزمندگان اسلام تمام نشده بود که دیدیم مه غلیظی آمد و همه جغرافیای فکه را پوشاند و دیگر صف‌کشی ما در مقابل چشمان دشمن نبود. پس از دعای دوم حجت‌الاسلام متقی هنوز آمین رزمندگان اسلام تمام شده بود که دیدیم منطقه فکه را بارش شدیدی گرفت و دیگر نیاز به آب نبود و نسیم ملایمی هم وزید. براین اساس برآن شدیم تا نیروهای رزمنده را با خودرو برسانیم و پس از نماز مغرب و عشا وارد نبرد دشمن شویم. 

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه وقتی وارد درگیری با دشمن شدیم، دشمن آمادگی لازم را برای مقابله با ما نداشت و باعث شد که قریب به 1500 نفر به اسارت سپاه اسلام درآیند و ده‌ها تانک و عدوات جنگی دشمن منهدم و یا به غنیمت گرفته شد تصریح کرد: پس از پایان این عملیات شهید بقایی گفت: ماموریت تیپ المهدی در اینجا به پایان رسیده است و این تیپ باید برای تقویت تیپ عاشورا  برای رسیدن به مرزهای بین‌المللی  باید حرکت کنند که ما حرکت کردیم و آن شب به آنجا رسیدیم. 

وی افزود: وقتی به آنجا رسیدیم عراقی‌ها در حالی می‌خواستند از پشت رودخانه کرخه با ما درگیر شوند که عقبه آنها سقوط کرده بود و آنها ناگزیر به فرار شدند. 

سردار فضلی در مورد عملیات 31 اردیبهشت‌ماه نیز گفت: در 31 اردیبهشت‌ماه  قرار بود برای قطع جاده شلمچه و خرمشهر فاصله‌ای را ایجاد کنیم که وقتی به جاده رسیدیم خرمشهر به محاصره ما درآمد و 14 هزار نیروی عراقی در محاصره سپاه اسلام قرار گرفتند. 

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به جلسه روز سوم خرداد با سرلشکر رشید فرمانده عملیات بیت‌المقدس، احمد کاظمی و حسین خرازی در قرارگاه گفت: قرار شد در گام اول به دژ خرمشهر برسیم که قبل از رسیدن ما خبر دادن سیم‌های فوگاز را قطع کردند و امید دشمن ناامید شده است و در گام بعدی نیز باید به جاده کمربندی جنت می‌رسیدیم که شهید شهرپسند پس از مدتی اعلام کرد ما به جاده جنت رسیدیم و همین‌طور پیش‌روی‌ها ادامه داشت تا اینکه شهید شهرپسند اعلام کرد که ما از کنار مسجد تخریب‌شدن امام صادق (ع) برای رسیدن به مسجد جامع در حال پیش‌وی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از لحظاتی شهید شهرپسند گفت: مسجد جامع خرمشهر در مقابل چشمان رزمندگان اسلام مشاهده می‌شود و اعلام کرد بعد از 11 ماه پرچم مقدس جمهوری اسلامی بر بالای مناره مسجد جامع خرمشهر برافراشته شد.

 

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418713

برچسب‌ها