تسنیم نوشت:

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه دو سوم هزینه‌های دارویی را مردم از جیب پرداخت می‌کنند و فقط یک سوم هزینه‌های دارویی توسط دولت تامین می‌شود، گفت‌: حمایت دولت‌ها از اقشار کم درآمد در بسیاری از کشورها هدفمند است.

حسین شعبانی نژاد در نخستین نشست تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران با اشاره به اینکه یکی از اهداف نظام سلامت در کشور مشارکت مالی عادلانه است، بر اهمیت مقوله دارو در نظام سلامت که می‌تواند از دو بُعد کارایی و عدالت اثرگذار باشد، تاکید کرد و اظهار داشت: داروها می‌توانند اثرات مخرب بیماری‌ها را کاهش دهند و در بهبود عملکرد به لحاظ اقتصادی موثر باشند.

شعبانی نژاد افزود: اهمیت دارو از بُعد عدالت، دسترسی عادلانه جامعه به خدمات سلامت و خدمات دارویی را فراهم کردن است.

وی ادامه داد: در ایران هزینه‌های دارویی توسط افراد پرداخت می‌شود و اینکه دولت‌ها تا چه حد می‌توانند در هزینه‌های سلامت مشارکت کنند در بحث عدالت در نظام سلامت موثر است.

این استادیار دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی بر ضرورت پایداری در نظام مالی دارویی تاکید کرد و گفت: در کشورهای توسعه نیافته دسترسی به داروهای خاص یک هدف تلقی می شود در حالیکه در کشورهای توسعه یافته توجه به نوآوری اهمیت پیدا می‌کند.

شعبانی نژاد اظهار داشت: دسترسی به داروهای ایمن، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، تعریف مکانیسم ورود و خروج دارو در فهرست بیمه، ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی دقیق، تدوین راهبردهایی برای مصرف منطقی و هزینه اثربخش داروها، تامین مالی کافی و طراحی مکانیزم پرداخت مناسب و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سیاست گذاری نظام دارویی و سیاست گذاری صنعت دارویی جهت‌های اصلی سیاست گذاری در حوزه دارویی است.

وی معیارهای کلی ارزشیابی فناوری‌ها در حوزه سلامت را شامل ایمنی، کارآمدی و اثربخشی از دو بعد بالینی و اقتصادی ذکر کرد و افزود: این معیارها در اکثر کشورها تعیین کننده است. حمایت دولت‌ها از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد در بسیاری از کشورها هدفمند است.

وی همچنین تدارک و تقاضا را بخشی از سیاست‌های کلی نظام بازپرداخت دارویی ذکر و حرکت از نظام تدارک محور به نظام تقاضامحور را ضروری دانست.

سهم مردم برای هزینه های بستری از 37 درصد به 4.5 درصد کاهش یافت

حمیدرضا صفی خانی نیز در نخستین همایش تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران با تشریح دستاوردهای یک سال اخیر برنامه تحول نظام سلامت افزود: در یک سال گذشته 7.5 میلیون نفر بیمار بستری از تسهیلات مربوط به برنامه تحول نظام سلامت بهره مند شدند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: کاهش ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات از حدود 100 درصد به 3.2درصد، افزایش دسترسی به اقلام دارویی، افزایش دسترسی به ملزومات مصرفی در بیمارستان‌های دولتی، پوشش 9 میلیونی دارندگان دفترچه بیمه سلامت، 95 درصد سطح پوشش بیمه سلامت، کاهش هزینه‌های کمرشکن بیماران شهری و روستایی از جمله برنامه‌های بیمه کردن ایرانیان فاقد بیمه درمانی و برنامه کاهش پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت است.

صفی خانی با اشاره به رویکردهای کلان حوزه درمان در سال 1394 خاطرنشان کرد: توسعه بیمارستانها و اورژانس های پیش بیمارستانی وزارت بهداشت، استقرار چارچوب ملی تشخیص و درمان بیماری‌ها، حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های درمان، بهبود عدالت در دسترسی به خدمات درمانی و ساماندهی موسسات پزشکی و ارائه کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی از جمله رویکردهای کلان حوزه درمان در سال جاری است.

وی همچنین با تشریح آثار برنامه تحول نظام سلامت در حوزه دارو، گفت: نحوه تامین، توزیع و بازار اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، تغییر در الگوی خرید دارو و تجهیزات پزشکی، بهبود انضباط مالی در مراکز درمانی، کاهش 42 درصدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پُرمصرف، کاهش ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات از حدود 100 درصد موارد به 3.2 درصد، افزایش 134 درصدی دسترسی به اقلام دارویی از 329 قلم به 770 قلم و افزایش 43 درصدی دسترسی به ملزومات مصرفی در بیمارستان‌های دولتی از یک هزار و 480 قلم به دو هزار و 130 قلم از جمله این آثار محسوب می‌شوند.

صفی خانی عوامل موثر بر بروز هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران را شامل متغیرهای ویژگی خانوار، نوع خدمت استفاده شده، وضعیت بیمه، وضعیت اقتصادی خانوار دانست و افزود: متغیرهای ویژگی خانوار شامل مواردی همچون بعد خانوار، حضور سالمند یا کودک در خانوار، منطقه‌ی سکونت، جنسیت سرپرست خانوار و همچنین نوع خدمت استفاده شده نیز شامل بستری شدن در بیمارستان، استفاده از خدمات دندانپزشکی، استفاده از خدمات بخش خصوصی و خرید دارو و لوازم مصرفی پزشکی می‌شود.

وی عناوین مختلفی را برای برنامه‌های تحول نظام سلامت بیان کرد و گفت: پوشش کامل بیمه ای برای آحاد مردم به صورت 100 درصدی، کاهش پرداخت از جیب مردم در خدمات بستری، ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی در 570 بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر برخوردار با هدف افزایش دسترسی به پزشکان متخصص در مناطق محروم است.

به گفته وی، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای دولتی با هدف افزایش دسترسی به متخصصان در بیمارستان‌های دولتی با ارائه خدمات 24 ساعته در چهار تخصص اصلی به ویژه در شرایط اورژانسی از دیگر مواردی است که در این برنامه پیش بینی شده است.

صفی خانی افزود: همچنین ارتقای کیفیت ارائه خدمات ویزیت (سرپایی) توسط پزشکان متخصص با هدف افزایش دسترسی به خدمات تخصصی و باکیفیت سرپایی توسط پزشکان متخصص در کلینیک‌های بیمارستان‌های دولتی، ترویج زایمان طبیعی با هدف کاهش عوارض سزارین در مادر و نوزاد با دریافت نکردن هزینه‌های زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی وزارت بهداشت، حمایت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند با هدف حمایت مالی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص، صعب العلاج ، مزمن و بیماران نیازمند با هدف حمایت مالی از این دسته از بیماران نیازمند مورد توجه قرار گرفته است.

سیاست های تعهدات دارویی و چالش‌های پیش رو

سیدابراهیم هاشمی نیز در نخستین نشست تخصصی بیمه گذاری دارو در ایران در خصوص بررسی سیاست‌های تعهدات دارویی و چالش‌های مرتبط افزود: ارتباط قیمت گذاری‌ها با صنایع داروسازی هر کشور از جمله سیاست ها محسوب می شود.

وی ادامه داد: همچنین حمایت دولت‌ها برای ارتباط بین تعهدات دارویی و صنایع داروسازی به همراه نظام یکپارچه سلامت در کشورهای پیشرفته و استراتژی دارویی کشورها از دیگر سیاست‌های تعهدات دارویی به شمار می‌آید.

مدیر عامل شرکت پخش فردوس با اشاره به وضعیت کنونی ایران در اجرای تعهدات دارویی گفت: طرح نظام ارجاع و تعهدات دارویی، سیاست‌های دارویی کشور و جایگاه سازمان غذا و دارو در تعهدات دارویی از جمله موارد در نظر گرفته در این زمینه هستند.

هاشمی، ماده 10 قانون بیمه همگانی و جایگاه کنونی سازمان‌های بیمه گر را از جمله موارد و جایگاه شورای عالی بیمه در تعهدات دارویی دانست.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =