ایسنا نوشت:

جغرافیدان و پدر کویرشناسی ایران به شهرداری و نظام مهندسی توصیه کرد: صدور پایان کار ساختمان‌هایی که احداث می‌شوند، باید در راستای مصرف بهینه آب باشد.

پرویز کردوانی در حاشیه نخستین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پاک و در جمع خبرنگاران با انتقاد از ساخت نیروگاه با توجه به کمبود آب در کشور گفت:‌ نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می کنند موجب آلودگی هوا می شوند و به دنبال آلودگی هوا، به علت استفاده بی رویه از آب، چاه‌های اطراف نیروگاه آب نشست کرده است به طوریکه در حال حاضر عمق چاه‌های موجود در کبودراهنگ 100 متر بوده که این میزان تا 140 متر هم خواهد رسید و تا شش سال آینده دیگر چاه‌های آن منطقه تعطیل خواهند شد.

وی در بخش دیگری به نقش آب در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه جمعیت در حال افزایش است شهرداری‌ها به علت افزایش هزینه‌ها مجوز افزایش تراکم صادر می کنند و از سوی دیگر وزارت نیرو انشعاب آب واگذار می کند.

وی ادامه داد: باید صدور پایان کار ساختمان هایی که احداث می شوند، بر این اساس باشد که کل ساختمان لوله کشی داشته باشد تا کنتور آب به آنها واگذار شود و از دوش‌ها و شیرهای کم مصرف استفاده کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه مهندسی منازل ایرانی ها باید همانند خارجی ها باشد و روشویی یک طبقه بالاتر از دستشویی بوده تا آب حاصل از شستشوی دست و صورت به داخل سیفون هدایت شود، یادآور شد: باید بر روی پشت بام منازل مخازن آب طراحی شود تا در هنگام بارندگی آب در این مخازن ذخیره شود.

وی خواستار ورود نظام مهندسی ساختمان به این عرصه شد و گفت: فضاهای سبز ایجاد شده درسطح شهرها هم باید شیب دار باشد. خالی کردن اطراف درختان و کار کردن بلوک سیمانی به دور آنها اشتباه بزرگی است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در زمینه کمبود آب به مردم اطلاع رسانی شود تا آگاهی یابند و در صرفه جویی در مصرف آب همکاری کنند، اظهار کرد: هر فرد باید خود را درست کند و به امید اقدامی از سوی دولت برای فرهنگ سازی به اندازه مصرف کردن نباشد.

وی همچنین با اشاره به پاک بودن آب همدان، تاکید کرد: آب منطقه شما به نسبت سایر مناطق آلودگی کمتری دارد البته تا زمانی که در چشمه های مطهر موجود زباله ریخته نشود. همدان کارخانه زیاد ندارد و هنوز به نواحی کوهستانی دست اندازی نشده و بکر باقیمانده است.

وی با بیان اینکه آب همدان آهکی است و باید پیش از مصرف جوشانده شود، گفت: آب کربناتی بسیار بهتر از آبهای سولفاتی و کلری است هر چند در این میان آبهای آذرین به علت نداشتن املاح بهترین هستند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    56 1
    بله فلاش تانک و وان مصیبته
  • نوشین A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    46 10
    الان باز چار تا بیسواد حسود میان به گفته های پرفسور گیر میدن.تو این مملکت وجود همچین آدمایی غنیمته
  • نگران IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    33 1
    وان بهتره نسبت به روش دوش آب باز که کعموله بین ما، وان رو پر کن استحمام کن و بعد دوش سریع برای آبکشی ضمنا کل آب مصرفی در بخش خانگی 6 درصد هست در کشور نمیگم که صرفه جویی نکنیم، اما تاثیری آنچنانی در استفاده بهینه از منابع آبی نداره، بحران در بخش کشاورزی هست که با مصرف حدود 80 درصد آب کشور راندمان 20 درصدی داره، یعنی در کشاورزی عملا 65 درصد کل آب کشور هدر میره همه حساسیت ها هنر ها و توان ها باید بره در اون بخش ، با پول یه فساد 12 هزار میلیاردی میشد 40 درصد زمینهای کشاورزی کشور تحت آبیاری مدرن قرار بگیرند یعنی مصرفشون نصف یا کمتر و تولیدشون نزدیک به دو برابر برسه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    13 0
    کاملا درسته. ما باید سبک زندگی امون رو با وضعیت جغرافیایی کشور تطبیق بدیم. شیرهای آب به شکل پنجاه سال پیش ساخته می شه هنوز.
  • فرهود A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    10 1
    مسولین لطفا یکم به فکر مردم باشید. الان یه بچه هم میدونه که باید تو تاسیسات منازل و کارخونه ها بازنگری بشه دوست دارید بشیم شبیه ژوهانسبورگ دلم به حال کشورم و مردمم میسوزه
  • بی نام ES ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    7 0
    هنوز هم دولت متوجه نشده آب از نفت مهمتر است .
  • بی نام EU ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    3 0
    جنگ آینده زمین بر سر انرژی نیست برای آبه