نامه سفارت سعودی در تهران به مناسبت فوت ملک عبدالعزیز + عکس

چند یادداشت پراکنده است در باره حج و مکه و سعودی و غیره و غیره.

چندین سال بود که روزهای نخست ماه شعبان به مکه مشرف می شدیم و عمره انجام می دادیم. این سفر برای ما هم فال بود و هم تماشا. به واقع هم عمره و زیارت بود و هم راهی برای خرید کتابهای عربی برای کتابخانه های تخصصی از جمله تاریخ. به راستی این سفرهای با برکت، چه قدر به اندوخته کتابخانه تاریخ افزود. همین طور بقیه کتابخانه های تخصصی.

در این سفرها گاهی هم به دانشگاه ها و مراکز علمی و شماری از استادان سر می زدیم. هرچه بود، روزنه ای بود که در آن رفت و آمد علمی مختصری هم وجود داشت. حالا که وضع دنیای اسلام کاملا به هم ریخته است و عمره هم تعطیل شده. پیش از آن هم، بعد از آن که سالها از نمایشگاه کتاب دمشق استفاده کردیم، اوضاع در هم ریخت. سالهاست دیگر خبری از نمایشگاه کتاب سوریه خبری نیست. یاد ایامی بخیر که در اطراف مکتبه الاسد نمایشگاه کتاب بر پا می شد و ما پنج نفر (مهدوی راد، معراجی، مهریزی و عابدی و بنده) یک عالمه کتاب می گرفتیم. اما عمره چیز دیگری بود، زیارت رسول (ص) و مراقد بقیع و بعد هم مسجد الحرام و طواف خانه خدا. و جلسات شبانه با دوستان که که به گفتگو می گذشت. یاد بسیاری از آنها را در کتاب یاد یار و دیار آورده ام.

 رسول جعفریان

آن سفرها، در کنار توجه بنده به بحث اماکن و نیز فرهنگ حج و سفرنامه، کمکی به استمرار نوشتن و نگارش در باره حج بود. آخرین بار یکی از بهترین کارهایم یعنی لطائف الاذکار را که یک سفر حج از قرن ششم است، بیشتر در ایام عمره تصحیح کردم و چاپ شد. اثری نفیس که تقریبا هیچ از آن در سایت های کتابی جز آنچه مربوط به کتابخانه خودمان بود، گفته نشد، حتی یادی از آن نشد، با این که یک متن کهن فارسی، یک اثر اصیل جغرافیایی در باره ایران، و یک سفرنامه حج با آن قدمت بود.

رسول جعفریان

این روزها باز چند کتاب در باره حج دیدم و به یاد ایامی که در عمره بودم، معرفی اجمالی می کنم. اما پیش از آن عرض کنم، مقاله ای که برای یک همایش بین المللی در ریاض نوشتم و البته نرفتم، این روزها در مجله میقات الحج شماره 43 (جمادی الثانیه 1436)  منتشر شد.
رسول جعفریان
مجله میقات الحج، یک مجله عربی است که با تلاش مرکز تحقیقات حج در قم منتشر می شود. مقاله در صفحات 221 - 282 چاپ شده است. عنوان مقاله «الملک عبدالعزیز فی الوثائق الایرانیه» است. اسناد آن مقاله را از بیش از هزار سند انتخاب و در این مقاله آوردم.

 رسول جعفریان


رسول جعفریان

مورد دیگر آن که دوست عزیزم جناب آقای ارطغرل ارتکین که سالهاست برای ترجمه آثار ایرانی و شیعی تلاش می کند و خودش هم صاحب قلم و در حوزه هنر شیعی صاحب نظر است، کتاب HAC حج را آورد که اثری هنری و بسیار نفیس و مشتمل بر صدها عکس قدیمی از مکه و مدینه و آثار حج است و چاپ 2014. این اثر را ایشان به رسم هدیه تقدیم کتابخانه تاریخ کردند.
رسول جعفریان

 رسول جعفریان
رسول جعفریان


 در بین آثاری که از نمایشگاه کتاب تهران خریدیم، اثری با عنوان «احتفالات الحج المصریه فی عصر سلاطین الممالیک» (648 ـ 923) بود که مربوط به جشن های برگزاری حج در مصر در دوره ممالیک است. در واقع این کتاب در باره حج در دوره مملوکی است و بخش هایی در باره فرهنگ حج، اقتصاد آن، اداره حج و امارت آن و مباحثی از این قبیل دارد. این اثر هم در 2014 منتشر شده است.

 رسول جعفریان

 کتاب دیگر الرحلات الحجیه قراءة فی المتن و المضامین از یوسف حسن العارف است که ناشر آن الانتشار العربی و سال نشر 2014 است. در این کتاب، آثاری از سفرنامه های معروف برگزیده و تحلیل شده است. مع الاسف جای ادبیات سفرنامه ای حج ایرانی در این کتاب خالی است.

 رسول جعفریان

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418572

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    36 12
    ماشاالله . دستتون درد نکنه این همه کتاب برای کتابخانه خریدید. خیلی ها که می رند سفر با چیزهای دیگر بر می گردند.
  • حساس IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    26 12
    کتاب حج به زبان عربی و منتشر شده در عربستان را سه سال پیش از یکی از کتابفروشیهای مکه خریداری کردم و الحق و والانصاف حاوی تصاویر بسیار قدیمی و زیبایی از حرمها ، مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان در سراسر عربستان است با اینکه دفعات قبل هم سعی در خرید و ابتیاع کتاب داشتم اما این کتاب بسیار به دلم نشست و بابت این توفیق خدارا بسیار سپاسگذارم آنچه بنده را برآن داشت تا این سطور را راقم شوم این بود که در مراجعات عدیده خود به ناشران و کتابفروشیهای عربستان به تعداد انگشتان یکدست هم ایرانی ندیده ام اما امان از ازدحام همین مردم در فروشگاههای بزرگ و کوچک و پیدا و نهان این دوشهر و حتی جده و این اواخر شهرهای دیگر عربستان،به هرجایی که پا گذاشتم ایرانیهایی با دستانی پر از پلاستیکهای خرید و بنجل آلات دیدم افسوس
    • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
      16 4
      برادر من، کتاب خریدن زبان عربی میخواد و کمتر کسی بلده. اون کالاهای بنجل مورد اشاره شما فقط فلوس میخواد و با ایما و اشاره هم میشه خرید
    • بی نام EU ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
      4 9
      کاش خداوند کمکمون کنه که به همین راحتی درباره دیگران قضاوت نکنیم. من هم قبول دارم خرید بعضی چیزها ضروری نیست ولی چون خبری از نیتشون ندارم ترجیح میدم اون کالا ها رو بنجل نبینم و افسوس نخورم.
    • منوچهر IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
      33 26
      ابتیاع ؟ راقم شوم ؟ سپاسگذار با ذ ؟ بنجل الات دیگه شاهکاره چیز دیگه ای تا نابودی کامل زبان فارسی نمونده یک تلاش دیگه بکنی تمومه برادر.
  • mmt A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    16 11
    کاش همه مثل شما گزارش سفرشون رو می نوشتند و اطلاعات مفیدی از آنجا در اختیار می گذاشتند.
  • محمد A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    6 25
    با سلام من تا وقتی دلایل صحبت های جنابعالی رو در مورد استاد پناهیان ندونم نمی تونم به مطالب شما توجه کنم لطفا روشن گری نمایید ممنون
    • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      2 0
      سکوت بهترین پاسخ به شماست
    • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      0 0
      آقا محمد منم با شما موافقم کاش ایشون توضیح بدهند
  • فرشاد A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    6 28
    به عکس دیدار علمای شیعی با وهابی ها در تالار یک قصر توجه کردید؟ ظاهرا به عمد پایه های کاناپه را درآورده اند تا حالت بالا نشینی و سروری و پایین دستی و کهتری را القا کنند .لعنت بر افکار منحرف از اسلام
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    11 8
    آقای جعفریان مگه دولت وهابی سعودی در سال چند عنوان کتاب مناسب که قابل ارائه در کتابخانه های ایران اجازه چاپ می دهد که شما به خودتان زحمت سفر هرساله می دادید؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    8 13
    خوش به حالتون هر سال رفتید عمره.. من که در آرزوی حج فکر کنم بمیرم...
  • بی نام DE ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    1 7
    ان شاء الله باز هم نصیب شما بشود و ما هم توفیق رفتن پیدا کنیم.
  • بی نام IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    10 2
    یکی از خوبیهای تعطیلی عمره نرفتن خیلیهاست که هر سال با عنوان و ودجه های مختلف میرفتن عمره
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    4 0
    ای کاش از این سفرها غیر از معنویت یک اثر فرهنگی هم دربیاد.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    3 4
    عمره یک سنت دینی است و نباید تعطیل شود. ربطی هم به این و آن ندارد. نباید آن را داخل سیاست کرد. ان شاءآلله هر چه زودتر دوباره شروع شود. این یکی از بهترین سفرها برای بسیاری از مردم است.