نقل قول های غیر منتظره از کالین پاول وزیر خارجه اسبق آمریکا در رسانه های داخلی کشور شگفتی ناظران سیاسی را با خود به همراه داشت.

سعید جعفری پویا

«ما نباید قول های سلمان و پسرش در مورد اینکه این جنگ ده روز بیشتر طول نخواهد کشید و ارتش سعودی قادر به در عرض هفت روز وارد صنعا می شود را باور می کردیم، نتیجه این جنگ 41 روزه اکنون فاجعه امیز است.»

اینها را چند سایت عربی از جمله یک سایت یمنی به نقل از ژنرال معروف آمریکایی و فرمانده عملیات طوفان صحرا منتشر کرده بود. نقل قولی که در منابع خبری و رسانه ای ایران هم بازتاب یافت. وب سایت الحساد الیوم مصاحبه ای از کالین پاول منتشر کرده که به ادعای این سایت با فاکس نیوز انجام شده بود. این مصاحبه جنجالی اما باز هم نکات قابل تامل و عجیب دیگری هم داشت.

کالین پاول در این مصاحبه ای که بعد مشخص شد اساسا وجود نداشته گفته بود: من به دوستان سعودی توصیه می کنم که دست از مشاجره با ایران بردارند، چراکه دستشان برای تهران رو شده و این کشور می می تواند عربستان را در ظرف چندین ساعت به دوران پیش از عصر صنعتی بازگرداند.

وزیر خارجه اسبق آمریکا همچنین گفته بود: در آن زمان، ما قادر نیستیم که از نابودی تاسیسات سعودی ها توسط ایران جلوگیری کنیم و سعودی ها نیز حتی یک خط تلفنی پیدا نخواهند کرد که با ما تماس بگیرند.

شنیدن چنین صحبت هایی از وزیر خارجه پیشین آمریکا تا اندازه زیادی موجبات تردید و تعجب را به دنبال داشت و متاسفانه برخی از ناظران سیاسی و رسانه های را هم بدون آنکه ابتدا صحت و سقم آن را دریابند، تحت تاثیر قرار داد به گونه ای که برخی از آنها در فضای مجازی و گروه های وایبری و تلگرامی به نقد و ارزیابی آن پرداخته و چند نفر نیز از آن تحت عنوان تغییر استراتژی نرم ایالات متحده و یا جمهوری خواهان در مناقشات خاورمیانه ای خبر دادند.

اما اگر برای تعیین صحت و سقم ماجرا به اصل منبع مراجعه می کردید هیچ خبر و نقل قولی از کالین پاول یافت نمی کردید. در سایت فاکس نیوز با ذره بین هم نمی توانید اسمی از کالین پاول بیابید. با جستجوی بیشتر می بینیم که آخرین نقل قول از وزیر خارجه اسبق جرج بوش پسر در خصوص تحولات خاورمیانه به سال ۲۰۱۲ باز می گردد. جایی که پاول اظهار داشته بود عربستان دوست مناسبی برای آمریکا به شمار نمی رود.

به همین منظور جستجوی بیشتر منبع اصلی منتشر کننده خبر ضروری به نظر می رسید. با رصد سایت الحصاد الیوم در الکسا می بینید که بیشترین بازدید کننده این سایت از کشور یمن است. الکسا که یک مرکز پایش و تحلیل و ارزیابی سایت های مختلف سراسر دنیا است در داده های آماری خود در خصوص این وب سایت تلفن سایت پشتیبانی این سایت را معرفی کرده است. این سایت که تکامل نام دارد پیش شماره‌اش مربوط به یمن است.

در چنین شرایطی که هیچ سایت انگلیسی زبانی به موضوع اظهارات عجیب کالین پاول نپرداخته، برخی از رسانه های داخلی، تنها به نقل قول یک سایت کم و نام و نشان یمنی اکتفا کردند و به نقل از او اظهارات وزیر خارجه پیشین ایالات متحده را منتشر نمودند. این در حالیست که به نظر می رسد بهترین منبع برای یافتن اظهارات وزیر خارجه پیشین ایالات متحده رسانه های آمریکایی باشند نه یک وب سایت کم نان و نشان عربی.

شاید این قسمت صحبت های منتسب به پاول برای شبه انگیز بودن صحت این اظهارات کافی باشد:

  «هم اکنون فریادهای متحدان مان را می شویم که خواستار کمک هستنند چراکه یمنی ها همه را شوکه کردند، هیچکس تصور نمی کرد که آنها بتوانند به شهرهای سعودی حمله کنند و سربازان آن را بکشند و سلاح هایشان را در اختیار خود بگیرد.»

به هر ترتیب شاید در فضای غبار آلودی که بر تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه غلبه کرده و بسیاری خواهان درگیر کردن نظامی ایران در یک منازعه هستند لزوم توجه و تدبیر نسبت به اخبار و نقل قول های تایید نشده ضروری تر از قبل به نظر می رسد. بدیهی است که در اوضاع تنش آلود کنونی هیچ چیز به اندازه شدت یافتن بحران در منطقه به ضرر منافع ملی ایران نیست. چرا که اوضاع نابسامان یک دهه گذشته برای ایران در حال تغییر است و جهان آماده توافق هسته ای با تهران است. در این شرایط حتما کشورهایی که از این تغییر خرسند نیستند به انواع و اقسام روش ها متوسل می شوند تا از این رخداد جدید جلوگیری کنند.  

30849

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ترسو A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    13 31
    نترس. بلاخره ما به این جنگ دعوت شدیم شما برو دنبال خبرسازیت ی بلیط هم بگیر برو پاریس ماهم میجنگیم تا أخرین قطره خون.
  • بی نام RU ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    22 0
    از این دست اخبار میتوان به خبری با کد 6464 در روز جمعه 1 خرداد 1394 01:37:31 منتشر شده در خبر آنلاین اشاره کرد که در آن به نقل از پایگاه خبری المعلومه اعلام شده است جنگنده های ائتلاف اقدام به سرنگونی یک فروند سوخوی عراقی که مواضع داعش را بمباران کرده بود نموده اند. خبری که نه تنها خبرگزاری های رسمی بلکه سخنگوی ارتش عراق هم نسبت به آن واکنشی نشان نداده است.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    26 1
    مشکل اینجاست که اکثر سایتهای خبری ایران و از جمله خود خبرآنلاین فقط اسم منبع را مشخص میکنن. اگه لینکی را که چنین خبری ازش نقل میشه پایین خبر درج کنید معلوم میشه که آیا این خبر مستند هست و یا اینکه به اسم رویترز و فاکس نیوز به خورد مردم میدن
  • بی نام US ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    5 0
    البته نوع متن معلوم بود که این خبر دستکاری شده است
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    12 0
    نجات در صدق و راستگویی است و احسنت به این کارتان.