گزینه‌های احتمالی برای هیات رئیسه جدید مجلس چه کسانی هستند؟

انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال منتهی به دهمین دوره انتخابات پارلمان در حالی هفته آینده برگزار می‌شود که گمانه زنی‌هایی درباره تغییر یا عدم تغییر در سطح نایب رئیسی و سایر اعضای هیأت رئیسه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، با نزدیک‌تر شدن به 5 خرداد زمان برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیأت رئیسه مجلس نهم، دو فراکسیون اصولگرای مجلس با برگزاری جلساتی خود را برای ورود به رقابت انتخاباتی آماده کردند. انتخاباتی که به دلیل تلاقی آن با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از آن حیث که می‌تواند در میزان رأی این اعضا برای ورود به دوره بعدی مجلس تأثیر شایانی داشته باشد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصول‌گرایان گفته است که بنایی برای کاندیداتوری در کسوت ریاست مجلس ندارم، با توجه به اینکه همواره از حداد عادل به عنوان رقیب جدی لاریجانی نام برده می‌شود، می‌توان گفت که لاریجانی برای هشتمین بار در این دوره ریاست مجلس را در دست خواهد گرفت. البته روح‌الله حسینیان نیز به برخی از نمایندگان در صحن مجلس گفته که می‌خواهد برای ریاست مجلس کاندیدا شود.

با وجودی که ابوترابی‌فرد و باهنر در سه سال گذشته نواب رییس مجلس بودند، برخی معتقدند این ترکیب در آخرین سال مجلس به هم می‌خورد. به طوری که از الیاس نادران به عنوان رقیب جدی باهنر نام برده می‌شود کسی که در دوره گذشته با اختلاف ۱۰ رای نتوانست به این جایگاه راه پیدا کند.

نادران در واکنش به احتمال کاندیداتوری‌اش برای نایب رئیسی گفت که نه آن را تأیید و نه تکذیب می‌کند. این صحبت شاید حکایت از آن دارد که او وارد پروسه انتخابات می‌شود. با توجه به این‌که نادران گزینه فراکسیون اصولگرایان برای نایب رئیسی خواهد بود انتظار می‌رود که فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز گزینه‌هایی را برای رقابت مطرح کند. خبرهایی از معرفی کاظم جلالی و احمدرضا دستغیب مطرح است، ولی ظاهراً هنوز فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده است. آنچه به نظر قطعی می‌آید نایب رئیسی ابوترابی فرد است که اکثریت نمایندگان به آن اقبال دارند.

عضویت در هیات رییسه نیز برای نمایندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که اعضای دو فراکسیون اصولگرای مجلس در دوره‌های گذشته برای تغییر ترکیب هیأت رئیسه تلاش‌هایی انجام داده‌اند که این تلاش‌ها تا حدودی به ثمر نشست.

در سطح منشی هیات رییسه، علاوه بر علیرضا منادی، محمد دهقان، حسین سبحانی نیا، ضرغام صادقی، محمدحسین فرهنگی و مهرداد بذرپاش اعضای فعلی هیأت رئیسه،‌ از جواد جهانگیرزاده، عوض حیدرپور،‌ اسماعیل کوثری، سیدهادی حسینی، شاهین محمدصادقی و جواد هروی برای تصدی پست منشی هیأت رئیسه نام برده می‌شوند.

در سطح کارپرداز نیز بهروز نعمتی،‌ محمد آشوری و سیدشریف حسینی در این دوره عضو هیأت رئیسه هستند که علاوه بر این افراد از عبدالرضا مصری، اسماعیل جلیلی، احمد امیرآبادی و مجید جلیل سرقلعه نیز برای کاندیداتوری نام برده می‌شود.

فراکسیون اصولگرایان روز گذشته در مجمع عمومی به این نتیجه رسید که ترکیب فعلی باقی بماند و با فراکسیون رهروان جهت ارائه لیست مشترک گفت‌وگوهایی را انجام دهد که این موضوع منوط به برگزاری جلسه مجمع عمومی فراکسیون رهروان شده است.

اسماعیل جلیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در پیش بینی از ترکیب هیأت رئیسه گفت که سه استراتژی در این رابطه وجود دارد. استراتژی اول حفظ ترکیب موجود هیأت رئیسه است که قطعاً برای رسیدن به این امر باید هر دو فراکسیون به اجماع رسیده و لیستی یکسان بدهند.

وی افزود: استراتژی دوم تقسیم پست‌های هیأت رئیسه و دادن سهم به هر دو فراکسیون می‌باشد، یعنی دو فراکسیون بر اساس سهم داده شده افراد را در همان پست ها معرفی کنند و به آن نیز پایبند باشند. استراتژی سوم نیز کاندیداتوری افراد و رقابت بین آنها است.

جلیلی تأکید کرد که نظر فراکسیون ما این است که هر تصمیمی بر اساس نظر اکثریت مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت اتخاذ شود. به نظرم استراتژی و لیست نهایی این فراکسیون یک‌شنبه بعدازظهر یا دوشنبه صبح هفته آینده نهایی شود. در مجموع با توجه به این‌که کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری انتخابات هیأت رئیسه باقی است و ممکن است افراد دیگری به این لیست اضافه یا کاسته شود، نمی‌توان این لیست را قطعی دانست.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =