عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی ۳ استراتژی فراکسیون های اصولگرای مجلس برای انتخابات هیات رئیسه را تشریح کرد.

اسماعیل جلیلی به مهر گفت: ۳ دیدگاه در مورد انتخابات هیات رئیسه در نشست های مختلف مورد بحث قرار گرفته است.

وی در تشریح اولین دیدگاه، گفت: یک دیدگاه این است که دو فراکسیون اصولگرای مجلس با هم ائتلاف کرده و در قالب هیات رئیسه موجود به توافق برسند تا ترکیب فعلی هیات رئیسه برای سال چهارم نیز ادامه یابد.

نماینده مردم مسجدسلیمان ادامه داد: در دیدگاه دوم نیز فراکسیون های مجلس به صورت جداگانه نامزدهای خود را به صحن علنی معرفی کرده و در صحن به رقابت خواهند پرداخت که این دیدگاه طرفداران زیادی در دو فراکسیون دارد.

وی گفت: تجربه فراکسیون رهروان این است که برای انتخابات هیات رئیسه، نمایندگان در مجمع عمومی برای سمت های مختلف هیات رئیسه نامزد شوند و رای گیری شود.

جلیلی اظهار داشت: در این صورت افرادی که در مجمع حدنصاب را به دست آورند از طرف فراکسیون رهروان در انتخابات هیات رئیسه نامزد خواهند شد که اکثریت اعضای فراکسیون با این دیدگاه موافق هستند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان در تشریح دیدگاه سوم، گفت: دیدگاه سوم که استراتژی بینابین است این است که سهم هر فراکسیون از هیات رئیسه مشخص شود و هر فراکسیون تعداد افرادی را که سهمیه اش است به عنوان نامزد معرفی کند و لیست ائتلافی دو فراکسیون تشکیل شده و در صحن علنی به رای گذاشته شود.

جلیلی با بیان اینکه بهتر است که ترکیب فعلی هیات رئیسه تغییر نکند، گفت: فراکسیون اصولگرایان سهم خوبی در هیات رئیسه دارد و بنابراین با ادامه وضع موجود موافق است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در ترکیب فعلی سهم نواب رئیس تا حدود زیادی متعلق به فراکسیون رهروان است، تصریح کرد: اعضای فراکسیون رهروان به این نتیجه رسیده اند که احتمالا تغییری در ترکیب نواب رئیس ایجاد خواهد شد، البته مشروط به اینکه دو فراکسیون بر سر کدام استراتژی به نتیجه برسند.

وی ادامه داد: اگر استراتژی ائتلاف بر سر ترکیب موجود به نتیجه برسد در خصوص نواب رئیس وارد گفتگو نخواهند شد.

جلیلی اظهار داشت: اگر به این نتیجه برسند که با فراکسیون نامزدهای خود را برای انتخابات هیات رئیسه اعلام کنند وارد فضای رقابت برای نایب رئیسی مجلس خواهیم شد.

وی با تاکید بر ایکه فضای فعلی مجلس این قابلیت را دارد که یکی از نواب تغییر کند، گفت: در فراکسیون رهروان و اصولگرایان کاندیدایی به صورت ضمنی وجود دارد اما هنوز به صورت علنی کاندیداهای دو فراکسیون اعلام نشده است.

جلیلی در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد که در نهایت دو فراکسیون به این نتیجه برسند که لیست جداگانه ارائه دهند.

به گزارش مهر، جلسات مشترکی تاکنون میان دو فراکسیون اصولگرای مجلس برای ارائه فهرست مشترک صورت گرفته است. غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان در جلسه اخیر فراکسیون اعلام کرده است که به دنبال وحدت دو فراکسیون اصولگرای مجلس در انتخابات هیات رئیسه برای ارائه مدلی در راستای وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس است.

نمایندگان معتقدند که محبوبیت محمدرضاباهنر نایب رئیس دوم مجلس برای نامزدی در انتخابات هیات رئیسه کاهش یافته است به همین دلیل دو فراکسیون در حال رایزنی برای ارائه نامزد جدید و یا ائتلاف بر سر نامزدی باهنر هستند.

در فراکسیون رهروان بحث های زیادی در خصوص نامزدی جلالی رئیس فراکسیون برای نایب رئیسی مجلس وجود دارد که البته آنها نگران رای نیاوردن جلالی در این رقابت هستند.

در فراکسیون اصولگرایان نیز الیاس نادران به عنوان نامزد بالقوه نایب رئیسی مجلس مطرح است. وی دوره قبل نیز برای نایب رئیسی مجلس نامزد شد و با اختلاف ۱۰ رای با باهنر، نتوانست به این جایگاه راه یابد، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که وی در صورت نامزدی به عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شود.

17214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • me IN ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    همش گفت "فراکسیون"