۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰

ایسنا نوشت:

ونزوئلا در سال‌های اخیر متهم به این شده که به تیول کارتل‌های مواد مخدر تبدیل شده است. از جمله مظنونان در این زمینه "دیوسدادو کابلو"، دومین مرد قدرتمند این کشور است و نهادهای آمریکایی علیه وی دست به تحقیقات گسترده‌ای زده‌اند؛ گرچه خود وی دخالت داشتن در این کارها را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پلیس فدرال آمریکا در جریان انجام تحقیقات در مورد تجارت قاچاق مواد مخدر، دومین مرد قدرتمند در ونزوئلا، دیوسدادو کابلو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را زیر نظر گرفته‌اند.

روزنامه "وال استریت ژورنال" روز دوشنبه گزارش داد، بازرسان اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) و دادستانی نیویورک و میامی با استناد به اعترافات شماری از قاچاقچیان پیشین مواد مخدر در مورد دست داشتن دیوسدادو کابلو و شماری از سران عالی‌رتبه دولت و ارتش ونزوئلا در معاملات مواد مخدر، تحقیقات خود در این زمینه را آغاز کرده‌اند.

پیش از این در ماه ژانویه روزنامه اسپانیایی "ABC" در گزارشی گفته بود که سیاستمدار ۵۲ ساله قدرتمندترین سرکرده‌ باندهای قاچاق مواد مخدر در ونزوئلا است و نهادهای آمریکایی برای اثبات این موضوع در حال تحقیق هستند. هفته گذشته دادگاهی در ونزوئلا حکم ممنوع‌الخروجی ۲۰ خبرنگار را که در تهیه گزارش علیه دیوسدادو کابلو دست داشتند، صادر کرد.

پس از انتشار گزارش "ABC" کابلو علیه تمامی رسانه‌هایی که به این گزارش استناد کرده بودند، اقامه دعوی کرد.

به گزارش دویچه‌وله یک نماینده وزارت دادگستری آمریکا که نخواسته هویتش فاش شود، به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است، شواهد زیادی وجود دارند که دیوسدادو کابلو "اگر هم رئیس کارتل مواد مخدر ونزوئلا نباشد، دستکم یکی از سران اصلی به شمار می‌رود." این منبع اطلاعاتی اضافه کرده، کابلو "قطعا یکی از اهداف اصلی" تحقیق نهادهای آمریکایی است.

این روزنامه در گزارش خود می‌نویسد، یک مقام آمریکایی نسبت به ابعاد واکنش دولت ونزوئلا نسبت به تحقیقات گسترده و چندین ساله نهادهای ایالات متحده هشدار داده و گفته است که این واکنش می‌تواند "فاجعه‌بار" باشد.

فعالیت کارتل‌های کلمبیایی در خاک ونزوئلا

دیوسدادو کابلو هفته گذشته علیه سه رسانه ونزوئلایی که در مورد اتهامات وارده به وی در زمینه قاچاق مواد مخدر گزارش داده بودند، اعلام شکایت کرد. او گفته است که رسانه‌ها "بدون داشتن مدرک مستدل وی را متهم می‌کنند که قاچاقچی مواد مخدر است." وی از این موضوع ابراز ناراحتی کرده و افزوده بود هیچ‌کدام از این رسانه‌ها "دستکم تا به حال از من عذرخواهی نکرده‌اند."

دیوسدادو کابلو، پس از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، قدرتمندترین مقام کشور شناخته می‌شود.

وال استریت ژورنال می‌نویسد که مادورو از تحقیقات در مورد دست داشتن در تجارت مواد مخدر مصون مانده، اما وزیر کشور پیشین، ر‌ئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش و نیز وزیر صنعت ونزوئلا که در اصل برادر کابلوست، مقامات بلندپایه‌ای هستند که زیر ظن نهادهای آمریکایی مظنون قرار گرفته‌اند.

با اینکه درخت کوکا که کاکوئین در اصل از برگ‌های آن استخراج می‌شود، در ونزوئلا کاشت نمی‌شود اما قاچاق این ماده مخدر در سال‌های گذشته در این کشور به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

یک دلیل مهم این امر فعالیت کارتل‌های مواد مخدر کلمبیا در خاک ونزوئلا است. دست این کارتل‌ها به دلیل اجرای یک برنامه دولتی مبارزه با مواد مخدر در کلمبیا که از سوی آمریکا پشتیبانی مالی می‌شود، در کشور به شدت بسته شده و برای همین برای پیش بردن تجارت خود به استفاده از خاک کشور همسایه روی آورده‌اند.

برآورد نهادهای آمریکایی نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم کوکائین تولیدی در کشورهای شرق قاره آمریکای جنوبی موسوم به کشورهای حوزه آند، از طریق خاک ونزوئلا قاچاق می‌شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    8 0
    از رفقای چاوزه،