افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در آذربایجان امروز مهمان کافه خبر است و درباره روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه توضیح خواهد داد.

روابط ایران و ترکیه قدمتی دیرینه دارد، اما بعد از این همه سال بنا به دلایلی نتوانست به جایگاه مطلوبی برسد. با این وجود، با آمدن دولت یازدهم و بعد از سفر رییس‌جمهور به ترکیه، وی دستوری مبنی بر افزایش حجم مبادلات ایران و ترکیه را داد و به نوعی، روابط تجاری دو کشور در مسیر جدیدی قرار گرفت.

در روزهای ابتدایی امسال رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه به ایران نیز به ایران آمد تا شاید تهران - آنکارا به زودی بتوانند به جایگاه ایده‌آل تجاری دست یابند. در این خصوص، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که «طبق توافق انجام شده میان دو کشور، حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید.»

ترکیه می‌داند که ایران پس از رفع تحریم‌ها، به یک کشور بزرگ منطقه‌ای تبدیل خواهد شد، یک بازار بزرگ و صادرکننده بی‌نهایت نفت و گاز، موضوعی که به شرکت‌های ترکی این فرصت را می‌دهد تا مبادلات گسترده‌ای با طرف ایرانی ایجاد کنند.

در همین رابطه، امروز افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در آذربایجان به کافه خبر خواهد آمد تا به بررسی روند روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه بپردازیم.

شما کاربران خبرگزاری خبرآنلاین می‌توانید سوالات خود از افشار سلیمانی را با درج نظر در انتهای همین خبر مطرح کنید.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mehdi IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    7 2
    چرا یک نوع حساسیت غیر منطقی نسبت به مبادلات اعم از تجاری و توریستی نسبت به ترکیه در رسانه های ایران وجود دارد؟ بازار ما پر از منسوجات قانونی و قاچاق چینی است، کسی هم نمی پرسد که منسوجات چینی با چه تعرفه ای وارد ایران می شود اما منسوجات با کیفیت ترکی که با تعرفه بالای 200درصد وارد می شد حالا وقتی 30 درصدی از این تعرفه کم شد، موجی از اعتراض به پا می خیزد، این دقیقا چه آلرژی است که ما نسبت به ترکیه داریم؟ در مورد واردات خودرو هم همین مساله را داریم، برای واردات خودرو از هر جای دنیا تعرفه خاصی داریم و وارد می کنیم اما وقتی نوبت واردات خودرو از ترکیه می رسد شرط می گذاریم که باید به مقدار واردات ما هم خودروی 206 صندوقدار به کشور آنها صادر کنیم وگرنه مانع ورود خودروی ترکیه می شویم.