مرتضی الویری به روزنامه اعتماد گفت:

* آقاي ناطق در هر ليستي قرار بگيرند به دليل روحيه لوطي‌منشي و استقلال راي و موضع‌گيري‌هاي منطقي كه از خودشان نشان دادند حضورشان مغتنم و مفيد است منتها ايشان تا الان تمايلي براي حضور نشان نداده‌اند.
 
*يكي از جريان‌هاي راست آقاي احمدي‌نژاد است و تصور من اين است شعارهاي احمدي‌نژادي به دليلي كه شعارهاي عوام‌فريبانه است مي‌تواند به عنوان تهديد جدي براي دوستان ما تلقي شود. علتش اين است كه بسياري از مناطق راي‌خيز كه مي‌تواند سنگيني خاصي در انتخابات نشان دهد تحت‌تاثير اين شعارها قرار مي‌گيرد. جريان ديگر آقاي لاريجاني است  كه اصولگراي نسبتا متعادلي است و اگر با تعدادي از طرفداران دولت گره بخورد ، مي‌تواند رقيب پرقدرتي باشد. جريان سومي كه وجود دارد جبهه پايداري و تندرو‌ها هستند. ما هيچ گونه قرابت و همفكري با آنها احساس نمي‌كنيم حضور آنها را در مجلس مضر مي‌دانيم و معتقديم بسياري از مشكلات كشور را آنها رقم زدند. در جامعه آنها از هيچ جايگاه قابل اعتنايي برخوردار نيستند مگر از رانت خاصي در مقطعي بخواهند استفاده كنند.


*اينكه پايداري و احمدي‌نژاد متحد شوند معلوم نيست. احتمال دارد با دو ليست متفاوت ورود پيدا كنند.
 
*بخشي از عقبه و پشتيبان دولت آقاي روحاني جريانهاي اصولگراي نزديك به آقاي لاريجاني هستند ولي تعداد قابل توجهي از آنها جريان اصلاح‌طلبي بودند كه توانستند پيروزي سال ٩٢ را رقم بزنند بنابراين مي‌شود پيش‌بيني كرد طرفداران آقاي روحاني احتمال دارد به دو بخش تقسيم شوند يك تعدادي به‌ طرف اصلاح‌طلبان بيايند و تعدادي به سمت ليستي كه آقاي لاريجاني مي‌دهد. ما با يك انتخابات سه يا چهار وجهي مواجه خواهيم بود. جريان اصلاح‌طلب جريان آقاي لاريجاني كه ممكن است با اسم و نام رهروان ولايت بيايد، جريان جبهه پايداري و جريان احمدي‌نژاد.

* انتخابات مجلس قبل از اينكه سياسي باشد قومي، قبيله‌اي و محلي‌گري است. در خيلي از حوزه‌ها شما مي‌بينيد اختلاف سليقه ده بالا و ده پايين اهميتش بيشتر از اصولگرا و اصلاح‌طلب است. يك تحليل آماري كه روي اين مساله انجام شده در آخرين انتخابات مجلس تمام چهار ليست اصولگرا فقط ٣٠ درصد آراي تهران را به خودشان اختصاص دادند و بقيه يعني ٧٠ درصد مربوط به شناخت فردي مي‌شد. در شهرستان‌ها نقش جناح‌هاي سياسي به مراتب كمتر است و مسائلي از قبيل محبوبيت شخصي يا محلي‌گري و قومي، قبيله‌اي جايگاه ممتازي پيدا مي‌كند.

 

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =