۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:

يك هفته مانده به انتخابات هيات‌رييسه مجلس، اين كرسي محمدرضا باهنر است كه توجه همه را به خود جلب كرده؛ هم توجه رقبا و هم توجه ناظران را.

در ماندن علي لاريجاني و محمدحسن ابوترابي‌فرد در جايگاه رييس و نايب‌رييس اول مجلس تقريبا شكي نيست. دو طيف اصلي بهارستان استمرار حضور آنها را در سال چهارم مجلس نهم پيشاپيش پذيرفته‌اند. كرسي سوم هيات رييسه اما اصلا چنين ثباتي ندارد؛ كرسي‌اي كه محمدرضا باهنر براي نگه داشتنش هم در فراكسيون رهروان مشكل دارد و هم در صحن علني مجلس.

حالا هم او بيشترين تحرك و تلاش را براي نگه داشتن جايگاهش دارد و هم رقبايش بيشترين سعي را در خارج كردن او از تركيب هيات رييسه. در فراكسيون رهروان نيروهاي نزديك به علي لاريجاني در كمين باهنر نشسته‌اند و اگر او از گردنه انتخابات داخلي رهرواني‌ها به سلامت عبور كند، احتمالا از فراكسيون اصولگرايان، الياس نادران براي پنجه در پنجه شدن با باهنر در صحن علني آستين بالا خواهد زد.

فراكسيون‌هاي مجلس هنوز خيلي جدي پاي كار گزينش نامزدهاي خود براي انتخابات هيات رييسه مجلس نرفته‌اند اما فعاليت‌هاي باهنر براي حفظ جايگاهش از صبح امروز به صورت جدي كليد مي‌خورد؛ در جلسه صبحانه با حدود ٥٠ نفر از نمايندگان مجلس. ٥٠ نماينده‌اي كه در فراكسيون رهروان همراهي خود را با او ثابت كرده‌اند. همزمان با اين جلسه صبحانه زمزمه‌هايي هم از احتمال عدم نامزدي باهنر براي نايب‌رييسي مجلس مطرح شده است.

يكي از اعضاي شوراي مركزي فراكسيون رهروان در اين باره به «اعتماد» خبر داده كه باهنر فعلا سوداي رسيدن به رياست كميسيون تلفيق دارد. اين هم بدان معناست كه بر اساس گفته اين نماينده مجلس، محمدرضا باهنر براي حفظ كرسي نايب‌رييسي خود قدمي برنخواهد داشت. اينكه چقدر بتوان شايعه عدم نامزدي باهنر را تاييد كرد جاي ترديد دارد، اما در اينكه گام‌هاي باهنر براي حفظ كرسي نايب‌رييسي دوم مجلس قدري سخت و سنگين شده‌اند، شكي نيست.

جلسه صبحانه امروز باهنر با همفكرانش در مجلس تنها ارزيابي اوليه از فضاي فراكسيون رهروان درباره حمايت يا عدم حمايت از نامزدي اوست؛ فراكسيوني كه خيلي‌ها در آن دل خوشي از نايب‌رييسي باهنر ندارند و در پي آن هستند كه اگر تيغ‌شان به اندازه كافي برنده باشد، روند ادامه حضور او در تركيب هيات رييسه را در سال آخر مجلس قطع كنند.

سال پيش در همين روزها، وقتي كه رهرواني‌ها بسيار يكدست‌تر از امروزشان بودند. در رقابت‌هاي داخلي فراكسيون اكثريت محمدرضا باهنري كه خود را يكي از مهره‌هاي اصلي اردوگاه اصولگرايي مي‌داند در رقابت با غلامرضا تاجگردون اصلاح‌طلب راي مساوي كسب كرد و تنها به لطف اعلام كناره‌گيري تاجگردون توانست يك بار ديگر رقابت در صحن علني را هم تجربه كند؛ رقابتي كه آنجا هم تنها با ١٠ راي بيشتر نسبت به الياس نادران در تركيب هيات رييسه قرار گرفت. الياس نادران به احتمال بسيار زياد امسال هم دوباره رقابت بر سر نايب‌رييسي مجلس را در صحن علني تجربه مي‌كند. او مهم‌ترين نامزد فراكسيون اقليت براي اين انتخابات است. اما در اينكه باهنر بتواند نامزد اكثريت براي همين انتخابات باشد، هنوز شك است. در اين شرايط اگر باهنر حساب شده و دقيق دست به يك ريسك نزند، شايد چيزي بيش از كرسي نايب‌رييسي مجلس را از دست دهد. او مي‌خواهد قدم‌هايش را محكم و مطمئن بردارد، حالا چه قدم‌هايي در مسير نامزدي دوباره و خيز براي ادامه حضور در تركيب هيات رييسه باشد و چه خروج از جمع روساي مجلس.

باهنر بعد از فوت حبيب‌الله عسگراولادي ديگر تنها يك «لابي من» پارلماني نيست. او از آذر سال ٩٢ رداي دبيركلي جبهه پيروان خط امام را هم بر تن كرده. با اين ردا شكست در انتخابات داخلي مجلس نه تنها براي خود باهنر افت محسوب مي‌شود بلكه ضربه‌اي است به گسترده‌ترين مجموعه‌هاي تشكيلاتي اصولگرا. مجموعه‌اي كه اگر دبيركل آن نتواند در يك مجلس سراسر اصولگرا در انتخابات داخلي پيروز شود، تمام نفوذ و اقتداري كه به آن مي‌بالد با زار و يك سوال مواجه خواهد شد. خصوصا در سال آخر مجلس كه صف‌كشي‌هاي انتخاباتي براي مجلس دهم هم شروع خواهد شد و اتفاقا همين انتخابات هيات رييسه نخستين بزنگاه براي مشخص شدن خط و ربط اصولگرايان در وزن‌كشي‌هاي بعدي خواهد بود؛ بزنگاهي كه جلسه صبحانه امروز باهنر و ٥٠ نماينده همفكرش مشخص خواهد كرد كه آيا او قدم در راه انتخابات هيات رييسه براي سال آخر مجلس نهم خواهد گذاشت يا خير. اما اين تمام كار نيست، چرا كه باهنر و ٥٠ نماينده همفكرش هم براي نخستين‌بار نيست كه در ماه‌هاي اخير دور هم جمع مي‌شوند و «صبحانه كاري» مي‌خورند.

باهنر يك سالي است كه راه خود را در فراكسيون رهروان از معتدلين اين مجموعه و در راس آنها علي لاريجاني جدا كرده است. تنها چيزي كه بعد از اين جدايي مي‌توانست جاي خالي طيف همسو با علي لاريجاني را پر كند، نزديكي به گروه‌هاي منتقد دولت همچون جبهه پايداري و جمعيت رهپويان و ايثارگران بود؛ گروه‌هايي كه باهنر خيلي وقت است كه اعلام كرده آنها را به عنوان موتلف جديد خود برگزيده است. باهنر البته مي‌داند در اين ائتلاف بايد سعي كند دست بالا را داشته باشد، چرا كه جبهه پايداري و منتقدان دولت اگر هم اهل ائتلاف باشند، خيلي اهل رفاقت در دنياي سياست نيستند. موضوع مهم‌تري كه در جلسات صبحانه باهنر مد نظر قرار دارد، همگرايي براي به دست آوردن همين «دست بالا» در ائتلاف جديد باهنر با پايداري‌هاست؛ دست بالايي كه پيش از هر چيز بسته به بازي باهنر در انتخابات هيات رييسه است.


1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    2 0
    چه تلاش بیهوده ای برای این سال آخری