ناصری:چرا لیست 170 نماینده منتشر نمی شود/کوهکن:این مسئله مسئولیتی برای نماینده نمی آورد

در ادامه مناظره به بحث شفافیت مالی در انتخابات پرداخته شد.

ماظره محسن کوهکن و عبدالله ناصري در خبرآنلاين ادامه دارد. در ادامه اين مناظره ناصري گفت: اگر يک فضله در ديگ 50 تني بيفتد کل ديگ را بايد دور بياندازيم. من هم مي گويم که آقاي احمدي نژاد راي آورد اما مي گويم سهام عدالت چه بود؟ وآن رانت ها چه بود. من هم مي گويم که بايد شفافيت مالي در انتخابات باشد. من مي گويم بايد سازوکار انتخابات را جوري بچينيم که احمدي نژاد نتواند 6 ماه قبل از انتخابات پول توزيع کند. چرا بايد آقاي رحيمي که معلوم نيست زندان است يا مرخصي بيايد بين نماينده ها پول توزيع کند.

کوهکن در پاسخ گفت: يعني بايد 6 ماه قبل از انتخابات بگوييم رئيس جمهور ديگر هيچ کار نکند. بنده مي گويم دولت هر کس که باشد، بايد بر اساس تشخيص خودش يک فعاليت هايي مي کند. ممکن است که بخشي از اين فعاليت ها از جناح مقابل تفسير شود که انتخاباتي است. شما مثال فضله زديد. من هم يک مثال مي زنم که  اگر کسي بگويد آقاي ناصري يک کيلو گوجه سبز دزديده من هم که مخالف ايشان است مي خندم. من مي گويم که آقاي ناصري الآن کانديدا مي شوند ، اگر صلاحيت شما تاييد هم مي شود اگر کسي بگويد که من مي خواهم دو ميليون تومان به شما کمک کنم. برخورد شما چيست؟ شما مي گوييد که من بايد بروم از وزارت اطلاعات و ... تحقيق کنم که شما  اين پول را از کجا آورده ايد؟ شما تهران و مراکزي را که انتخاباتش ليستي است کنار بگذاريد. در حوزه هاي تک نماينده اي وقتي افراد براي انتخابات ورود پيدا مي کنند اخلاق مردم فرق مي کنند. در بعضي از حوزه ها يک نفر بايد شب به شب ديگ بگذارد و شام بدهد. اين به صورت غلط جا افتاده است.  آيا بايد هزينه ها شفاف شود؟ بله از هر چيزي واجب تر است.  اما سازوکارش چيست؟ شما مي گوييد که استاني شدن، من هم با اين موافق هستم. ما طرفدار شفافيت هستيم، دوما وقتي با بايدها و نبايدهاي قانوني را مشخص نکرديم نمي توانيم بگوييم که فلان پول کثيف هست يا نيست. بنده مي گويم که يک ليستي منتشر کرده اند و اسامي تمام افراد مجلس در آن هستند و من هم هستند و کساني که که نگرفته اند در آن نيست. شما باور مي کنيد که کسي مانند ابوترابي و حداد و توکلي دو ميليون تومان گرفته است؟  اگر پولي آمد که اطلاق رشوه بود شکي در آن نيست که ايراد دارد. اما پول هايي که جمع مي شود از آنجايي که چهارچوب قانوني ندارد و داوطلب هم ابزار بررسي ندارد نمي توانيم کاري کنيم. بدتر از اين ، اين است که کساني که  دست در دولت داشته باشند و در هيئت موسسه شرکت ها باشند  و از پول هاي دولتي استفاده کنند. مجالس مختلف براي کاهش هزينه ها کارهايي کردند. مثلا تنوع تراکت ها را کم کردند. حرکت هاي ناسالم انتخاباتي تنها حجم بالاي پوستر است؟ شبکه هاي راي خريدن چه مي شود؟  به نظر من بايد فرهنگ سازي کرد. اين ها راه دارد ، قدم هايي را برداشته اند اما همچنان راه مانده است. يکي از مزاياي استاني شدن انتخابات اين است که نقش پول در انتخابات کمتر مي شود.

ناصري در ادامه مناظره گفت: هزينه ها در هر جناحي بايد شفاف بشود. چه هزينه هايي که از سوي خودروسازها با دستور رئيس جمهور پرداخت مي شود چه يک رهگذر که دو ميليون تومان مي دهد.  خيلي از افرادي که کمک مي کنند به نامزدها بعد از انتخابات به سراغ آن ها مي روند. آقاي رحيمي  کمک کرده است، روند بررسي پرونده اش جور ديگري بود. دو هفته بعد از محکوميت مي رود به مرخصي. آقاي رحيمي رفته است در دستگاه قضايي و حکم گرفته است. آقاي رحيمي هم گفته است که به 170 نماينده پول داده ام. آيا اين معياري براي شفافيت در انتخابات نيست؟

کوهکن گفت:  اگر اين اعداد و ارقام را جمع کنيم مي بينيم که به هر نفر دو ميليون تومان داده است. بنده به عنوان يک حقوقي مي گويم که وقتي سازوکاري نداريم ، قانونا مسئوليتي براي نماينده است.

ناصري گفت: من دنبال منشا نيستم. من مي گويم فلان کس به ستاد ناصري يا کوهکن کمک کرد. بياييم اسمش را بنويسيم که مشخص باشد که چه کسي داده است؟

کوهکن گفت: اگر اين شخصي که کمک کرده را گرفتند  نامزد مسئول نيست.

ناصري گفت: بنده معتقدم که بايد يک نامزد انتخاباتي اگر بخواهد اخلاق انتخاباتي را رعايت کند بايد بداند که چه کسي پول داده است و از کجا آورده است. آقاي رحيمي که رنگرزي ندارد که پول داشته باشد. اين پول را از دولت آورده است.

کوهکن گفت:​ اين تخلف فرد است و ربطي به جريان ندارد. شما مي گوييد يک تومان پول کثيف را گرفتن هم غير اخلاقي است اما شما چه سازوکاري براي اين شفافيت داريد؟

ناصري گفت: بايد سازوکار مشخص شود اما من هيچ پولي را بدون فهرست کردن نمي گيرم. اگر مجراي سالم بودن را ندانم نمي گيرم. من مي گويم ليست 170 نفر منتشر شود و مردم تصميم خود را براي آينده بدانند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اگر رئيس جمهور بايد كار كند چرا چهار سال بعدش سود سهام عدالت را نداد يعني در طي هشت سال سهام عدالت فقط شش ماهش سود داشت آنهم اسفند. اصلا كدام شركت در اسفند ماه سودش معلوم است معمولا سود شركت ها در پايان سال مالي معلوم ميشود و بعد بايد مجمع بگيرند و در خصوص سود تصميم بگيرند اگر پول سهام عدالت از سود شركتها بوده است.
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    چرا نام و عكس قالپاق دزدها اطلاع رساني مي شود ولي بقيه نه؟
  • سیدعلی موسوی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ناصری خوب داره فضا رو کنترل می کنه از طرز مناظره کردنش خوشمان آمد.