تسنیم نوشت:

نخست‌وزیر روسیه با صدور حکم رسمی تفاهمنامه انتقال تجهیزات نظامی ناتو از طریق خاک این کشور به افغانستان را فسخ کرد. «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه توافقنامه‌ای که اجازه می‌داد تجهیزات نظامی ناتو از طریق خاک این کشور به افغانستان منتقل شود را فسخ کرد.

این تصمیم براساس یک حکم رسمی و با امضای مدودوف اجرایی شده است. با صدور این دستور، تمام راه‌های روسیه اعم از زمینی، هوایی و ریلی برای انتقال تجهیزات ناتو به افغانستان مسدود می‌باشد.

وزرات امور خارجه روسیه به تمام کشورهایی که در این رابطه دست‌اندرکار هستند دستور داده تا تصمیم مسکو مبنی بر فسخ توافقنامه انتقال تجهیزات ناتو به افغانستان را اجرایی کنند. این در حالی است که «رابرت سزل» رئیس دفتر اطلاعاتی ناتو در روسیه در این باره گفت: مأموریت جدید ناتو تحت عنوان «حمایت قاطع» که اول ژانویه سال جاری میلادی در افغانستان آغاز شد یک مأموریت رزمی نیست، و ناتو از راه‌های مختلفی می‌تواند مشکلات انتقال تجهیزات خود را نماید.

وی گفت: بر همین اساس تاکنون ناتو برای تمدید توافقنامه انتقال تجهیزات خود از خاک روسیه به افغانستان، با مسکو صحبتی نکرده است. در سال 2008 میلادی مسکو با امضای تفاهمنامه‌ای به ناتو اجازه داد تا از طریق خاک این کشور تجهیزات نظامی خود را به افغانستان منتقل و یا از آن خارج سازد. همچنین در سال 2001 میلادی در چارچوب تصمیمی که شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کرد، از تمام کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شد تا به نیروهای ناتو و ایساف زمینه انتقال تجهیزات نظامی‌شان از خاک آن کشورها فراهم شود.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =