وزیر کشور با بیان اینکه اجلاس چهارجانبه بین ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل فردا در تهران برگزار می شود گفت: اراده دو کشور ایران و افغانستان، تقویت روابط و گسترش همکاری ها و انشاالله زندگی در کنار هم با صلح، توسعه و امنیت است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار و نشست خبری با وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان که برای شرکت درنشست چهارجانبه به ایران سفر کرده است افزود: ما با شرکت در این نشست به دنبال آن هستیم تا با کمک هم بتوانیم وضعیت پناهندگان در ایران و پاکستان را به نوعی ساماندهی کنیم.

وی اظهار داشت: همچنین تصمیم داریم تا با ساماندهی وضعیت آوارگان ، هم آوارگانی که به صورت غیرمجاز در ایران هستند تعیین تکلیف شوند و هم آنهایی که به صورت مجاز اقامت دارند شرایط به گونه ای فراهم شود تا در زمان مناسب به کشور خود بازگردند.

رحمانی فضلی گفت: پناهندگان افغانی که به کشور خود بازمی گردند باید با استفاده از تجربه و امکانات خود به مردم و دولت افغانستان کمک کنند تا وضعیت کشور افغانستان بهبود یابد.

وزیر کشور همچنین به دیدار خود با رییس جمهور افغانستان اشاره کرد و گفت: با سفری که رییس جمهور افغانستان به ایران داشتند به توافقات خوبی دست یافتیم به طوری که قرار شد کمیته های دوجانبه متعددی هم در حوزه های قضایی، مواد مخدر، مهاجرت و نیز در حوزه های اقتصادی تشکیل شود.

وی ادامه داد: البته چون وزارت کشور مسوول کمیسیون مشترک ایران و افغانستان است مقرر شد تا ظرف دو ماه این کمیته ها را در ایران فعال کند و طرف افغانی باید این کمیته ها را در افغانستان فعال کند تا بتوانیم سطح همکاری ها را با افغانستان که کشور دوست و برادر و همسایه با اشتراکات تاریخی- مذهبی است ، ارتقا دهیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: همچنین مقرر شد پس از مهلت یاد شده (مهلت دو ماه) نشست مشترکی در تهران و افغانستان درخصوص فعالیت کمیته های ذکر شده صورت پذیرد.

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما در مجلس گفته بودید باید با مسوولان افغانستان و پاکستان به توافق برسیم تا آنها ساماندهی، کنترل و نظارت مرزهایشان را انجام دهند آیا در دیدارهای امروزتان با وزاری پاکستان و افغانستان به این توافق رسیده اید یا خیر گفت: با اراده ای که بین سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان وجود دارد امیدواریم به زودی به ساماندهی خوبی در وضعیت مهاجرین به ویژه مهاجرین غیرقانونی برسیم و مجموع فعالیت ها منجر به بازگشت پناهندگان افغانی به سرزمین شان شود.

رحمانی فضلی گفت: امروز در ملاقات با وزیر امور ایالتی و مرزی جمهوری اسلامی پاکستان به این توافق رسیدیم که این ساماندهی درخصوص پناهندگان افغانی اتفاق بیفتد و البته که با این موضوع آقای بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان نیز موافق بودند.

وی ادامه داد: مصمم هستیم تا موضوع ساماندهی آوارگان افغان را ظرف یک سال اجرایی و عملیاتی کنیم و در حوزه تردد مرزی، مهاجرین به ویژه مهاجرین غیرمجاز تعیین تکلیف شوند و رفت و آمدها در چارچوب قوانین و مقررات گذرنامه تعریف شده باشد و این اراده هر دو دولت است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: همکاری ها در حوزه ساماندهی مهاجرین باید سه جانبه باشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =