یک استاد جامعه شناسی معتقد است که مردم به خاطر ندیدن رسانه رسمی ستاره ها را نمی‌شناسند و چون یک تعامل وجود ندارد به دنبال ستاره های خود در دنیای مجازی هستند.

زهرا تالانی: ستاره سازی در دنیای سینما و ورزش این روزها به دنیای مجازی رسیده. رابطه مردم با چهره های سرشناس در این فضاها عجیب است. کمتر چهره شناخته شده ای وجود دارد که در اینستاگرام صفحه شخصی و صفحات هواداری نداشته باشد. البته در این میان تعداد فالوئرها و کسانی که توسط هنرمندان فالو می شوند هم مسئله ای مهم شده است. در این میان برخی از ستاره ها مانند امیر تتلو، خواننده‌ زیرزمینی به طور عجیبی هوادار دارند. این ستاره‌های غیررسمی البته تعداد فالوئرهایشان را به رخ رقبا می کشند و کارهای عجیب و غریب هم می کنند.

اما در ایران ستاره سازی از چه ویژگی‌هایی تبعیت می کند؟ اگر این چهره ها از طریق رسانه های رسمی شناخته نشوند چه آسیب‌هایی می می تواند داشته باشد؟ در همین زمینه گفت وگویی را با دکتر محمدامین قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی و استاد دانشگاه انجام داده ایم که می خوانید:

به نظر شما ستاره سازی در جامعه از چه اصولی تبعیت می کند؟

در جامعه ما ستاره سازی را رابطه روزمره با فضای سیاسی کشور تعیین می کند و یک ارتباطی با هم دارند؛ یعنی افراد یک احساس نیازهایی در زندگی روزمره دارند که عملکرد فضای سیاسی به این زندگی و فرهنگ جهت دهی خاصی می دهد و این ستاره سازی در تقابل قرار می گیرد، یعنی از یک طرف قدرت و افراد سیاسی قصد چهره سازی می کند و یک چهره های خاصی را از طریق رسانه ها، سینما، انتشار کتاب و برگزاری جشنواره ها ترویج می دهند و از طرف دیگر جوانان به دنبال ستاره های خود هستند. دولت براساس فرهنگ و ایدئولوژی حاکم بر کشور قشر دیگری را به عنوان چهره به مردم معرفی می کند اما چون جوانان معمولا به دنبال این چهره ها نیستند آنها را قبول نمی کنند و به دنبال ستاره های خودشان می روند. البته به نظر من این چهره سازی نیست و بیشتر حرمت گذاری است که دولت انجام می دهد و قصد برجسته سازی فرهنگ دارند تا رفتار آنها الگو شود.

یعنی دولت به خاطر شرایط جامعه و سیاستی که دارد قصد دارد برای ستاره سازی، جریانی ایجاد کند و معمولا جوانان آن را نمی پذیرند؟

دولت یا حاکمیت از این ستاره سازی نقش تربیتی یا ایدئولوژیکی دارد، البته در این سالها در امر ورزش هم سرمایه گذاری کرده تا جوانان را جذب کنند. به هرحال جوانان در زندگی روزمره یک پذیرشی به ستاره ها دارند و از آنها تبعیت می کنند برای همین سیاستمداران از آنها استفاده می کنند. اما گاهی تلاش سیاستمداران در چهره سازی موفق نیست و جوانان از کسانی که آنها ستاره برجسته کردند تبعیت نمی کنند و حتی شاید نقطه مقابل آن ستاره را بپذیرند که در این سالها در جامعه ما زیاد شده است.

چرا جوانان از این ستاره سازی هایی که سیاست برای آنها می سازد تبعیت نمی کنند و به دنبال ستاره های خودشان می روند؟

معمولا رسانه رسمی می تواند در فرهنگ عمومی نفوذ کند و الگوهایی که ساخته می شود را به جوانان معرفی کند، اما جوانان ما به خاطر عدم پذیرش فرهنگ عمومی، یک مقاومتی در مقابل این ستاره ها دارند و پادستاره اصطلاحا می سازند که با ستاره های رسمی متفاوت و متضاد باشند. در واقع سیاست رسمی قصد هدایت ستاره سازی را دارد اما معمولا موفق نمی شود. همیشه یک جریانی از سوی جوانان مخالف آن وجود دارد و گاهی چهره هایی را برای خود ستاره می کنند که نمونه آن خوانندگان زیرزمینی مثل امیر تتلو هستند. متاسفانه رسانه عمومی ما هم در این زمینه خوب عمل نکرده و مسیر ارتباطی آن با مردم قطع شده است. وقتی مطبوعات و رسانه ها توسط مردم استقبال نمی شوند، مردم به دنبال ستاره های خودشان می روند. حتی برخی جوانان این چهره های رسمی را نمی شناسند چون رسانه ملی را تماشا نمی کنند و این ستاره سازی بازخورد ندارد. به نظر من یک انقطاع رسانه ای وجود دارد و مردم با رسانه رسمی قهر کردند که دلایل آن مشخص است. برای همین وقتی مردم با رسانه قهر باشند، ستاره های خودشان را در اینستاگرام فالو می کنند.

بنابراین به نظر شما در کشور ما بیشتر رسانه غیررسمی ستاره سازی می کند و جوانان به دنبال آنها می روند؟

بله و این اصلا خوب نیست، البته در کشورهای دیگر هم هست اما نه به این شدت. الان در گروه های تحصیل کرده و متوسط رو به بالا این موضوع شدت دارد. مردم احساس نمی کنند که این رسانه برای آنها باشد و یک ناهمگونی وجود دارد برای همین آن را نگاه نمی کنند و چون نیاز به ارتباطات و رسانه ها وجود دارد به سمت ماهواره و دنیای مجازی وایبر، واتس آپ و ... می روند و الان در دنیای مجازی آنها را برای خود ستاره می کنند. معمولا چهره هایی که در بخش غیررسمی ستاره می شوند در رسانه رسمی حضور ندارند یا اینکه حضور دارند اما به خاطر مسائل سیاسی از رسانه رانده می شوند. مانند استاد شجریان. الان حتی در اینستاگرام سعی می کنند که از وجود هنرمندان و ستاره ها برای تبلیغ کالا استفاده کنند.

اینکه مردم در رسانه های رسمی به دنبال ستاره های خود نباشد چه آسیبهایی برای جامعه دارد؟ چون بسیاری از گروه های جوان از این ستاره ها الگو برداری می کنند.

اگر در جامعه ای این شکاف باشد جامعه دچار مشکل ارتباطی است چون برای ستاره سازی باید جامعه و نیازهای جوانان را شناخت اما رسانه ما چنن عمل نمی کند.برای جهت دادن به فرهنگ عمومی باید افکار عمومی را شناخت. در تمام کشورها از چهره های غیر رسمی برای بیان خواسته ها وسیاستها استفاده می کنند و افکار عمومی را هدایت می کنند و یک تعامل وجود دارد تا از آسیبهای جامعه کم می شود. البته ستاره سازی خیلی سخت است و ویژگی خاص خود را دارد که با شناخت جامعه و فرهنگ این امکان وجود دارد. رسانه می تواند تاثیرات اخلاقی خوبی بر روی جامعه بگذارد و ما می توانیم از این کارکرد به نفع خودمان استقاده کنیم. شاید برای شما عجیب باشد اما برخی چنان جذب یک ستاره می شوند که اگر او مواد مصرف کند آنها هم تبعیت می کنند، بنابراین سیاستمداران می توانند از حضور ستاره ها به نفع برنامه های خودشان استفاده کنند. البته ما در زمان تبلیغ انتخابات این موضوع را می بینیم که بعضا حتی از ستاره های غیر رسمی هم استفاده می کنند و بعد همین ستارها حذف می شوند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ss A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    87 5
    کاملا مشخص است که سالهاست جوانان ما رابطه ای با رسانه ملی ندارند. نه فیلم خوبی نه برنامه خوبی و نه جذابیت خاصی در رسانه دیده نمی شود. جوانان ما نیازهایی دارند که با نیازهای جوانان سه دهه پیش متفاوت است اما متاسفانه رسانه ما با سه دهه پیش تفاوت چندانی نکرده است. به همین دلیل جوانان در فضای مجازی که مطابق خواستشان می توانند رفتار کنند فعال هستند.
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    44 82
    چون آدم خاکیه قیافه نمیگیره . حرفیم میزنه از ته دل نیست مثل یه بچست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    27 42
    فالوئر؟ بگین دنبال کننده افت داره؟
  • کریمی A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    51 61
    این مردمی که با رسانه ملی قهر هستند، کدامند ؟ چرا فقط مردم را ساکنان و بیشتر مرفهان شهرهای بزرگ می دانید؟ این قهر را خیلی شنیده ایم اما با وجود آن نمی دانم چرا اکثر هنرمندان که کار در تلویزیون و شهرت آن را چشیده اند به دنبال کار هنری در تلویزیون هستند. بسیاری از شرکت ها و حتی فروشگاههای آن لاین به دنبال تبلیغ در تلویزیون هستند. به این تناقض خیلی فکر کرده ام و به این نتیجه رسیده ام که حتما شهرت هنرمندان و افزایش مشتری ها به این رسانه ملی وابسته است و فقط برای ژست سیاسی می گوییم مردم با رسانه قهرند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    91 13
    فالو های جناب تتلو در اینستاگرام و فیس بوک نشان دهنده ی هبوط فرهنگی جامعه ی ایرانه...
  • الیاس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    51 39
    نه عزیزم تتلو فرق میکنه، همه تتلو رو فالو میکنن بش بخندن: های مای فرندزززززززززززززز
  • علی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    20 10
    الان ملت میان مسخره میکنن و میگن پیج تتلو فالوشض فیکه.دوستان حقیقت برای شما تلخه ولی واقعیت داره تمام فالوور تتلو واقعیه اینو از تعداد پستا و لایکاش میشه فهمید بقیه کم پست میزارن و عکس قشنگ برا همین لایکشون بالاس.
  • رضا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    21 2
    از کرامات شیخ ما چه عجب ..... پنج انگشت و وا کرد و گفت: یه وجب
  • حسین A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    17 3
    خیلی از حرف هایی که ملت می زنند یا کارایی که مردم می کنند از سر « لج بازی » یا » عقده « خالی کردن است . کاملا واضحه .
  • علیرضا IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    12 13
    الان کامنتا زیر خبر همه میگن تتلو طرفدار نداره به منفی مثبتا پا کامنتا خبرآنلاین نگاه کنین. ولی حقیقت اینه دهه هفتاد و هشتاد حوصله خبرگزاری ندارن بیان خبر بخونن ولی دهه شصتی ها ماشالا هم حوصله دارن.دهه شصتی ها عشق تیپو مدن ولی هفتادی ها عاشق حقیقتن میبنید که مثلا تتلو که از زنگی روزمرش هر روز پست میزاره و خود واقعیشو نشون میده به چه اندازه طرفدار بین هفتادی ها داره ولی فلان خواننده که همش دوس داره مرموز باشه بیشتر بین ضصتی ها طرفدار داره
  • کوروش درخشان A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    49 18
    بیشترین شنوندگان امیر تتلوها نسل جوان فعلی هستند نه نسل ما دهه شصتی ها که آهنگهای درست و حسابی گوش می کنیم........
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    33 11
    آخه اخوی به من و شما چه ربطی داره که این بابا چرا فالوور داره؟؟؟ حتما خوشتیپه بچه باحالیه صداش خوبه یه چیزی داره که طرفدار داره کجای دنیا به این چیزای مردم گیر میدن
  • فرشاد EE ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    30 5
    به همون دلیلی که بهرام رادان و مهناز افشار و ... دیگه این همه فالوئر دارند.
  • ه A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    15 9
    قبلن هم گفتم خود خبرانلاین کم ازین اقای امیر تتلو به قول خودتون خواننده زیر زمینی خبر نمیگذاره اخه این اقا از کی تاحالا حرفاش اینقدر مهم شده که هر روز پست های اینستاگرامش در سایت خبر منتشر میشه ... لطفن نظرم رو ثبت کنید.