لاریجانی:روابط ما با اقلیم کردستان در هم تنیده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تقویت بخش تولید گفت: عزت کشور ما در رونق تولید است و باید همگرایی فکری بین نخبگان اقتصادی و مسئولان برای تقویت بخش تولید به‌وجود آید.

به گزارش خانه ملت،  علی لاریجانی صبح امروز (دوشنبه 28 اردیبهشت) که به سنندج سفر کرده، در جلسه فعالان اقتصادی استان کردستان با تبریک ایام فرخنده ماه رجب و ابراز خرسندی از حضور در استان کردستان گفت: بخشی از مشکلات بخش اقتصادی استان کردستان را از زبان فعالان بخش تولید این استان شنیدم،رویکرد کشور به صورتی است که بخش خصوصی درحوزه اقتصاد،فعال‌تر شود که البته درحال حاضر به دلایل مختلف این گونه نیست.

بنگاه‌های اقتصادی از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه‌ای دیگر منتقل شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید عدم دستیابی به رشد مطلوب اقتصادی به این دلیل بوده که سیستم صحیح اقتصادی در کشور شکل نگرفته و نکته دیگر اینکه با وجود ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تاکنون این قانون به صورت صحیح اجرایی نشده است و واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به این صورت بوده که مقدار زیادی از بنگاه‌های اقتصادی از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه‌ای دیگر به جای طلب منتقل شده است که این موضوع با فلسفه خصوصی‌سازی منطبق نیست.

تجمع بخش‌های اقتصادی دریک وزارتخانه صحیح نیست

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر تعاون گفت: در این دیدار موضوعاتی درخصوص فعالیت‌های بخش شستای وزارت تعاون مطرح کرده و تاکید داشتم که باید امکانات بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و تجمع بخش‌های اقتصادی در یک وزارتخانه صحیح نیست، بنابراین باید تلاش شود مسیر باقیمانده در این زمینه به صورت صحیح اجرا شود و بنگاه‌های اقتصادی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند.

لاریجانی افزود: مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که یکی از ماموریت‌ها برای دستیابی به این سیاست‌ها،مردمی‌کردن اقتصاد در کشور است و باید عزم جدی برای انجام این مهم در کشور وجود داشته باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید آینده ایران در رونق تولید نهفته است، بیان کرد: باید بین نخبگان و متخصصان یک همگرایی به‌وجود آید تا بخش تولید تقویت و زمینه توسعه منطقه فراهم شود. لوایح رفع موانع تولید و خروج غیرتورمی از رکود در مجلس مصوب شد که با انجام این مهم تسهیلات در اختیار بخش تولید قرار خواهد گرفت و حتما این موضوع پیگیری می‌شود که این قوانین درست اجرا شود. البته در بسیاری از قوانین مذکور شرایطی نیز برای توسعه مناطق کم‌برخوردار فراهم شده است.

رونق تولید،همگرایی فکری بین نخبگان اقتصادی و مسئولان را می طلبد

وی تصریح کرد: تدوین قوانینی مستقل برای توسعه مناطق کم‌برخودار باید در مجلس مطالعه شود و همچنان که گفتم باید برای رونق تولید،همگرایی فکری بین نخبگان اقتصادی و مسئولان وجود داشته باشد، چرا که عزت کشور ما در رونق تولید است که این موضوع مشکل بیکاری را نیز حل خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با رونق تولید برخی از معضلات کشور در صحنه‌های بین‌المللی نیز حل خواهد شد. حتما تعاملات بین‌المللی در توسعه اقتصادی تاثیرگذار بوده و مجلس از حل موضوع هسته‌ای و تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت می‌کند،اما اصل مشکل در رونق تولید،به خودمان برمی‌گردد و تحریم‌ها تنها به بخشی از این موضوع ارتباط دارد، بنابراین باید عزم جدی برای رونق بخش تولید داشت.

مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در سطح استانداری‌ها رفع شود

لاریجانی با تاکید بر لزوم ارائه تسهیلات بانکی به بخش تولید افزود: اینکه استاندار کردستان عنوان کرد نیمی از صنعت این استان در حال حاضر راکد است،یک خسارت بزرگ بوده، به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌های اولیه در صنایع مختلف ایجاد شده است.

وی با اشاره به نشست اخیر سران قوا گفت: در این نشست، این موضوع را مطرح کردم که برخی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی باید در سطح استانداری‌ها رفع شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در قوانین به دولت اجازه داده شد بخشی از مشکلات مانند تأخیر دیرکرد در پرداخت وام‌های بانکی بنگاه‌های اقتصادی تقسیط شود و بخشودگی‌هایی در قانون پنجم برنامه توسعه برای این موضوعات لحاظ شده، البته ممکن است برخی نیز از تسهیلات دریافتی بانکی در جاهای دیگر استفاده کرده باشند،اما اغلب اینطور نبوده و بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل نوسانات شدید ارزی و مشکلات تحریم قادر به بازپرداخت اقساط تسهیلات نیستند.

روابط ما با اقلیم کردستان عراق همواره دوستانه، تاریخی و درهم تنیده بوده است

لاریجانی با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی کردستان و مرز مشترک این استان با کشور عراق گفت: باید از ظرفیت‌های جغرافیایی کردستان استفاده شود، روابط ما با اقلیم کردستان عراق همواره دوستانه، تاریخی و هم تنیده بوده است، در حال حاضر نیز روابط اقتصادی در سطح خوبی قرار دارد، البته می‌توان از بازار کشور عراق بیشتر استفاده کرد و در سفر اخیر رئیس‌جمهور عراق موضوع لغو روادید برای تردد آسان بررسی شد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کردستان سهم کشاورزی در این استان کم بوده و این در حالی است که بارندگی‌های این استان در سطح خوبی قرار دارد، بنابراین باید با توجه جدی به بخش کشاورزی تلاش کنیم به استقلال غذایی معقولی دست پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ژاپن متوسط زمین کشاورزی برای هر کشاورز 300 مترمربع بوده و این در حالی است که در کشور ما ظرفیت‌های خوبی برای کشاورزی وجود دارد و باید با توسعه صنایع تکمیلی در بخش کشاورزی تلاش کنیم تا اشتغال‌زایی نیز صورت گیرد، البته در مجلس گام بزرگی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از آب‌های سرزمینی برداشته شد که البته باید به اراضی کردستان نیز توجه شود.

هدف از ایجاد مناطق آزاد، رونق صادرات بود

لاریجانی با اشاره به تنوع 18 گانه معادن در استان کردستان افزود: به دلیل وجود نفت در کشور سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در بخش معادن نشد، این در حالی است که معادن ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی است و باید زمینه واگذاری معادن به بخش خصوصی فراهم شود.

وی گفت:مناطق ویژه اقتصادی در کشور تبدیل به مناطقی برای واردات شده و این درحالی است که فلسفه مناطق آزاد،رونق صادرات بوده که درست اجرایی نشده است. البته شاید به این دلیل بود که ابتدا زیرساخت‌های لازم در مناطق آزاد کشور ایجاد نشد و این موضوع باعث انجام واردات برای تقویت زیرساخت‌ها شد که این موضوع امروز تبدیل به فرهنگ شده که این اشتباه است.

صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات تقسیم‌بندی جغرافیایی ندارد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: مقررات ساده‌تر متناسب با شرایط بین‌المللی باید در مناطق آزاد اقتصادی وجود داشته باشد تا شرایط برای صادرات فراهم شود و این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

لاریجانی افزود:برای پیگیری مسائلی که فعالان اقتصادی درجلسات مطرح می‌کنند،کمیته‌ای درمجلس تشکیل خواهد شد تا نکات فعالان اقتصادی و نمایندگان استان کردستان مطرح شود تا زمینه‌ای برای رونق اقتصاد و رفع مشکلات فراهم شود.البته ضوابط اجرایی را باید مقامات اجرایی حل کنند.

وی با بیان اینکه این نشست مقدماتی برای رونق تولید در کردستان خواهد بود یادآور شد: صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات تقسیم‌بندی جغرافیایی ندارد. البته این صندوق بیشتر دربخش‌های مهم سرمایه‌گذاری می‌کند.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =