واحد مرکزی خبر نوشت:

نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم تیم آرانگو نوشت: سقوط شهر رمادی راهبرد شکست خورده دولت عراق را آشکار و بار دیگر نفوذ ایران در عراق را برجسته می سازد.

روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت امروز در گزارشی از بغداد نوشت: آخرین نیروهای امنیتی عراق روز یکشنبه از شهر رمادی مرکز استان انبار فرار کردند و این شهر بطور کامل تحت کنترل شبه نظامیان «دولت اسلامی» قرار گرفت. به گفته مقامات امنیتی و رهبران قبیله ای، شبه نظامیان متعاقبا مقرهای نظامی را غارت و یک انبار بزرگ تسلیحات را تصرف و افراد وفادار به دولت را اعدام کردند.

سقوط رمادی در برابر «دولت اسلامی» با وجود حملات هوایی فشرده آمریکا در هفته های اخیر برای نجات این شهر به منزله بزرگترین پیروزی این گروه افراطی در سال کنونی بوده است. سقوط رمادی همچنین راهبرد شکست خورده دولت عراق را آشکار می سازد که ماه گذشته تهاجم جدیدی را برای بازپس گیری استان انبار اعلام کرد. این استان یک منطقه بیابانی وسیع است و رمادی در غرب آن واقع است.

یکشنبه بعد از ظهر که سقوط رمادی قریب الوقوع بنظر میرسید، شورای استانی انبار با تشکیل جلسه در بغداد تصمیم گرفت از حیدر العبادی نخست وزیر بخواهد نیروهای نامنظم شیعه را برای نجات انبار که یک استان عمدتا سنی است، فرابخواند. عبادی با صدور بیانیه ای شبه نظامیان شیعه موسوم به «نیروهای بسیج مردمی » را که متشکل از چند نیروی شیعه قدرتمند تحت حمایت ایران است، برای جنگ در انبار فرا خواند. برخی واحدهای نامنظم شیعه که تابستان گذشته در پی فرمان روحانیون شیعه تشکیل شدند، تا حد زیادی تحت فرماندهی دولت اند در حالیکه دیگران در برابر ایران پاسخگویند.

آمریکا که هدایت یک ائتلاف بین المللی را در حملات هوایی در حمایت از نیروهای عراقی بر عهده دارد، با دخالت شبه نظامیان شیعه در انبار مخالف بوده است. مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند این شبه نظامیان موجب تنش های فرقه ای در این استان شوند و نهایتا برقراری آرامش در آنجا دشوارتر شود.

مقامات انبار در بررسی کمک گرفتن از شبه نظامیان شیعه طی آخر هفته با استورات جونز سفیر آمریکا در عراق ملاقات کردند تا از موضع آمریکا در خصوص این مسئله مطلع شوند. به گفته مقامات رسمی، استوارت به مقامات محلی گفت که آمریکا به حملات هوایی ادامه می دهد به شرط آنکه شبه نظامیان شیعه تحت فرمان عبادی باشند، نه مشاوران ایرانی، و اینکه شبه نظامیان بدرستی سازماندهی شوند تا هدف بمبارانهای آمریکا قرار نگیرند.

در آغاز تهاجم برای آزادسازی تکریت در استان صلاح الدین در ماه مارس، شبه نظامیان تحت حمایت ایران هدایت عملیات زمینی را بدست داشتند و جنگنده های آمریکایی وارد عمل نشدند. به محض توقف نیروهای شبه نظامی، عبادی به آنها دستور عقب نشینی داد و متعاقبا با حملات هوایی آمریکا و پیشرفت نیروهای امنیتی عراق شهر تکریت آزاد شد.

در پی آن پیروزی، عبادی قول داد عملیات جدیدی در انبار آغاز شود که قرار بود تحت رهبری نیروهای امنیتی عراق و با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا صورت گیرد و ایران و شبه نظامیان آن در حاشیه باشند. یک مولفه اصلی آن راهبرد مسلح کردن قبایل سنی محلی برای جنگ بود اما آن طرح هرگز در سطح وسیع عملی نشد که بخشی از علت آن به مقاومت رهبران سیاسی قوی شیعه در بغداد باز می گردد.

وخامت اوضاع انبار طی ماه گذشته ناکارآمدی ارتش عراق را که تحت آموزش مشاوران نظامی آمریکا است، برجسته ساخت و سوالاتی را درباره راهبرد آمریکا برای شکست «دولت اسلامی» مطرح نمود. در ضمن اکنون که شبه نظامیان شیعه فراخوانده می شوند،‌ سقوط رمادی بار دیگر نفوذ ایران را برجسته می سازد حتی با اینکه بعید است مشاوران آن در عرصه جنگ در انبار مانند عملیات تکریت حضور داشته باشند.

روز جمعه در حالیکه سقوط انبار نزدیک بنظر میرسید، مقامات آمریکا در واشنگتن آنرا شبیه فراز و نشیب های جنگ توصیف کردند که از ابتدای سال گذشته در آنجا جریان داشته است. اما «دولت اسلامی» توانست طی آخر هفته آن شهر را تحت کنترل درآورد و روز یکشنبه مرکز فرماندهی عملیات محلی را به عنوان یکی از آخرین مقرهای دولتی در آن شهر تصرف کرد.
روز یکشنبه رهبران شبه نظامیان شیعه که اکثرا از دور نظاره گر سقوط انبار بودند، برای بسیج نیروهایشان وارد عمل شدند.
معین القدومی یکی از رهبران «نیروهای بسیج مردمی» و عضو سازمان بدر که یک گروه شبه نظامی باسابقه متحد ایران است، گفت:‌ همه جنگجویان ذخیره مان را فراخوانده ایم که هر چه زودتر برای شرکت در نبرد آینده جهت بازپس گیری انبار به واحدهایشان بپیوندند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    15 0
    عراق بدون نیروهای مردمی یعنی کشک.نمونش همین رمادی است.
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    8 0
    بعد میگین چرا ایران دخالت میکنهخو اگه ما دخالت نکنیم داعش کل عراق رو میگیره و بعد میاد به سمت مرز های ما......
  • علیرضا A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    5 0
    تقصیر خبر نیستا. ولی این مقاله کلا بد نوشته شده. اینهمه تایپ شده خلاصه ش اینه که : "سری قبل ایران وارد عمل شد تکریت آزاد شد این بار امریکا ایرانو عقب روند و خواست تنهایی کار کنه و شکست خورد. یعنی ایران خیلی مهمه و اینا ." تمام. دیگه صد خط نوشتن نداره که
  • میثم RO ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    9 0
    کاملا آشکار شد که علت اصلی همه ی مشکلات عراق بی غیرتی و تن پروری نیروهای نظامی این کشوره. واقعا براشون متاسفم.
  • احمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    7 0
    در جریان آزاد سازی تکریت بعضی ها حمایت ایران را بی تاثیر و آمریکا را عامل آزاد سازی تکریت می دانستن.حالا تاثیر آمیکا در دفاع از الانبار را دیدیم
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 3
    من که چیزی نفهمیدم
  • کیان A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    7 1
    هدف امریکا کش دادن جنگ و فروش اسلحه و امکانات به هر دو طرفه ...پیروز در جنگ وجود نداره..نه عراق میبره نه داعش...این وسط هم اسراییل یهودی سازی رو پیش میبره ..مثل سوریه.....حالا هم یمن و سعودی......این یعنی اقتصاد غرب تکون میخوره و ثروت اعراب خرج میشه