مدتی است که موضوع شفافیت مالی کاندیداها در انتخابات به مسئله روز رسانه ها تبدیل شده است.

زینب صفری: ماجرا از آنجا آغاز شد که محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم بعد از محکومیت قطعی در نامه افشاگرانه خود خطاب به محمود احمدی نژاد پرداخت پول به 170 کاندیدا در انتخابات مجلس هشتم را روایت کرد. (اینجا)

اما هنوز بسیاری از شوک این نامه افشاگرانه رحیمی که بیانگر گوشه ای از دخالت های دولت دهم در انتخابات بود بیرون نیامده بودند که سخنان وزیر کشور درباره پول ها ی کثیف  و هشدار وی درباره ورود این پول ها به سیاست باب تازه ای در اینباره باز کرد. وزیر کشور در اظهارات خود در دوم اسفند سال گذشته گفته بود "گردش مالی قاچاق موادمخدر باعث اعمال قدرت قاچاقچیان در حوزه سیاست نیز می‌شود. بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق موادمخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود. به‌عنوان‌مثال فردی که به‌عنوان کاندیدای شورای شهر وارد این عرصه شده بود، برای جریان انتخاباتی خود دو میلیارد تومان هزینه کرده و مدعی است دوستان و رفقایش این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند ولی سؤال اینجاست که دوستان و رفقای وی چه نذری داشته‌اند که این پول را برای انتخابات این فرد هزینه کردند...". (اینجا)

این سخنان وزیر کشور البته با واکنش های بسیاری همراه بود. با این حال او بار دیگر بر مواضع خود تاکید کرد که باید روزنه ها و راه ورود پول کثیف به قدرت بسته شود. او تاکید کرد که حاضر است در یک جلسه غیرعلنی در مجلس مستندات خود را در اینباره ارائه کند. (اینجا) وزیر کشور در اظهار نظری دیگر نیز گفت: همه اسناد و مدارکی که نشان دهنده ورود پول های کثیف در حوزه قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و بقیه روزنه ها در حوزه اقصادی است را آماده کرده ام تا در مجلس به نمایندگان با برخی مصداق ها ارایه دهم. (اینجا) هرچند عاقبت او در جلسه علنی مجلس حاضر شد و البته نتوانست آنچه می خواهد را بگوید (اینجا) با این حال اما  رحمانی فضلی با برداشتن گامی عملی در اینباره با صدور حکمی مسئولین ذیربط را موظف کرد اطلاعات حساب های بانکی مربوط به سران شبکه های قاچاق و رابطین آنان را گردآوری و برای ارائه به شورای عالی مبارزه با پولشویی جمع بندی کنند.(اینجا)

بعد از اظهارات وزیر کشور درباره پول های کثیف، اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و رییس مناطق آزاد یک سر پول های کثیف را متوجه فعالیت های انتخاباتی جریان محمود احمدی نژآد دانست و گفت که آنها می خواهند در انتخابات مجلس دهم با این پول ها وارد فعالیت های انتخاباتی شوند. (اینجا)

اما مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دیگر عضو کابینه بود که در اینباره اظهار نظر کرد. پورمحمدی با تاکید بر اینکه طرح این موضوع نباید به دستاویزی سیاسی تبدیل شود گفت: "باید نسبت به تعیین و تکلیف هزینه انتخاباتی اقدام کنیم. به نظرم باید موضوع پول کثیف تکلیفش روشن شود البته سیاست‌گذاری لازم در این زمینه انجام شده که از مجمع تشخیص به دولت و نهایتا از دولت به مجلس می‌رود ".(اینجا)

اما در شرایطی که برخی از نمایندگان از جمله ثروتی از اظهارات رحمانی فضلی و اشاره او به ورود پول های کثیف به سیاست ناراضی بودند و معتقد بودند این اظهارات بهانه به دست دشمن می دهد (اینجا) برخی دیگر اما در همراهی با سخنان وزیر کشور موضوع پول های کثیف در انتخابات را تایید کردند. از جمله محمد رضا باهنر نائب رییس مجلس در اظهاراتی تایید کرد که در ستاد انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس از پول کثیف استفاده می شود و خواستار تعیین راهکاری برای جلوگیری از ورود این پول ها به ستادهای انتخاباتی شد.(اینجا)

این در حالی است که منصور حقیقت پور نائب رییس کمسیون امنیت ملی نیز به ورود برخی جریان های قدرت و ثروت به انتخابات اشاره کرده و گفته است:معمولا ورود گروها و طیف های صاحبان ثروت و قدرت در امور انتخابات نمایندگان مجلس بی دلیل نیست. یا برای خودشان اهداف و منافعی دارندویابا کمک به نمایندگان  می خواهند آنان را در کنترل عملیاتی خود در بیاورند .(اینجا)

چه باید کرد؟

با جدی شدن موضوع ورود پول های کثیف به سیاست و لزوم شفاف سازی منابع مالی کانیدداها در انتخابات حالا پرسش اصلی این است که چطور می توان مانع از ورود این پول ها به انتخابات شد.

علی محمد بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی با بیان اینکه شنیده است بعضی از کاندیدها از همین الان برای هزینه های انتخاباتی شان در انتخابات مجلس دهم رقم های چند میلیاردی کنار گذاشته اند و از جمله  یکی از کاندیداها دو میلیارد تومان برای انتخابات در نظر گرفته معتقد است در قوانین ما هنوز سقف هزینه های انتخاباتی و  تبلیغاتی مشخص نشده است و  حتما باید هرچه زودتر قانونی اعم از لایحه و یا طرح در مجلس مطرح شود و سقفی برای این هزینه ها تعیین کند. (اینجا)

این نکته ای است که کدخدایی عضو حقوقدان سابق شورای نگهبان نیز به آن اشاره کرده و با بیان اینکه  منشا بعضی پول ها در جریان انتخابات دارای تردید هستند می گوید در این زمینه نیازمند قانون گذاری هستیم.(اینجا)

در همین راستا مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز گفته است این موضوع ، قانون می خواهد و وعده داده است سیاستگذاری رسیدگی به موضوع پول های کثیف در مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدگی خواهد شد. (اینجا)

اما در حالی که اغلب حل این مسئله را به تدوین قانونی روشن در اینباره مرتبط می دانند، نعیمی رز عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس راه شفاف سازی منابع مالی در انتخابات را در دستان وزارت کشور دانسته و معتقد است: مسئولین اجرایی کشور با تدبیر خود می توانند، این معضل را به راحتی حل کنند. این موضوع به صورت کلی در دستان وزارت کشور قرار دارد.اگر وزارت کشور از حواشی سازی، جریان بازی و جانب داری گروه ها خودداری کند و بی طرفانه در عرصه انتخابات حضور داشته باشد و انتخابات را به صورت کامل و جامع رصد کند،  می تواند در این قضیه موفق عمل کند.(اینجا)

تاجگردون عضو کمسیون تلفیق مجلس اما با تایید وجود اسپانسرهای مالی در انتخابات مجلس و خطرناک بودن این مسئله می گوید ما هیچ گاه نمی توانیم بدون وجود احزاب و ائتلاف ها در کشور، مسائل و مشکلات مربوط به منابع مالی انتخابات نمایندگان مجلس را حل و فصل نماییم. منابع مالی انتخابات زمانی شفاف می شود که دولت و مجلس از نظر ساختاری گامی برای تشکیل احزاب برداشته باشند که متاسفاته تا اکنون ضعیف عمل کرده اند. (اینجا)

افزون بر او علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز چنین اعتقاد دارد: وقتی انتخابات سیاسی و حزب‌محور جای خود را به انتخابات قومی و منطقه‌ای محور دهد طبیعتا نقش مولفه‌های دیگری همچون خرج کردن پول پررنگ می‌شود  .(اینجا)

مجید بهمن زاده دبیر ائتلاف اصلاحطلبان و اعتدالگرایان نیز در اظهار نظری مشابه درباره راه کارهای جلوگیری از ورود پول های کثیف به انتخابات معتقد است حرکت به سمت نظام پارلمانتاریستی و حزبی شدن انتخابات می تواند راه کار مناسبی برای این منظور باشد.

(اینجا)

29214

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    همه این جنجال ها بخاطر اینه که خدا را فراموش کردن و مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین
  • مسیب RO ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    تمیز یا کثیف بودن پول بستگی به این دارد که این پول تو جیب چه کسی است. اگر این پول تو جیب افراد اصولگرا باشد تمیز است و اشکالی ندارد اما اگر تو جیب اصلاح طلب ها و فتنه گر ها باشد حتما منشا آن مواد مخدر و آمریکای مستکبر است و کثیف می باشد.