همه آنهایی که به دنبال تغییر در کابینه روحانی هستند/کسانی که سهم می خواهند، کسانی که تنش می خواهند

امروز تیتر چند روزنامه اصلاح طلب مربوط می شد به تغییرات احتمالی در دولت. تغییراتی که تا الآن دولتی ها هیچ اعلام رسمی ای درباره آن نکرده اند.

سيد صادق روحاني: نخستين بار بحث تغيير در دولت يازدهم را يک خبرنگار در کنفرانس خبري رئيس جمهور در شيراز مطرح کرد و پرسيد «آیا با گذشت دو سال از فعالیت دولت زمان آن نرسیده است که رییس جمهوری با هدف خدمت رسانی بیشتر و حفظ پایگاه اجتماعی، دکتر ظریف را در کابینه تکثیر کند؟» روحاني هم در پاسخ گفت:«ما وزرای فعال زیادی داریم که در بخش های مختلف کار می کنند. به عنوان نمونه موفقیت دولت در اجرای برنامه های حوزه سلامت در خارج کشور نیز بازتاب داشته است؛ همچنان که برخی روسا و رهبران کشورها درباره چگونگی اجرای موفق برنامه های حوزه سلامت از ما می پرسیدند.»
تحليل شخصي آشنا از تغييرات در دولت
بحث تغييرات در دولت در آن زمان آنچنان جدي گرفته نشد. در آن روزها آنچه که توجه بيشتري را به خود جلب مي کرد بحث درباره تغييرات در استانداران و فرمانداران بود و در رده هاي بالاتر خبري از تغيير نبود. تا اينکه اظهارات اخير حسام الدين آشنا يک بار ديگر اين مسئله را به رسانه ها و افکار عمومي کشاند. آشنا در مصاحبه اي گفته بود که «برخي از سفرهاي استاني براي تيم رئيس جمهور روشن کرد که برخلاف تصور اوليه برخي استانداران توانايي کافي براي اداره استان ندارند .لذا تغييرات در دولت اتفاق خواهد افتاد هم در سطح وزرا و هم در سطح استاندارها .» اين اظهار نظرها با واکنش گسترده رسانه هاي کشور همراه بود تا جايي که دو روز بعد از اين مصاحبه آشنا در صفحه فيسبوکش اعلام کرد که آنچه که گفته صرفا تحليل هاي شخصي اش بوده است. وي همچنين دراينباره نوشت: «اگر تغييري هم در راه باشد خبر آن را مسئول مرکز بررسي هاي استراتژيک اعلام نمي کند. شايسته نيست که با درآميختن يک تحليل سياسي با موضع گيري هاي فعالان سياسي، يک شبه خبر ساخته شود.»
اظهارات نوبخت درباره کساني که مزد حضور در ستاد انتخاباتي روحاني را نگرفتند
اما ماجرا به همين جا ختم نشد. هربار که يک خبرنگار، يکي از مسئولين دولتي را مي ديد از او درباره تغييرات احتمالي در دولت مي پرسيد. آخرين نمونه اش نيز سوالي بود که يک خبرنگار در شهرکرد از محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت پرسيد. پاسخ نوبخت به اين خبرنگار حاوي نکات جالبي بود. او اولا به اختيارات رئيس جمهور در گزينش افراد مورد نظرش براي اداره دولت اشاره کرد و گفت:« طبیعی است رییس جمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی ها، جابه جایی برخی افراد نیز ضروری باشد.» به اين ترتيب او احتمال تغيير در دولت را رد نکرد اما گفت که « بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد این جابه جایی ها اطلاعی ندارم.»
اين همه حرف نوبخت نبود. معاون رییس جمهوری با اشاره به اهمیت حضور گروه هایی که در ستادهای انتخاباتی روحانی ایفای نقش کردند، گفت:«عده ای که در این میان هزینه دادند اما در پست های مدیریتی به سمتی نائل نشدند همین که در ایجاد فرصت برای خدمتگزاری به مردم سهیم شدند، مزد خود را گرفتند.» نوبخت با اين سخن تلويحا به کساني اشاره کرد که انتظار سهم خواهي از دولت را دارند.
رويکرد اصلاح طلبان درباره تغييرات در دولت
حسن روحاني از روز اول، چه پيش از انتخابات و چه پس از آن دولت خود را فراجناحي عنوان کرد که به هيچ گروه و جناحي وابستگي ندارد. اين موضع روحاني اين پيام را منتقل مي کرد که نمي توان از او انتظار سهم خواهي داشت. با اين وجود طبيعي بود که دولت او را کساني تشکيل دهند که از او در انتخابات حمايت کردند. وقتي دولت روحاني تشکيل شد، از تندروهاي هر دوجناح در آن خبري نبودو بيشتر معتدلين حضور داشتند. رحماني فضلي، پورمحمدي و علي اکبر صالحي اصولگرايانش بودند و ظريف ،جهانگيري و نجفي اصلاح طلبانش. ساير اعضاي کابينه هم چهره هايي نظير همين ها بودند که هيچ سابقه اي از تندروي نداشتند. طبيعي است که در اين ميان برخي از اصلاح طلبان تندروتر خود را زيان ديده تر مي بينند. آن ها از دولت حمايت کرده بودند و حالا انتظار داشتند پست و منصبي بگيرند. اما با گذشت دو سال از عمر دولت همچنان بي بهره بودند. طبيعي است که اين ها از تغييرات در دولت استقبال کنند.
اصولگرايان تندرو شادمان خواهند شد
تا الآن دولت در مقابل سهمخواهي ها ايستادگي کرده است. اگرچه با اين اظهار نظرهايي که در دولت مي شود، امکان تغيير وجود دارد اما اين تغييرات لزوما به معني روي کار آمدن اصلاح طلبان تندرو نيست. مجموعه اصلاح طلبان به عنوان بزرگترين حاميان روحاني در انتخابات همچنان حامي دولت نيز هستند. اما سياست دولت در عدم به کارگيري چهره هاي تنش زاي اصلاح طلب و نيز حضور برخي چهره هاي اصولگرا در کابينه باعث شده است که فضاي سياسي کشور دو قطبي نشود. در صورتي که تغييرات در دولت به وقوع بپيوندد، اصولگرايان تندرو نيز شادمان خواهند شد و در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي توانند با قطبي کردن فضاي کشور سهم بيشتري در انتخابات آتي مجلس داشته باشند.


4529

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =