واحد مرکزی خبر نوشت:

آسوشیتدپرس در گزارشی از آیووا نوشت: جمهوریخواهانی که به دنبال جلب حمایت فعال ترین اعضای این حزب در ایالت آیووا هستند، شنبه خواستار تقویت حضور آمریکا در جهان شدند و ضمن پرداختن به طیف گسترده ای از مسائل، خواستار رفتار سختگیرانه تر با دشمنان آمریکا شدند.
بیشتر حدود 12 نامزد احتمالی ریاست جمهوری جمهوریخواهان شنبه همزمان با «روز نیروهای مسلح» با حضور در ضیافت شام این حزب در ایالت آیووا، خواستار اتخاذ موضعی مقابله جویانه تر در قبال ایران شدند.
ریک سانتوروم، سناتور سابق در خصوص نحوه برخورد با ایران - که یکی از چهار کشوری است که از سوی آمریکا به حمایت مکرر از تروریسم جهانی متهم شده است- گفت: « باید بمب افکن هایمان را کاملاً مسلح به بمب کنیم و آنها را بمباران کنیم تا به وضع قرن هفتم بازگردند.»

جب بوش، فرماندار سابق ایالت فلوریدا اوایل روز شنبه از کماندوهای آمریکایی که گفته می شود یکی از سرکردگان دولت اسلامی عراق و شام(داعش) را در سوریه که رئیس بخش عملیات نفتی این گروه بود،کشته اند تمجید کرد. بوش در این خصوص از اوباما تمجید نکرد، بلکه او را به فراهم کردن زمینه برای ظهور داعش از طریق خارج کردن نظامیان آمریکایی از عراق متهم کرد.

وی در جمع خبرنگاران در شرق آیووا گفت: « امروز روز بزرگی است، اما این یک راهبرد نیست.»
با اینکه بوش سخنان مبهمی را که روزهای اخیر درباره دستور حمله اش به عراق در سال 2003 به شوخی گرفت، راند پل، سناتور ایالت کنتاکی در گردهمایی دیشب جمهوریخواهان گفت این «سؤالی معتبر» است که باید از نامزدهای ریاست جمهوری پرسید، اینکه آیا آنها به عراق حمله و صدام را سرنگون کرده اند.

راند پل که از برخی از سیاست های خارجی پدرش ران پل، سناتور جمهوریخواه سابق ایالت تگزاس حمایت می کند، پرسید: « ما باید این سؤال را مطرح کنیم که آیا از صدام سرنگونی صدام تاکنون عراق باثبات تر شده است یا بی ثبات تر؟»
لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی نیز تلاش کرد هر گونه ادعا را مبنی بر اینکه مشکلات موجود در عراق ناشی از دستور جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور جمهوریخواه سابق برای حمله به عراق است، رد کند.
وی از اوباما به خاطر قولی که در مبارزات انتخاباتی خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از عراق داد، انتقاد کرد و گفت: « کسی را که من مقصر می دانم، باراک اوباماست نه جرج دبلیو بوش.»

ریک پری، فرماندار سابق ایالت تگزاس نیز مانند دیگران اوباما را به جدی نگرفتن تهدید داعش متهم کرد.
پری گفت: « داعش از گارلند در ایالت تگزاس سردرآورده است. این دنیای پرچالشی است که در آن زندگی می کنیم.»
نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری جمهوریخواهان به جز اختلاف جزئی درباره سیاست این جزب در قبال ایران و داعش، در مورد شکست هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری دموکرات ها متفق القول بودند. آنها کلینتون را وصل به اوباما دانستند و او را به خاطر پاسخ خوب ندادن به سؤالات در مبارزات انتخاباتی خود تمسخر کردند.
کارلی فیورینا، مدیر تجاری سابق گفت اگر کلینتون می خواهد رئیس جمهور شود، «باید به برخی سؤالات پاسخ دهد.» راند پل هم با لحنی تمسخرآمیز گفت اصلاً هیچ سؤالی از کلینتون پرسیده می شود. بوش اوایل دیروز گفته بود بین 800 تا 900 سؤال دریافت کرده است، در حالی که تعداد انگشت شماری سؤال از کلینتون پرسیده شده است.

فیورینا در انتقادی گسترده تر از کلینتون گفت هیلاری کلینتون نباید رئیس جمهور شود، زیرا « وی قابل اعتماد نیست، سابقه طولانی مدیریت و رهبری ندارد و سیاست هایش کشور را نابود خواهد کرد.»

افراد دیگری که در گردهمایی دیشب جمهوریخواهان - که حدود هزار و 300 تن از جمهوریخواهان آیووا در آن شرکت کرده بودند - صحبت کردند، بن کارسون، جراح سابق، بابی جیندال، فرماندار لوئیزیانا، جرج پاتاکی، فرماندار سابق نیویورک، دونالد ترامپ، بازرگان و اسکات واکر، فرماندار ایالت ویسکانسین بودند.
واکر خواستار تقویت و تسریع مبارزه با تروریسم شد. وی که به تازگی به اسرائیل سفر و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفتگو کرده است، سیاست خارجی اوباما را « ترسیم خط قرمزی در ماسه ها و اجازه دادن به افراد برای عبور از آن » توصیف کرد. وی گفت آمریکا « تلاش می کند بر این افراد فائق آید.»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محسن A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    3 1
    کور خوندین گاوچرونهای کثیف هنوز ایرانیها را نشناختید