ایسنا نوشت:

مسئول واحد تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین می‌گوید که استانی شدن انتخابات می‌تواند از ورود پول‌های کثیف به تبلیغات انتخاباتی جلوگیری کند.

احمد نیک‌فر ، درباره راهکارهای مقابله با پول‌های کثیف به انتخابات مجلس اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از افراد غیرمسئول و سودجو که هم از طریق آوردن پول و هم از طریق ایجاد فشار در روند انتخابات تاثیر می‌گذارند ، همین استانی شدن انتخابات است چون در این صورت احزاب در انتخابات قدرت خواهند داشت.

وی افزود: وقتی احزاب به صورت جدی وارد مباحث انتخاباتی شوند تاثیر نفوذ افراد خاص تقریبا به صفر می رسد و یک فرد در یک استان باید خیلی قدرت داشته باشد تا بتواند در انتخابات تاثیر بگذارد که احتمال این اتفاق کم است. از طرفی احزاب به خاطر حیثیت و جایگاه قانونی شان حاضر نیستند به خاطر یک فرد زیر سوال بروند و قابل کنترل هستند.

نیک‌فر در ادامه با بیان اینکه تا الان زمینه برای تاثیرگذاری احزاب فراهم نبوده تاکید کرد: اگر عزم برای تاثیرگذاری احزاب به وجود بیاید چند حزب قوی که همه اقشار جامعه را پوشش می‌دهند می توانند درانتخابات با هم رقابت کنند. من شخصا قبول ندارم که حزب نمی تواند در ایران موفق باشد چون ما تجربه موفق حزب جمهوری اسلامی را دیده‌ایم و باز هم می‌توانیم این تجربه را تکرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با فساد باید نظام نظارتی کشور به خوبی به وظیفه خود عمل کند، گفت: ابتدا باید نظام های اقتصادی مثل بیمه، مالیات و نظام بانکی و پولی بازنگری شود تا از این وضعیت که امکان سوء استفاده از آن‌ها وجود دارد بیرون بیاید و بعد از آن برای مقابله بافساد یک عزم ملی وجود داشته باشد.

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: از دور سوم انتخابات که مسائل سیاسی و انگ زدن‌ها وارد مباحث انتخاباتی شد هر شخصی را که مورد اتهام قرار می دادند خود را به یکی از دو جناح می چسباند و از چتر حمایتی برخوردار می شد و دلیل برخورد صورت گرفته با خود را دشمنی طرف مقابل می دانست. اگر اجازه ندهیم در مقابله با فساد کسی خود را به گروه و جریانی بچسباند و هیچ گروهی هم چتر حمایتی خود را روی سر مفسدین نگیرد می توان به مقابله با فساد امیدوار بود.

وی درباره نقش رسانه‌ها در این زمینه بیان کرد: بر اساس اصل 8 قانون اساسی یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها، احزاب و NGO ها افشاگری، شفاف‌سازی ، انتقاد سازنده و ارائه پیشنهاد است و به همین دلیل استان‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری برای مقابله با فساد ایفا کنند.

مسئول واحد تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین در پایان اظهار کرد: البته به شرطی که رسانه‌ها در قالب تشکل ها و زدوبندهای سیاسی وارد نشوند و بی طرف باشند تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. رسانه‌ها باید حرف مردم را بزنند و به شرطی که صداقت خود را نشان دهند میزان تاثیرگذاری‌شان کمتر از دستگاه های نظارتی نخواهد بود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =