ایسنا نوشت:

رویترز در گزارشی به نقل از مدیران و مشاوران بانکی نوشت: نگرانی بانکهای بزرگ از جریمه‌های آمریکا باعث عدم تمایل آنها برای از سرگیری روابط با ایران حتی در صورت برداشته شدن تحریمها می‌شود و به تلاش ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی و احیای اقتصادی لطمه می‌زند.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه این گزارش می‌افزاید: ایران پس از سالها عدم دسترسی به سیستم بانکی جهانی و تجارت با غرب خواستار برداشته شدن تحریمهاست تا بتواند شرکتها و سرمایه گذاری خارجی را برای ارتقای بخش انرژی خود جذب کند. با این همه بدون فاینانس بانکی و ابزارهای نقل و انتقال مالی به داخل و خارج از ایران، پتانسیل تجاری ممکن است مورد بهره برداری قرار نگیرد و در نتیجه امیدها برای رونق سرمایه گذاری پس از توافق هسته ای خاموش شود.

غولهای نفتی مانند شیل برای ورود به ایران که صاحب چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان است ابراز علاقه کرده اند.

به گفته دیپلماتها و منابع آگاه صنعتی، ایرلاینها و خودروسازان هم علاقمند به ورود به ایران هستند که با جمعیت 80 میلیونی خود بازار مصرفی بزرگی به شمار می‌رود.

اما ده‌ها بانک بین المللی که بیشتر آنها اروپایی هستند با جریمه‌های سنگین آمریکا که از سال 2009 به حدود 14 میلیارد دلار بالغ شده است، از ورود به ایران باز داشته شده اند. این جریمه‌های سنگین باعث واهمه صنعت بانکی از همکاری با ایران شده و هر گونه منفعت احتمالی این همکاری را تحت الشعاع قرار داده است.

بانکهایی که اخیرا جریمه شده‌اند شامل بی ان پی پاریبا و کومرس بانک هستند در حالیکه بانکهای متعدد دیگری شامل دویچه بانک، سوسیته جنرال و کردیت اگریکول تحت تحقیقات قرار دارند. بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا به تنهایی باید 8.9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کند.

رویترز به نقل از مدیر یک بانک بزرگ آمریکایی که نخواست نامش فاش شود می‌نویسد: کسب و کار در ایران به اندازه ای نیست که کسی بخواهد با انجام یک مبادله، ریسک جریمه سنگین را به جان بخرد.

بر اساس این گزارش، بانکهایی که هدف مقامات آمریکایی قرار گرفته اند معمولا متهم شده اند آگاهانه به جابجایی میلیونها دلار پول از طریق سیستم مالی آمریکا برای نهادهای ایرانی، سودانی و نهادهای دیگر تحت تحریمهای اقتصادی آمریکا پرداخته اند.

شرکتهای خارجی هم به دلیل مشکلات بانکی برای فعالیت در ایران با دشواریهایی روبرو بوده اند مانند اپراتور تلفن همراه گروه ام تی ان آفریقای جنوبی که از سال 2012 برای خارج کردن درآمدهایش از ایران با مشکل روبرو بوده است.

به گفته گری هاف بوئر، یک مقام سابق خزانه داری آمریکا و کارشناس تحریمها در موسسه آمریکایی پترسون، بانکهایی که در کشورهایی مانند چین و هند هستند احتمالا نگرانی کمتری بابت این ریسکها دارند زیرا فعالیت کمتری در آمریکا دارند و مطمئن هستند که کشورهایشان ایران را تحت تحریم قرار نمی‌دهند. این بانکها در صورت حصول توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمها می‌توانند فعالیتشان در ایران را گسترش دهند.

ایران ماه گذشته عضو موسس بانک چینی تازه تاسیس "بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی" شد که هدف آن فاینانس توسعه زیرساخت در منطقه است.

یک بانکدار ارشد در بانک توسعه چینی که یک موسسه دولتی است اظهار کرده است: روابط وام دهی با ایران همواره بسیار خوب بوده و همکاری این بانک بدون توافق هسته ای هم ادامه خواهد یافت با این همه بانکهای دیگر در این باره محتاط مانده‌اند و اظهارنظر صریحی نداشته اند.

بانک دولتی هند که بزرگترین وام دهنده این کشور و تنها وام دهنده هندی حاضر در ایران است، اعلام کرده برنامه های فوری برای توسعه فعالیت در ایران یا تبدیل دفتر نمایندگی اش به شعبه در تهران ندارد.

در میان بانکهای عربی هم خاطره تحریمهای آمریکا که بانک اسلامی نور معروف به بانک نور را در سال 2011 وادار کرد نقل و انتقل میلیاردها دلار پول فروش نفت ایران از طریق حسابهایش را متوقف کند، هنوز فراموش نشده است. یک سخنگوی بانک ان بی دی امارات که بزرگترین بانک دوبی است حاضر به اظهارنظر درباره فرصتهای احتمالی در ایران نشد و به این موضوع اشاره کرد که مذاکرات هسته ای همچنان ادامه دارد. 

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =