نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر اعلام کرد ؛ شفاف‌سازی نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی هلال احمر

مجموعه اقدامات انجام شده و در دست انجام جهت پرداختن بیش از پیش به مقوله «فرهنگ» در جمعیت هلال احمر، برنامه‌ریزی هلال برای شفاف‌سازی چگونگی هزینه‌کرد کمک‌های مردمی در جمعیت هلال احمر و فعالیت‌های اقتصادی این سازمان مردم‌ نهاد سه مبحث مهمی است که نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به آن‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین معزی 14 سال گذشته به عنوان نماینده مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) مسئولیت تاسیس و راه‌اندازی و مدیریت مرکز اسلامی اتریش و همچنین ریاست مرکز اسلامی انگلستان را برعهده داشت و پیش از آن نیز در مسئولیت‌های مختلف همچون معاون فرهنگی و ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، معاون وزیر کشور، ریاست دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) و ... به فعالیت مشغول بود.

به گزارش ایسنا ،وی پس از بازگشت به کشور، در دی ماه سال 1393 به عنوان نماینده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمعیت هلال احمر منصوب شد. وی که به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال احمر، از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بازدید کرد، ضمن تشریح اقدامات هلال احمر ایران در عرصه‌های گوناگون و در مقاطع زمانی مختلف، برنامه‌های این سازمان مردم نهاد در هفته هلال را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این هفته کارهای خوبی صورت گرفت. در روز جمعه در نماز جمعه تهران و نماز جمعه‌های سراسر کشور، مساله هلال احمر مطرح شد. 18 اردیبهشت ماه روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر بود. 19 اردیبهشت ماه نیز همایشی با حضور ریاست جمهوری برگزار شد و افتتا‌ح‌ها و برنامه‌های مختلف دیگری نیز در این هفته صورت گرفت. امیدواریم رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها ارتباط بیشتری با هلال احمر داشته باشند؛ چراکه لازم است رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما احسان، نیکی و این کونه موضوعات را تبلیغ کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین معزی در ابتدای صحبت‌هایش در پاسخ به سوال  درباره آثار حضور نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، گفت: هلال احمر مجموعه‌ای مردمی است؛ هر چند که از دولت هم کمک می‌گیرد اما ساختار آن مردمی است و باید مردم به این نهاد اعتماد داشته باشند. بر همین اساس برای جلب اعتماد مردم، نماینده ولی فقیه در جمعیت حضور دارد. بنابراین حضور نماینده ولی فقیه در هلال جهت جلب اعتماد مردم است؛ چراکه بخش عمده‌ای از درآمدهای هلال‌احمر از محل کمک‌ها و حمایت‌های آنان است.

وی افزود: درست است که این سازمان برآمده از خود مردم است و به آن اعتماد دارند اما حضور نماینده ولی فقیه در این جمعیت به معنای آن است که ولی فقیه از طرف نماینده خود بر آن اشراف دارند. البته مقام معظم رهبری بر همه امور کشور اشراف دارند، اما اشراف خاص زمانی است که نماینده‌ای داشته باشند و این موجب جلب اعتماد مردم و در نتیجه منجر به جلب همکاری بیشتر می‌شود. مساله دوم آن است که نماینده ولی فقیه علاوه بر نظارت، مسوولیت امور فرهنگی را نیز عهده‌دار است.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این باره افزود: هلال‌احمر برآمده از چند سازمان است؛ سازمان جوانان که یک میلیون عضو دارد، سازمان داوطلبان که حدود 800 هزار نفرعضو دارد؛ داوطلبانی از مردم خیر و دانشمند که هنگام بروز حوادث و مقاطع مختلف فعال هستند و سازمان امداد و نجات که هنگام حوادث نقش مهمی در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان دارد و موسسه علمی - کاربردی که موسسه‌ای دانشجویی است و حدود یکهزار نفر در آن مشغول تحصیلند تا نیازهای علمی مجموعه هلال احمر را برطرف کنند. در مجموع هلال‌احمر با مجموعه کارکنان خود خانواده بزرگی را تشکیل می‌دهد و تمام این مجموعه نیازمند رشد در فرهنگ انسانی -اسلامی است.


وی افزود: همه ما باید رو به رشد باشیم و در این مقوله نمی‌توان متوقف شد و ادعا کرد که کامل هستیم؛ لحظه به لحظه باید رشد کرد و اینگونه نیست که بگوییم چند واحد اخلاق گذرانده‌ایم و اکنون به کمال رسیده‌ایم. این تکامل نیازمند حرکتی دائمی و مستمر است و به بحث و آموزشی نیاز دارد. در عین حال باید تاکید کنم که «دین» از عناصر اساسی «فرهنگ» است؛ فرهنگ یعنی روابط اجتماعی، اما معرفت دینی به رشد و تکامل فرهنگ کمک می‌کند.

اولویت کاری نماینده ولی فقیه در هلال احمر
وی در ادامه به حضور خود در جمعیت هلال احمر از دی ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ در این مدت در زمینه فرهنگ کارهایی صورت گرفته و تلاش ما این است که چگونه این تعالی فرهنگی را در این مجموعه و به خصوص میان جوانان نهادینه کنیم. معارف دینی ما مثل دریا موج می‌زند، اما اینکه چگونه آب دریا را به شهر و خانه برسانیم مهم است. باید فکر کنیم که چگونه دریای معارف اسلامی را به جوانان برسانیم؛ چراکه این موضوع بسیار حائز اهمیت است و از اولویت‌های کاری ما در نهاد نمایندگی ولی فقیه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین معزی تاکید کرد: بحث فرهنگ در هلال احمر با فرهنگ در دیگر مجامعی که کار فرهنگی می‌کنند، تفاوت‌ دارد. به همین دلیل در هلال احمر تلاش می‌کنیم اقدامات فرهنگی را متناسب با این جمعیت و به صورت دقیق و درست انجام دهیم.

انتشار مجله نهاد نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر؛ بزودی
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از این مصاحبه به دور شدن دنیای امروز از خواندن اشاره کرد و گفت: البته این موضوع به معنای از بین رفتن کتاب‌ها و نشریات نیست، اما فضای مجازی به طور گسترده‌ای جایگزین کتاب شده و حتی افراد بسیاری دعا و قرآن خود را از روی موبایل می‌خوانند و به طور طبیعی نمی‌توانیم از مکتوبات دست برداریم. در حال حاضر نمایشگاه کتاب تهران یکی از عرصه‌های بزرگ بروز فرهنگ است و طی 10 روز برقراری نمایشگاه حدود چهار - پنج میلیون نفر به آنجا مراجعه می‌کنند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که مردم هنوز به موضوعات مکتوب توجه دارند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر یکی از اقدامات این جمعیت در راستای فعالیت‌های فرهنگی را انتشار مجله‌ای معتبر دانست و افزود: در نظر داریم که این مجله درست و متقن بوده و در سطح میانی باشد؛ به این معنی که نه آکادمیک و نه سطح پایین باشد. بنا نیست در این مجله آموزش دهیم اما مطالب آن می‌تواند به عنوان منبع استفاده شود. امیدواریم که این مجله طی ماه های آینده در حوزه نمایندگی راه‌اندازی شود تا بتواند در زمینه رشد فرهنگ و ارتقای معرفت دینی جامعه بزرگ هلال احمر کار کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین معزی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد دفاتر نمایندگی ولی فقیه در کشور، گفت: براساس قانون مجلس، نماینده ولی فقیه در تهران عضو شورایعالی هلال احمر بوده و همچنین در کل استان‌ها نماینده‌ای از سوی نماینده ولی فقیه به عنوان مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه که عضو هیات مدیره نیز است، منصوب می‌شود و در حال حاضر 31 دفتر نمایندگی در کل کشور داریم.

وی در تشریح اقدامات حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر در زمینه فرهنگ اظهار کرد:‌ در ادامه برنامه‌هایمان، همایشی در پنجم خرداد برای بحث، ‌گفت‌وگو و بررسی نیازها، پیشنهادات و انتقادات کارکنان هلال احمر برگزار می‌کنیم تا بتوانیم راهکارهای مناسبی برای رسیدن به اهداف خود تعیین کنیم. همچنین همایش دیگری در مورد فرهنگ نماز ‌بعد از ماه رمضان خواهیم داشت؛ چراکه فرهنگ نماز، ‌فرهنگ بسیار عمیقی بوده و نماز مجموعه‌ای از معارف دینی‌ است و هرچه در زمینه فرهنگ نماز فعالیت نماییم زمینه برای اقدامات بیشتر وجود دارد.

همایش اخلاق امدادگری برگزار می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی افزود:‌ خداوند می‌فرماید، وقتی به شما قدرت دادیم اولین کاری که انجام می‌دهید این باشد که نماز بگذارید. این همایش را با همکاری موسسه علمی - کاربردی برگزار می‌کنیم. همچنین همایش دیگری تا پایان سال به نام «اخلاق امدادگری» برگزار خواهیم کرد، زیرا امدادگری حرکتی ارزشمند و مربوط انسان‌های وارسته است و چندین فضیلت بزرگ در این بحث وجود دارد. اخلاق یعنی کمال آفرینی در انسان برای نزدیک شدن به خدا. بنابراین با این دیدگاه همایشی را برگزار می‌کنیم که سطح آن علمی‌تر و با حضور اساتید ‌دانشگاه‌ها و حوزه و با ارائه مقالات صورت می‌گیرد. مقالات آن به کتاب‌هایی تبدیل می‌شود که در آینده علاقه‌مندان بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم تعامل با صلیب سرخ‌ها و هلال‌احمرهای دنیا و استفاده از کارهای علمی آنها، گفت:‌ در کنار آن می‌توانیم اسلام را از این منظر به دنیا بشناسانیم. در حال حاضر ارتباط تنگاتنگی بین حوزه نمایندگی و مجموعه هلال امر برقرار شده و با سازمان‌های گوناگون و معاونت‌های مختلف جمعیت، نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم؛ به ویژه با رییس و دبیرکل جمعیت ارتباطات خوبی داریم که بی‌تردید پیشرفت کارها را موجب می‌شود.

حضور کمرنگ هلال در رسانه‌ها
حجت‌الاسلام و المسلمین معزی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی هزینه‌کرد وجوهات و کمک‌های مردمی در جمعیت هلال‌احمر گفت: یکی از مشکلات هلال احمر کمرنگ بودن رابطه عمیق با رسانه‌ها است. البته در حال حاضر این وضعیت بهبود یافته و ضرورت دارد رسانه‌ها به مساله هلال احمر نه فقط به عنوان کمک‌کننده‌ای که در بحران‌ها حضور دارد بلکه به عنوان یک جمعیت فرهنگی و امدادرسان به خانواده‌ها بپردازند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از محرومان تحت پوشش هلال احمر قرار دارند و طرح‌های خوبی مانند جانشینی هلال احمر به عنوان جانشین خانواده انجام شده، افزود: به عنوان مثال در عید نوروز افرادی از سوی هلال‌احمر از کسانی که خانواده ندارد دیدن و از آنها احوالپرسی می‌کنند و این کار حس شادمانی را در نیازمندان برمی‌انگیزد



حجت‌الاسلام و المسلمین معزی اظهار کرد: سبدهای کمک رسانی که سازمان داوطلبان در عید نوروز ارائه کرد، از دیگر اقدامات جمعیت است. هر چند این موضوعات بیان می‌شوند، اما زود گذرند؛ چراکه کشور ما سیاسی شده و هیجان سیاسی در آن زیاد است. این درحالیست که لازم است به اخبار سایر نهادها و موسسات نیز پرداخته شود؛ مسائل اجتماعی ما کمتر از موضوعات سیاسی نیست. در جامعه‌ای که مردمی خیر دارد، کجا این مردم را نشان می‌دهیم؟ متاسفانه همیشه دعوا و خشونت مردم نشان داده می‌شود نه کارهای نیک و خداپسندانه آنها. در جامعه حوادث را بزرگ می‌کنیم اما به آنچه که باید پرداخته شود، نمی‌پردازیم. متاسفانه هلال‌احمر کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و به همین دلیل باید به سمت فرهنگسازی برویم؛ من در صحبت‌هایم در تلاش هستم که به این سمت حرکت کنیم که در صورت آشنایی با ظرفیت‌های متنوع و مختلف هلال احمر می‌توان در زمینه‌های مختلف از توانمندی‌های موجود بهره گرفت.

برنامه‌ریزی هلال احمر برای شفاف‌سازی چگونگی هزینه‌کرد کمک‌های مردمی
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر در مورد وجوهات و کمک‌های اهدایی به جمعیت گفت: جمعیت هلال احمر علاوه بر استفاده از منابع دولتی از حمایت‌ها، وجوهات و کمک‌های مردم هم بهره می‌گیرد که در این خصوص و با هدف جلب اعتماد بیشتر مردم باید جمعیت شفاف‌سازی را داشته باشد و در این خصوص برنامه ریزی‌های لازم هم در حال انجام است.

فعالیت اقتصادی در هلال احمر آری یا خیر؟
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ورود جمعیت هلال احمر به مسائل اقتصادی نیز گفت: یکی از مشکلات دستگاه‌های فرهنگی در کشور کارهای اقتصادی آنهاست. کار فرهنگی و خدمات امدادی هزینه‌بر است و اصلا باید بگویم هزینه برخی از کارهای فرهنگی، سرمایه است. مقام معظم رهبری نیز فرمودند با هزینه در کارهای فرهنگی، در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنیم. کار فرهنگی هزینه‌بر است و سرمایه‌گذاری لازم دارد و این چنین دستگاه‌هایی از آنجا که سرمایه مطلوب و لازم را ندارند به فعالیت‌های اقتصادی ورود می‌کنند. در این میان باید گفت که فعالیت‌های اقتصادی در جامعه ایران مشکلاتی دارد که دامن موسسه فرهنگی مربوطه را می‌گیرد و تحت تاثیر این موضوع، آن موسسه فرهنگی تکریم و اعتباری که باید داشته باشد را از دست می‌دهد. البته باید در این میان همواره باید هوشیارانه بکوشیم تا اهداف امدادی، خدماتی و فرهنگی در حاشیه موضوعات اقتصادی قرار نگرفته و به فراموشی سپرده نشود.

ظلم ظالمان در یمن و سازمان‌های بشردوستانه‌ای که نشان دادند مستقل نیستند!
وی در ادامه درباره ممانعت متجاوزان سعودی برای ارسال کمک‌های هلال احمر ایران به یمن نیز گفت: مردم مظلوم یمن به ظلم ظالمانی که تصور می‌کنند آدم‌های مقدسی هستند، گرفتار شدند. متجاوزان ، چهره ددمنشانه خود را با این کار و کشتن مردم یمن نشان دادند و با این عمل به اسلام ضربه زدند. درست است این عمل با پشتیبانی استکبار انجام می‌شود اما به دست مسلمانان صورت می‌گیرد و اینها چهره اسلام را خدشه‌دار کردند. زیرساخت‌ها را ویران کردند اما دیگر چرا نان ، آب ، دارو و... را محدود کردند؟

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این باره افزود: در همه جای دنیا فلسفه به وجود آمدن صلیب سرخ و هلال‌احمر آن است که بتوانند در چنین مواقعی به انسان‌های گرفتار کمک کنند. هلال احمر و صلیب سرخ جهانی که می‌گویند مستقل و بی‌غرض هستند اما متاسفانه در این مقطع زمانی نشان دادند که مستقل نیستند و بی‌تردید این در تاریخ ماندگار خواهد شد. با این حال جمهوری اسلامی ایران محموله اولیه‌ای را به وسیله هواپیما به یمن رساند، اما نتوانستیم محموله دوم کمک‌ها را برسانیم و هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به کشور بازگشت. مجددا از طریق دریا اقدام شد و از بندرعباس محموله‌های دارویی و غذایی فرستاده شد. البته بنادر یمن نیز امن نیستند و تلاش می‌شود که امنیتی برقرار شود تا کمک‌ها به دست مردم مظلوم برسد.

نقش خبرگزاری‌ها در آگاه‌سازی جوامع
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نقش خبرگزاری‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جوامع، گفت: کشور ما نیز از وجود خبرگزاری‌های متعددی برخوردار است و مجموع خبرگزاری‌ها رقابتی فعالیت می‌کنند. اگر خبرگزاری‌ها براساس اخلاق شایسته حرکت کنند، این رقابت ارزشمند خواهد بود. در گذشته و در شرایط جنگ که اخبار باید کنترل شده مخابره می‌شد، بحث آنکه آیا می‌شود تعداد خبرگزاری را متکثر کرد یا خیر، مطرح بود. اکنون وجود رسانه‌های متعدد و متکثر و با رویکردهای مختلف نشانه‌ای از یک کشور آزاد است؛ یعنی کشوری که آزادی در آن نهادینه شده و جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از خبرگزاری‌های متعدد، نمونه‌ای از یک کشور آزاد است.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایسنا به عنوان یک خبرگزاری دانشجویی، افزود: دانشجویان در کشور ما نهادی ارزشمندند که به دنبال علم و دانش هستند، در این دوران آرمان‌های بلندی دارند و آزادانه آرمان‌های خود را مطالبه می‌کنند. دانشجو نهاد مقدسی است و مقام دانشجویی در نزد خداوند نیز دارای مقامی بلند است تا حدی که بال فرشتگان زیر پای دانشجو گسترده است. اگر این دانشجویان در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه تربیت و اخلاق اجتماعی وارد شوند، بسیار ارزشمند خواهد بود و بی‌تردید خبرگزاری در این تربیت اجتماعی بسیار موثر است.

وی به نقش انبیا در جهت آگاهی بخشی به انسان‌ها از عالمی که خبر ندارند، اشاره کرد و ادامه داد: . انبیا یعنی خبررسانان؛ خبر رساندن از عالمی که مردم خبر ندارند تا به این ترتیب مردم را آگاه کنند و اخلاق را افزایش و اموزش دهند؛ کاری که ما را در نزدیک شدن به خدا کمک کند. بر همین اساس خبرگزاری هم باید به جامعه آگاهی داده و در پرتو این آگاهی بتواند زندگی مادی و معنوی مردم را تکامل بخشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین معزی «راستگویی» و «امانتداری» را سرلوحه کار خبرگزاری‌ها خواند و گفت: البته هر راستی را نباید گفت، چرا که حفظ آبروی مومن مانند حفظ جان آن مومن، محترم است. در عین حال باید در خبر امانت‌دار باشیم. نکته دیگر آنکه در خبررسانی باید سعی شود جذب حداکثری داشته باشیم. حال سوال این است، در دنیای امروز که پر از خبر است و چند هزار شبکه تلویزیونی، اینترنتی و اجتماعی وجود دارد، چه کنیم که جذب حداکثری داشته باشیم؟ در هر حال مسلم است خبرگزاری که می‌خواهد با رعایت مبانی اخلاقی و انسانی موفق شود، باید مخاطب خود را نیز پیدا کند.

وی خبرنویسی و ارتباطات را نیازمند علم و دانش دانست و افزود: از طرف دیگر، ارتباطات نوعی فن و هنر است. عشق و علاقه به خبر و خبرنگاری نیز لازمه این حرفه است تا به این ترتیب فرد بتواند بیاموزد، تلاش کرده، ترقی کند و به بلوغ رسد. بنابراین مشخص است که هرکسی نمی‌تواند خبرنگار شود.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =