۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲

واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم جاناتان سول نوشت :
مالک یک کشتی حامل فراورده های نفتی که با پرچم سنگاپور حرکت می کرد، روز جمعه اعلام کرد این کشتی که شناورهای ایرانی روز پنجشنبه به سوی آن تیراندازی کردند، پیشتر در ماه مارس با یک سکوی حفاری نفت ایران برخورد کرده بود و تلاش هایی از آن زمان برای حل و فصل این مسئله صورت گرفته است.
کشتی آلپاین ایترنیتی Alpine Eternity از سوی تعدادی از شناورهای کوچک در آب های بین المللی نزدیک امارات عربی متحده مورد حمله قرار گرفت.
ساوت مریتایم پی تی ای ال تی دی South Maritime Pte Ltd مالک این کشتی و ترنس‌پترول تی ام Transpetrol TM اداره کننده آن، در بیانیه ای مشترک اعلام کردند این کشتی بیست و یکم مارس با یک شیء ثبت نشده روی نقشه در خلیج (فارس) برخورد کرد، که بعدا به عنوان یک سکوی متعلق به ایران شناسایی شد. بر اثر این برخورد هیچ‌کس زخمی نشد و هیچ آلودگی روی نداد.
آنها در این بیانیه اعلام کردند :« در پی رویداد بیست و یکم مارس، گفتگویی مستمر بین مالکان / پیمانکار حفاری این سازه برون ساحلی، و نمایندگان این کشتی و بیمه گرانشان صورت گرفته است ».
در ادامه این بیانیه آمده است :« با توجه به وضع پیشرفته مذاکرات و گفتگوی کنونی با همتایان ایرانی، مالکان و مدیران هیچ دلیلی نمی بینند که چرا مقامات مسئول ایرانی باید تلاش کنند این کشتی را توقیف کنند ».
هفته گذشته، ایران کشتی مرسک تیگریس Maersk Tigris، یک کشتی کانتینربر که با پرچم جزایر مارشال حرکت می کرد، و خدمه آن را آزاد کرد. این کشتی را ایران در تنگه هرمز به علت بدهی توقیف کرده بود. این اقدام ایران موجب شد آمریکا کشتی های جنگی را برای همراهی موقت کشتی هایی که با پرچم آمریکا از تنگه هرمز عبور می کنند، به منطقه اعزام کند.
کشتی آلپاین ایترنیتی پس از آن که روز پنجشنبه موفق شد خود را به آب های امارات عربی متحده برساند، روز جمعه نزدیک دبی لنگر انداخت. همه خدمه این کشتی سالم هستند.
ناخدای این کشتی به درخواست قایق های ایرانی برای آن که توقف کند، توجه نکرده بود.
در این بیانیه آمده است در شرایط عادی، بیمه گران قادر خواهند بود از سوی مالک وثیقه ای بگذارند، اما تحریم های غرب که علیه ایران اعمال شده است، از جمله تحریم های بانکی، این را دشوار کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است :« این موضوع به طور کامل با همتایان ایرانی مورد بحث قرار گرفته است ».
این بیانیه می افزاید :« مالکان، مدیران و بیمه گران به حل و فصل این مسئله زمانی که همه مجوزهای ضروری از مقامات مسئول در انگلیس و آمریکا گرفته شد، متعهد هستند ».
اداره دریانوردی و بندری سنگاپور روز جمعه اعلام کرد هیچ تبعه سنگاپور در کشتی آلپاین ایترنیتی نیست.
این اداره افزود در حال « تحقیق در باره این موضوع » است.
- نگرانی جدی

میلیون ها بشکه نفت روزانه از طریق باب المندب و تنگه هرمز به اروپا، آمریکا و آسیا منتقل می شود.
یک مقام اینترتنکو INTERTANKO به رویترز گفت :« در ماهی که رویدادهای فزاینده ای در ارتباط با کشتی های عبوری از این منطقه وجود داشته است، ما به شدت نگران مشاهده رویدادی دیگر هستیم ».
وی افزود :« ما به دنبال اطلاعات بیشتر در خصوص رویداد اخیر هستیم ».
اندی لین Andy Lane متخصص حمل و نقل و کشتیرانی در سی تی آی کانسالتنسی CTI Consultancy گفت برای نفتکش ها گزینه ای به غیر از ادامه دادن به عبور از این تنگه (هرمز) وجود ندارد.
واشنگتن روز پنجشنبه در خصوص رفتار ایران ابراز نگرانی کرد. پنتاگون دستور مجدد به کشتی های جنگی آمریکا را برای همراهی کشتی های تجاری که از تنگه هرمز عبور می کنند، منتفی ندانست.
رویداد اخیر در خلیج (فارس) با نگرانی های فزاینده در خصوص حرکت یک کشتی باری ایرانی به سوی یمن همزمان شد. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بازرسی هایی را بر همه کشتی ها تحمیل کرده است تا از رسیدن تسلیحات به مبارزان حوثی در یمن جلوگیری کند.
کشتی باری ایران شاهد روز جمعه از سواحل عمان عبور می کرد تا خود را به بندر حدیده یمن در دریای سرخ برساند. تخمین زده می شود این کشتی بیستم ماه مه به آنجا برسد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    76 15
    اگر مدیریت خوبی پشت این خفت گیری ها باشه که منجر به اتفاقات خوبی در مذاکرات بشه من به شخصه از این کار حمایت می کنم.حق گرفتنی است
  • بی نام A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    16 2
    کار ایران در شلیک تیر هوایی بطرف کشتی متخلف بسیار عالی بود هرچند سایت خبرآنلاین بیشتر ادعاهای اینتر تانکو را منعکس کرده .
  • بی نام RU ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    10 17
    شلیک کردن به یک کشتی تجاری، به بهانه برخورد این کشتی با یک سکوی نفتی ایران در اسفند ماه سال گذشته، اقدامی غیر متعارف است. در ضمن، با توجه به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در خصوص یمن، ارسال هر گونه تسلیحات نظامی به این کشور ممنوع شده و بر همین اساس سازمان ملل بندری را در کشور جیبوتی که در ساحل غربی دریای سرخ واقع شده به این امر اختصاص داده است. از خبر آنلاین تقاضا دارم طبق منشور و مرامنامه اخلاقی خود و در راستای وظیفه آگاهی‌ بخشی که در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار دارد نسبت به درج این نظر اقدام کنند.
  • fazel US ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    9 1
    پس بفرمایید چون گاو صندوق ندارید ما هم خسارت نمی توانیم بدیم عجب دلیلی.؟؟؟؟
  • حقگو A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    4 1
    آقای بنام این قانون که گفتی همه بلدند وکلی پیگری کردند بقول شماقانونی ولی قانون آنها زور است واین رابدان درمقابل زوراگر فرار کردی وحقت را نگرفتی پشت سرت راباسنگ میشکنند