واحدمرکزی خبر نوشت:

به گزارش واحد مرکزی خبر ، برنارد زند خبرنگار نشریه اشپیگل  با شاهزاده فیصل ترکی مصاحبه کرده است که مهمترین بخش های آن به شرح ذیل است :

در تغییراتی که پادشاه عربستان سعودی ایجاد کرده است، او چه جایگاهی دارد؟
انتصابات پادشاه در شورای جانشینی تایید شده است و برای درک بهتر این انتصابات باید قانون حکومت در عربستان را مطالعه کرد.
شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع که فرماندهی عملیات در یمن را بر عهده دارد سی سال دارد. آیا او برای این کار  بسیار جوان نیست؟
رهبری ما را پادشاه سلمان بر عهده دارد. او کسی است که فرمان می دهد. نه فقط عملیات نظامی در یمن بلکه همه امور مهم داخلی و خارجی تحت فرمان اوست. مردم در عربستان از روی عملکردشان ارزیابی می شوند نه از روی سنشان.
در دهه هزار و نهصد و شصت دیدید که مصریها در یمن شکست خوردند، در دهه هزار و نهصد و هشتاد شوروی در افغانستان شکست خورد. آمریکاییها نیز بعدها در عراق شکست خوردند. چرا خوشبین هستید که درباره یمن در نهایت پیروز خواهید شد؟
دیگران برای تصرف یمن به آن کشور رفتند. در واقع این مسئله از زمان امپراطوری رم وجود داشت. هدف ما امروز بازگرداندن چیزی است که از مردم یمن با اقدامات حوثیها و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق این کشور گرفته شده است. این عملیات از حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب ، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج (فارس) برخوردار است و مردم یمن نیز از آن حمایت می کنند.
چه نتیجه ای سبب می شود شما عملیات یمن را موفقیت آمیز بخوانید؟
فکر نمی کنم هیچ محدودیت زمانی در اینجا وجود داشته باشد. منصور هادی رئیس جمهور قانونی یمن، خواستار حمایت بین المللی شد. ائتلاف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر ، اردن و کشورهای دیگر دنبال این هدف هستند که همه گروههای سیاسی در یمن از جمله حوثیها در راه حل سیاسی این بحران مشارکت کنند. در واقع عملیات ما هرگز هدف نظامی نداشته ، بلکه هدف آن سیاسی بوده است.
 با وجود اینکه عربستان پایان مرحله نظامی عملیات خود را در یمن اعلام کرد؛ همچنان حملات هوایی ادامه دارد. حوثیها نیز هنوز بخشهای بزرگی از یمن را در کنترل خود دارند و اوضاع انسانی نیز رو به وخامت است. حملات هوایی چه دستاوردی داشته است؟
من نمی دانم شما این اطلاعات را از کجا به دست آورده اید. اگر بیانیه های سخنگوی ائتلاف را دنبال کنید، خواهید دید که حوثیها در عدن و تعز، حدیده و دیگر مناطق عقب رانده شده اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد حوثیها را محکوم کرده است. عربستان سعودی و متحدانش همچنان از خواسته هادی برای گفتگوی ملی که همه گروههای یمنی از جمله حوثیها را شامل می شود، حمایت می کنند. حوثیها باید همه تسلیحاتی را که از ارتش یمن سرقت کرده اند پس دهند و همه شهرهایی را که به زور تصرف کرده اند خالی کنند و همه اسرا را آزاد کنند. آنها باید پیش از آنکه به گفتگوها بپیوندند این کارها را انجام دهند.
شما چه مدرک محکمی دارید که ایران در یمن دخالت دارد. آیا می توانید ثابت کنید ایران به یمن تسلیحات ارسال کرده است؟
به نظر می رسد دولتها و رسانه های غربی درباره مداخله ایران چشمان خود را بسته اند. حتی در زمان علی عبدالله صالح که ارتش با حوثیها می جنگید، او تسلیحاتی را به رسانه ها نشان داد که از ایران قاچاق شده بود. وقتی هادی به قدرت رسید، کشتی حامل چنین تسلیحاتی توقیف شد. درست چند روز پیش نیز کارتهای شناسایی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پرسنل نظامی ایران که در جریان درگیریها به دست آمده بود، به رسانه ها نشان داده شد.
ایران همه اینها را تکذیب می کند.
انتظار دارید آنها چه کار کنند. آنها حتی تکذیب می کنند که در سوریه نیرو دارند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی سالیانه خود از حمایت ایران از مردم یمن ، سوریه، لبنان و عراق تقدیر و تمجید کرد. این خود شاهدی است که او خودش چنین حمایتی را تایید کرده است.
با توجه به حضور روحانی رئیس جمهور جدید ایران پس از کنار رفتن احمدی نژاد رئیس جمهور بنیادگرای این کشور و با توجه به اینکه در عربستان سعودی نیز رهبری جدیدی روی کار آمده است و چارچوب توافق هسته ای با ایران نیز آماده شده است ، آیا فکر نمی کنید اکنون زمان خوبی برای نزدیکی میان عربستان و ایران باشد.
شما باید این سوال را از روحانی بپرسید. وقتی او رئیس جمهور ایران شد، درباره بهبود روابط با عربستان سعودی صحبت کرد. با وجود این در میدان عمل به نظر می رسد او سیاستهای احمدی نژاد را در منطقه گسترش داده است و ما شاهد افزایش مداخلات ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن هستیم. اما از طرف دیگر ما علنا گفته ایم ، هم در زمان پادشاهی عبدالله و هم در زمان پادشاهی سلمان، که ما دوست داریم روابط خوبی با همسایگانمان داشته باشیم. از نگاه عربستان ، دست ما برای دوستی دراز شده است. اکنون نوبت تهران است دست ما را بگیرد.
 اما رسانه های عربستان سعودی پر از مطالب ضد ایرانی است.
آیا شما مطبوعات ایران را دیده اید. بیش از بیست رادیو و کانال تلویزیونی در ایران هستند که مطالبی در تنفر از ما و مطالب ضد عرب پخش می کنند. اگر درباره ایران در رسانه های ما خصومتی می بینید ، کاملا قابل درک است.
سوریه و عراق در جنگ داخلی ویران شده اند. مصر با مشکلات داخلی دست به گریبان است. آیا عربستان سعودی نمی خواهد نقش رهبری جهان عرب را به دست بگیرد؟
ما هرگز خود را به عنوان رهبر یگانه و تکروی جهان عرب ندیده ایم. ما همیشه با دیگر کشورها همکاری کرده ایم. عملیات اخیر در یمن نیز گویایی همین است.
شما جامعه بین المللی را متهم می کنید درباره جنگ سوریه در ابتدا به مخالفان بی توجهی کرد. آیا با توجه به اقدامات دولت اسلامی ،می توانید تکذیب کنید که پادشاهی عربستان یا دست کم برخی از اتباع عربستان سعودی از این گروه حمایت نکرده است؟
من این حرف را کاملا تکذیب می کنم حتی درباره افراد نیز صدق نمی کند. ما شدیدترین مقررات را درباره هر گونه کمک که از عربستان بیرون می رود، اعمال می کنیم. ما ترکیبی از نظامهای آمریکا و سازمان ملل متحد را در این خصوص اعمال می کنیم و تراکنشهای بانکی و پولی ما به شدت کنترل می شود. ما در گذشته افرادی را به علت حمایت از القاعده زندانی و محاکمه کردیم. اینکه دائما گفته شود فلان شاهزاده ها، شیخها و شخصیتهایی از عربستان سعودی و قطر و امارات به این جنبش کمک کرده اند بدون اینکه هیچ مدرکی ارائه شود، قابل قبول نیست.
تفسیر دولت اسلامی از اسلام بسیار شبیه تفسر وهابی است.
 آنها دنبال توجیه اقدامات خود هستند. آنها با دزدیدن دین من و کل مسلمانان و مفاهیم جهاد در اسلام، می خواهند اقدامات خود را توجیه کنند. آنها حتی مفهوم دولت و خلافت را نیز دزدیده اند. در واقع برای آنها هیچ دولت و خلافتی وجود ندارد. آنها فقط از این مفاهیم سواستفاده می کنند.  پادشاهی عربستان در مسیر بهبود وضع حقوق بشر حرکت می کند. پادشاه سلمان اصلاحاتی را دنبال می کند که در دوره های قبلی شروع شده بود. از زمانی که آلمان تحت سلطه نازیها بود فقط هفتاد سال می گذرد. رژیم که بدترین جنایات را مرتکب شد. ما هر روز به آنچه انجام می دهیم نگاه می کنیم. ما سعی می کنیم از اشتباهاتمان درس بگیریم و رفتارمان را بهتر کنیم. این اتفاق یک شبه امکان ندارد اما اتفاق می افتد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    78 2
    کدام دست؟ دست یمن لبنان سوریه بحرین یا عراق را؟
  • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    10 49
    خواهشا این خبر رو زود تر اصلاح کنید. فیلتر می شید ها
    • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
      0 0
      گاف عجیبی بود به نظرم باید در خبرگزاری سازمان صدا و سیما فکری به حال دروازه بانی خبر بشه البته اونها مطلب رو کلا از روی سایتشون برداشتند
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    43 30
    ما هم استقبال می کنیم
  • بدون نام ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    85 12
    خواهشا اگر حتي اونا هم گفتند دست دوستي دراز مي كنيم شما منتشر نكنيد مرده شور دستتونو با خودتون ببرم شما با اجازه بايد در دادگاه جنايات جنگي حاضر بشيد
  • حسیپ IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    23 7
    هرگز
  • ایرانی RO ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    4 0
    البته دست دوستی ایران هم دراز است اما نگاهی به گزشته مشخص می کنه که دوستی عربستان با ایران مفهومی ندارد جنگ 8 ساله را در حقیقت عربستان الم کرد ودر آن دوران نفت را از آب هم ارزانتر فروخت تابه ایران ضربه بزند . و حالا که تحریمها شروع شدند باز خودشان را نشان دادند این کشور های حوزه خلیج فارس پتانسیل دشمنی با ایران را از سر خود دور نمی کنند.
  • یه شهروند A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    2 0
    گه گاهی شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    1 0
    ایران فقط باید قدرت نظامی ، دفاعی ، علمی و دیپلماتیک منطقه باشه تا این شورای همکاری خلزج فارس کلا غلاف کنند و جرات نگاه چپ به ایران نداشته باشند