واحدمرکزی خبر نوشت:

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه درباره ثبات اوضاع در مقدونیه و منطقه بالکان ابراز نگرانی کرد و خشونت های اخیر در این مناطق را «‌ اقدامات تروریستی طراحی شده دانست. »
لاوروف در پایان گفتگو با ایویکا داچیچ Ivica Dacic همتای صرب خود در بلگراد گفت : «‌ حوادث اخیر در مقدونیه بسیار نگران کننده است. علاوه بر این، گرایش های تروریستی که اخیرا در منطقه بالکان و مقدونیه وجود دارد نگران کننده است. »
وی افزود :‌ « ما بر این باوریم این حوادث حاکی از اوضاع بی ثبات در این کشور و در منطقه بالکان است. ما اعتقاد داریم این نشان دهنده اقدامات تروریستی است که به خوبی مقدمات آن فراهم، طراحی و اجرا شده است. »
وزیر امور خارجه روسیه به درگیری های خشونت بار نهم و دهم مه در کومانوو Kumanovo در شمال مقدونیه اشاره کرد که طی آن نیروهای امنیتی مقدونیه با یک گروه کماندویی آلبانیایی تبار درگیر شدند و این درگیری ها به کشته شدن 22 نفر (هشت پلیس و 14 شورشی) منجر شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بلگراد، لاوروف همچنین از رفتار « بسیار محافظه کارانه » اتحادیه اروپا در برابر بی ثباتی در منطقه بالکان انتقاد کرد.
وی گفت : «‌ بروکسل به خوبی متوجه است چه می گذرد اما شاید تلاش می کند عدم کارآیی خود را توجیه کند. ما نمی توانیم سیاست درست را جایگزین ضرورت اقدامی ملموس کنیم. »
یکشنبه گذشته در پی درگیری ها در کومانوو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا، مقدونیه را به خویشتن داری فراخواندند.
لاوروف همچنین خاطر نشان کرد حوادث مرگبار اخیر « در حالی رخ داده است که دولت مقدونیه از پیوستن به تحریم هایی که اتحادیه اروپا به علت بحران اوکراین بر روسیه تحمیل کرده خودداری کرده است و برعکس از طرح « ترکیش استریم Turskish Stream » حمایت می کند.
شرکت گازی عظیم روسیه ( گازپروم Gazprom ) هفته گذشته اعلام کرد شرکت گازی جدید ترکیش استریم از دسامبر 2016 آغاز به کار می کند.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین نگرانی خود را از فعالیت های گروه های تندرو در منطقه بالکان اعلام کرد. گروه های مرتبط با داعش در این مناطق فعال هستند و جوانان را استخدام می کنند تا آنها را برای پیوستن به صفوف جنگجویان داعش در خاورمیانه و شمال آفریقا اعزام کنند.
لاوروف همچنین از « اظهارات اخیر سیاستمداران آلبانیایی که قصد دارند طرح ایجاد « آلبانی بزرگ » را زنده کنند ابراز نگرانی کرد. »
« آلبانی بزرگ » طرحی است که هدف از آن گردهم آوردن همه آلبانیایی های منطقه بالکان از جمله آلبانیایی های کوزوو، مقدونیه و منطقه پرسوو Presevo در جنوب صربستان در یک کشور است.
لاوروف گفت ‌‌: « این ما را نگران می کند و همانند درخواست برای ریختن خون در منطقه بالکان است. من براین باورم سیاستمداران معقول نباید بی تفاوت بمانند و باید این پیشنهاد را غیرقابل قبول بدانند. »
لاوروف در چارچوب رایزنی ها با همتای صرب خود در صربستان به سر می برد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =