ایرنا نوشت:

رسانه های هند از انتشار نقشه ای از کشورشان در تلویزیون ملی چین که مناطق مورد مناقشه را از نقشه حذف کرده است، به شدت انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، رسانه های هندی، از جمله روزنامه هندوستان تایمز از انتشار این تصویر، در روز پنجشنبه، همزمان با نخستین روز از سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند و هیأت همراهش خبر دادند.

همچنین رسانه های اجتماعی هند نیز پر از مطالب انتقادآمیز نسبت به حذف ایالت های آرونچال پرادش و جامو و کشمیر است.

آرونچال پرادش و جامو و کشمیر ایالت هایی هستند که چین و پاکستان بر سر مالکیت آنها با هند مناقشه دارند.

تصویر این نقشه مناقشه برانگیز هند در پس زمینه برنامه خبری تلویزیون ملی Central Television (CCTV چین بوده است.

در این نقشه، ایالت آرونچال پرادش جزء تبت جنوبی نشان داده شده است. این منطقه طی دهه های گذشته موضوع مناقشه مرزی دو کشور پرجمعیت دنیا بوده است. حتی در سال 1962 هند و چین وارد جنگ کوتاه اما خونینی شدند.

نخست وزیر هند روز پنجشنبه سفر سه روزه ای را به چین آغاز کرده است. در این سفر موضوعات مهمی همچون مقابله با تروریسم و افزایش تجارت مطرح می شود. قرار بوده که گفت و گوهای نارندرا مودی و شی جینپینگ در فضایی آرام صورت گیرد.

اما علاوه بر تلویزیون ملی چین، روزنامه دولتی گلوبال تایمز Global Times هم در مقاله ای که روزنامه های هند آن را نژادپرستانه خوانده اند، آورده است: مودی بر سر مناقشه مرزی، بازی حیله گرانه ای براه انداخته است.

این درحالیست که هیچ واکنش رسمی از سوی نخست وزیر هند و هیات همراه وی نشان داده نشده است.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز نتیجه نظرسنجی از دو هزار و 100 نفر را درباره سفر نخست وزیر هند و روابط دو کشور به چین منتشر کرده است.

در این نظرسنجی بیش از 20 درصد گفته اند که نمی خواهند هند، چین را دشمنی فرضی تلقی کند. همچنین 24 درصد از مردم چین معتقدند که هندی ها نباید به امریکا اعتماد کنند.

با این حال، بیش از 66 درصد از افراد چینی که به پرسش های این پژوهش پاسخ داده اند، گفته اند که سفر اخیر نخست وزیر هند تأثیر چندانی در روابط دو کشور نخواهد داشت.

اما بنظر می رسد که سران دو کشور بدون توجه به مسایل مناقشه آمیز قصد دارند به حل مسائل مرزی بپردازند.

نخست وزیر هند و لی ککیانگ همتای چینی وی امروز قول دادند که در اولین فرصت راه حل سیاسی برای موضوع مرزی پیدا کنند.

مودی در دیدار امروز با نخست وزیر چین گفت: این اختلافات نباید مانع پیشبرد روابط دو کشور شود، بخصوص اینکه این روابط در دهه های اخیر پیچیده شده است.

وی از لی ککیانگ خواست که برخی مسایل از جمله سیاست های صدور ویزا برای ساکنان ایالت آرونچال پرادش هند را مورد بازنگری قرار دهد.

وی گفت:دو ملت مسوولیت تاریخی دارند که روابط خود را به سمتی پیش ببرند که برای آنها و سایر کشورها مفید باشد.

در این دیدار، سران دو کشور تصمیم گرفتند که تعداد مناطقی را که پرسنل نظامی نشست های مرزی برگزار می کنند افزایش یابد.

دو کشور هند و چین پس از جنگ سال 1962 برای حل مساله مرزی خود وارد گفت و گو شده اند اما این گفت و گو ها مانع از تعدی های گاه و بیگاه و درگیری های کوچک مرزی نشده است.

مودی درباره نتیجه دیدار امروز با نخست وزیر چین گفت: دو طرف توافق کرده اند که به راه حلی عادلانه و منطقی برای حل مشکلات مسایل مرزی برسند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =