هوچی گری درباره شلیک ایران به کشتی سنگاپوری/ واقعیت شلیک اخطار چه بود؟/کشتی سنگاپوری ظالم یا مظلوم؟

روز گذشته اخطار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به یک کشتی سنگاپوری که با شلیک دو یا سه گلوله انجام شد بازتاب خبری گسترده ای در رسانه های منطقه ای و جهان داشت.

به گزارش خبرآنلاین اگرچه این رویداد در ابعاد گسترده ای در رسانه ها بازتاب یافت اما نه تنها تلاش اندکی از سوی برای روشن شدن همه ابعاد آن به کار گرفته شد، بلکه برخی از این رسانه ها سعی کردند با توجه به رویکردهای مشخص سیاسی خود از آن علیه جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند.

اولین خط خبری دیروز متعلق به العربیه بود که مدتی است یک جنگ تمام عیار امنیتی را با کشورمان به راه انداخته است. این شبکه در راستای همان برنامه قدیمی ایران هراسی، تیراندازی اخطار نیروی دریایی ایران به کشتی سنگاپوری را بازتاب داد حال آنکه تنها ساعتی پس از این خبر بود که فرانس پرس به طور شفاف به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که این کشتی به خاطر تصادف با یک سکوی نفتی ایرانی به این کشور بدهکار بوده است.

منابع خبری آمریکا نیز در ابتدا بدون اشاره به اصل ماجرا گزارش دادند که گشتی های ایران روز پنجشنبه و به منظور اخطار به یک کشتی تجاری، که با پرچم سنگاپور در خلیج فارس تردد می کرد، تیر اخطار شلیک کردند.

با اینکه در همان ساعات اولیه منابع خبری مستقل و معتبر تایید کرده بودند که کشتی سنگاپوری به منافع و اموال ایران صدمه وارد کرده است موضعگیری های سیاسی در قبال این رویداد ادامه داشت به گونه ای که عربستان سعودی اعلام کرد کشتی سنگاپوری آلپاین اترنیتی، به هنگام تیراندازی در آب های بین المللی تردد می کرده و اقدام ایران خلاف قوانین بین المللی بوده است.

قایق های تندرو و اصابت گلوله ها
شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز کمی ماجرا را داغ کرد و در گزارش خود از قایق های تندرو استفاده کرد که بار معنایی خاصی برای آمریکایی ها دارد و گفت این قایق ها چند گلوله به سمت کشتی تجاری سنگاپوری شلیک کرده اند که این گلوله ها به کشتی اصابت کرده است.

این شبکه تلویزیونی به طور آشکار تلاش کرد در گزارش خود شرایط خلیج فارس را بحرانی نشان دهد و به طور ضمنی اینگونه القاء کند که این رویداد در راستای تلاش های گذشته و حال ایران برای بی ثبات کردن تنگه هرمز و آب های آزاد خلیج فارس است. سی ان ان در گزارش خود گفت: این تازه ترین مورد از حوادثی است که طی هفته های اخیر با حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران صورت گرفته است. نگرانی های زیادی درباره اهداف ایران از این اقدامات برضد کشتی ها در خلیج فارس دارد. دلایل و استدلالهای ضد و نقیضی ارائه می شود که از جمله آنها اختلافات مالی با شرکت های کشتیرانی است با این حال باید گفت این مسیرهای کشتیرانی شاهراه حیاتی اقتصاد منطقه است و نگرانی های زیادی درباره این بی ثباتی وجود دارد.

خودشیرینی اماراتی ها
اماراتی ها نیز که در این روزها علاقه وافری به عرض اندام و خود شیرینی دارند بلافاصله از ارائه کمک به این کشتی خبر دادند و بدون توجه به مجرم بودن این کشتی اعلام کردند گشتی هایشان پس از دریافت پیامی مبنی بر درخواست کمک، به محل رسیده اند و به این کشتی خدمات ارائه کرده اند.

اماراتی ها حتی ادعا کردن که با ورود به موقعشان سبب شده اند که گشتی های ایرانی که به سمت کشتی سنگاپوری شلیک کرده اند صحنه را ترک کنند. منابع خبری عربی مدعی شده اند که کشتی سنگاپوری بلافاصله پس از شلیک اخطار از سوی گشتی های ایرانی برای گرفتن کمک به سمت آب های امارات رفته است.


به گفته پایگاه های اینترنتی ثبت کشتی ها، کشتی «آلپاین اترنیتی» یک کشتی حمل مواد نفتی و شیمیایی بوده و 180 متر طول دارد. این کشتی در فهرست ناوگان کشتی های شرکت «ترانس پترول» قرار دارد که در کشورهای نروژ، سوئیس و بلژیک دفتر دارد.

ماجرا از چه قرار بود؟
اما حقیقت این است که کشتی تجاری سنگاپوری روزهای نخست فروردین ماه گذشته باعث وارد آمدن خسارت زیادی به یک دکل نفتی ایران شده و از محل گریخته بود. حال آنکه براساس قوانین بین المللی کشتی صدمه زننده به منافع و اموال سایر کشورها باید در محل وارد شدن خسارت توقف کند تا رسیدگی های حقوقی به عمل بیاید و پس از تعیین خسارت مشخص شود که این خسارت از محل بیمه های معمول دریایی قابل پرداخت است یا شرکتی که کشتی به آن تعلق دارد بایدخسارت را بپردازد.
در چنین شرایطی طبیعی ترین حق هر کشور در خصوص یک کشتی مجرم که درحال فرار است بازگرداندن و اخطار دادن به آن برای تعیین تکلیف کردن خسارت وارد آمده است.

کشتی سنگاپوری باید توقیف شود
به همین دلیل مدیر کنسرسیوم فاز ١٣ پارس جنوبی با بیان درست واقعیت ِ ماجرا، از کشورهای همسایه ایران در جنوب خلیج فارس خواسته است برای توقیف و تحویل شناور متخلف سنگاپوری با تهران همکاری کنند.
حبیب جدیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری «شانا» با اشاره به این که شناور سنگاپوری آلپاین اترنیتی متعلق به شرکت نروژی ترنس پترول پیش از پرداخت خسارت، قصد خروج از آب های منطقه را داشته است، افزود: از کشورهای همسایه منطقه می خواهیم با توجه به توافقنامه Rompi نسبت به توقیف و تحویل شناور یاد شده، همکاری لازم را انجام دهند.
وی با بیان این که شرکت نروژی به جای کمک به جلوگیری از خطرهای زیست محیطی ناشی از حادثه برخورد شناور سنگاپوری با جکت مستقر روی سکوی ١٣A، متأسفانه زمان را از دست داده است، گفت: از طریق محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خسارت وارد شده، اقدام کرده ایم.

کشتی نروژی با پرچم سنگاپور
شناور این شرکت نروژی با پرچم سنگاپور حامل سوخت که از بندر بحرین حرکت کرده بود، ساعت سه بامداد روز دوم فروردین ماه 1394 خورشیدی، با انحراف ٢٥ تا ٣٠ مایلی از مسیر خود به سکوی ١٣A پارس جنوبی برخورد کرد.
جدیدی با بیان این که موقعیت این سکو به مبادی ذی ربط اعلام و در نقشه های بین الملل ثبت شده است و در طول چهار سال گذشته هشت حلقه چاه توسط آن حفاری شده بود، افزود: علاوه بر آن تأسیسات این سکو ١٠ متر بالاتر از سطح آب قرار داشته و چراغ ها و علایم هشدار دهنده آن هم فعال بوده است.

وی گفت: به اذعان وکیل شرکت نروژی، هدایت کنندگان شناور خطر برخورد با سکوی نفتی را به کاپیتان اعلام کرده بودند، اما سهل انگاری، بی اعتنایی و بی توجهی کاپیتان سبب بروز این حادثه شده است.
مدیر کنسرسیوم فاز ١٣ پارس جنوبی تصریح کرد: در این حادثه مبلغ ٣٠٠ میلیون دلار خسارت به سکوی ١٣A وارد شده که پس از پیگیری ها و مذاکرات انجام شده با وکیل شرکت نروژی موارد به بیمه کشتی نمایندگان و مالک آن اعلام شده است، اما تا کنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت وارده صورت نگرفته است.

خسارت جدی به سکوی ایرانی وارد شده است
جدیدی یادآور شد: این تصادف وضع خطرناکی را برای چاه های این سکو که به مخزن گاز رسیده اند، فراهم آورده است که چنانچه به سرعت اصلاح نشود تأسیسات سرچاهی آسیب می بینند و اگر به هر علتی گاز از چاه ها خارج نشود، سبب خطرهای ناگوار و آلودگی دریا می شود.
با این همه تا این لحظه هنوز هم برخی از رسانه های منطقه ای و بین المللی با هدف مشخص ایران هراسی بدون توجه به اصل ماجرا و تاکید بر مجرم بودن کشتی سنگاپوری صرفا بر روی موضوع شلیک اخطار آمیز نیروی دریایی ایران به سمت این کشتی تاکید می کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    مرسی از اطلاع رسونیتون
  • ملت ایران IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    نیروی دریایی با قدرت تمام جلو خروج این کشتی را از تنگه هرمز بگیرد تا خسارت وارد شده به کشور ما پرداخت شود این خواست ملت و وظیفه نیروی دریایی است تا از منافع کشور عزیزمان با قدرت دفاع نماید تبلیغات مشتی بی هویت هیچ تاثیری در اراده پولادین دلاور مردان نیروی دریایی ندارد موفق باشید من الله التوفیق والتکلان
    • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
      8 11
      حالا اگه احمدی نژاد بود کادو و هدیه و کت شلوار بهشون میدادن تا بندر کشور خودشون هم بدرقشون میکرد.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    83 31
    اوناییکه با نظرات ضد نقیض خودشون درباره نیروی دریایی سپاه سریع موضع گیری کرده بودن و نیروی دریایی سپاه رو مجرم کرده بودن حالا باید بدونن که مثل همیشه خبرگذاری های خارجی که با تهمت زدن متداول میخوان نظر مردم رو نسبت به نیروی دفاعی کشور بدبین کنن باید باز به سخن رهبر معظم انقلاب توجه بیشتر کنن نباید گول این حرفهارو خورد کشورهایی که برای خبر سازی از مردم کشور خودشون مالیات دریافت میکنن چه چیزی توی ما ایرانیها دیدن که مفت مجانی خبر درست میکنن مخصوصا کشور انگلیس و آمریکا ,مثل همیشه میخوان دبه دربیارن
    • میثم RO ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
      1 10
      دوست عزیز عطف به ماسبق نکن
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    99 15
    زنده باد نیروی دریایی حافظ مال و امنیت ملت ایران .
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    4 23
    ولی این رفتار نیروهی ایران هم احساسی و بدون هماهنگی با دولت بوده. متاسفانه این کار های سپاه برای ما هزینه های بیشتری ایجاد میکند.
  • بی نام US ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    12 18
    اگه اونطور که خودتون گفتید قوانین بین المللی رو قبول دارید باید مراتب رو از مراجع بین المللی پیگیری میکردید دیگه دوره زمونه قلدری و هفت تیر بازی خیلی وقته که به سر رسیده با این کارا فقط ابروی ما رو میبرید
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    7 1
    بعد یعنی نیروی دریایی ما با حضور نیروی دریایی کشورک امارات صحنه رو ترک کرده و گذاشته اونا کشتی و ببرن اگه اینجوری وای به ما اگرم اینجوری نیست درست اطلاع رسانی کنید لطفا
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    1 2
    بهتر نيست اين اطلاعات در روز تيراندازي اعلام شود ؟؟ حالا ديگر اين خبر مورد سواستفاده قرار گرفته فايده اي ندارد اين اطلاعات