باشگاه خبرنگاران نوشت:

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر به آخرین وضیت پرونده 2 مامور خاطی «فرودگاه جده» اشاره کرد و گفت: همچنان منتظر اشد مجازات این 2 مامور سودی از سوی عربستان هستیم.

رییس کمیته بسیج مجلس تاکیدکرد: صرفا مجازات 2 مامور خاطی فرودگاه جده کافی نبوده و باید دولت عربستان رسما از ملت ایران عذرخواهی کند.

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر پیشتر - 17 فروردین 94 - در گفتگو با خبرنگار پارلمانیباشگاه خبرنگاران، جزییات تعرض و بی‌حرمتی ماموران عربستانی به 2 نوجوان ایرانی در جده را تشریح کرد.
وی افزود: حسب اطلاع هفته گذشته 2 نوجوان حاضر در کاروان زائران ایرانی در فرودگاه جده در موقع بازگشت به کشور مورد تعرض2 مأمور سعودی قرار گرفتند.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس اظهار داشت: مأموران سعودی به هنگام بازرسی بدنی مسافران 2 نفر از نوجوان 14 و 15 ساله ایرانی را به بهانه اینکه به آن‌ها مشکوک هستند و دستگاه گیت آلارم می‌دهد آنان را به اتاق بازرسی خواهران هدایت کرده و متأسفانه مورد بی‌حرمتی قرار دادند.

وی ادامه داد: با اطلاعاتی که داریم ظاهراً در پی اعتراض و سر و صدای این نوجوانان مأموران موفق نشدند عمل شنیع خود را کامل انجام دهند.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر اظهار داشت: ظاهراً با سر و صدای این دو نوجوان ایرانی، سایر مأموران سعودی مانع اقدام شنیع آن‌ها شده و ظاهراً آن‌ها را بازداشت کردند، البته این مسئله قابل پیگیری است و باید بررسی شود که آیا مأموران سعودی بازداشت شده‌اند یا خیر.

وی ادامه داد: بنده به عنوان رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس بلافاصله موضوع را از وزارت امور خارجه پیگیری کردم و انتظار داریم وزارت امور خارجه نسبت به این اقدام غیرانسانی و توهین‌آمیز عربستان سکوت نکند، چرا که سکوت در قبال این توهین قابل پذیرش نیست.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید به فوریت کاردار عربستان را احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به عربستان ابلاغ کند.

وی افزود: همچنین انتظار داریم وزارت امور خارجه نسبت به روند رسیدگی به پرونده این دو مأمور سعودی جدیت لازم را داشته باشد، تا در مراجع قضایی عربستان پیگیری شود.

دواتگری گفت: در گذشته موارد مشابهی را شاهد بودیم که وقتی مسئولان عربستان با چنین اقدامی از سوی مأموران خود روبرو می‌شدند، آن مأموران توسط دستگاه قضایی عربستان اعدام می‌شدند.

وی ادامه داد: ما هم انتظار داریم همین رفتار با مأمورین خاطی عربستان بدون مضایقه انجام شود.

نماینده مردم و عجب‌شیر اظهار داشت: همچنین از سازمان حج و زیارت انتظار داریم ابعاد موضوع را به درستی بررسی کند و بر ورود و خروج زائران ایران به عربستان نظارت داشته باشد.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس در ادامه به ماجرای دیپلمات «مست عربستان» اشاره کرد و گفت: حدود دو سال پیش بود که یک دیپلمات عربستانی در حالی که مست بود یک شهروند ایرانی را به قتل رساند و یک شهروند دیگر را مصدوم کرد و امروز نیز شاهد هستیم که در روز روشن در فرودگاه جده آشکارا به 2 نوجوان ایرانی تعرض می‌شود.

وی ادامه داد: عربستان که ادعای خادمی حرمین شریفین را دارد با این اقدام ثابت کرد که اینگونه نیست.

دواتگری تصریح کرد: بنیادهای اخلاقی و انسانی در عربستان فرو ریخته و دولت عربستان بیشتر از این که به فکر حفظ تعالیم دینی و صیانت از ارزش‌های الهی باشد، به دنبال حفظ قدرت و سلطه خود بر مسلمانان این کشور است.

وی ادامه داد:‌ ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی توهین آشکار مأمورین عربستانی به 2 نوجوان ایرانی را محکوم می‌کنیم.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس خاطرنشان کرد: بنده هم در راستای مسئولیتی که دارم از حقوق ملت ایران دفاع خواهم کرد و امیدوارم وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت همکاری لازم را داشته و پاسخ قاطع به دولت عربستان بدهند.

دواتگری در پایان گفت: توصیه می‌کنم همین امروز وزارت امور خارجه کاردار عربستان را احضار کند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =