انتخابات سراسری بریتانیا پس از فراز و نشیب های فراوان برگزار شد و خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ لندن ساکن تازه خود را شناخت.

۵ سال پیش دیوید کامرون جوان توانست گوردون براون کهنه کار را در انتخابات سراسری بریتانیا شکست دهد و محافظه کاران با ائتلاف با لیبرال دموکرات ها دولت را از دست حزب کارگر خارج کنند. این نخستین تجربه دولت ائتلافی در سالهای اخیر بود. تجربه ای که به نظر می رسید باز هم تکرار شود. چرا که نظرسنجی ها حاکی از این بود که بازیگران انتخابات بریتانیا هیچ کدام نمی توانند به تنهایی اکثریت آرا را به دست بگیرند. هر چه به روزهای انتخابات نزدیک تر می شدیم هیجان و حساسیت این کارزار هم افزایش می یافت و شمارش معکوس برای تعیین ساکن جدید خانه شماره ۱۰ حیابان داونینگ لندن جدی تر از قبل دنبال می شد.

بالاخره روز سرنوشت فرارسید و انتخابات سراسری بریتانیا آغاز شد.  با آغاز رسمی انتخابات و حضور مردم پای صندوق های رای سناریوهای مختلفی پیش روی نتایج انتخابات قرار گرفته بود. [چهار سناریو برای انتخابات بریتانیا] اما با آغاز شمارش آرا تقریبا عموم پیش بینی ها غلط از آب در آمد و حزب محافظه کار از رقیب کلاسیک خود پیش افتاد. دیوید کامرون و همکارانش توانستند پنج سال دیگر قدرت را در دست داشته باشند و به پیروزی چشمگیری دست یافتند. این نتایج تحلیل های متفاوتی را هم با خود به همراه داشت. [نتایج انتخابات بریتانیا چه می گوید]  اما صرف نظر از پیروزی چشمگیر محافظه کاران این کارزار یک پیروز بزرگ دیگر هم داشت و آن حزب ملی اسکاتلند بود. [پیروزی بزرگ حزب ملی اسکاتلند]

در اردوگاه بازندگان هم حزب کارگر تنها نبود و حزب لیبرال دموکرات ها هم شکست سنگینی را پذیرفتند. [شکست سنگین لیبرال دموکرات ها] طبیعی بود که چنین نتایجی پس لرزه هایی هم با خود داشته باشد. از آن جمله استعفا و کناره گیری اد میللبند و نیک کلگ رهبران احزاب کارگر و لیبرال - دموکرات بود. 

بالاخره نتایج قطعی انتخابات هم اعلام شد و محافظه کاران بر خلاف تمام پیش بینی ها توانستند ۳۳۱ کرسی در پارلمان سراسری بریتانیا کسب کنند و به تنهایی دولت آینده انگلستان را تشکیل دهند. این انتخابات هم مانند هر کارزار انتخاباتی دیگری بدون حاشیه نبود. از انتخاب همسر نخست وزیر دانمارک به عنوان یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا گرفته تا حضور پررنگ گروه های قومی و نژادی پای صندوق های رای. [حاشیه های انتخابات بریتانیا]

پایان این قصه با سوالات فراوانی همراه بود. اینکه چطور محافظه کاران توانستند چنین رای بالایی را کسب کنند. یا چرا حزب کاگر بازهم شکست خورد و البته چرایی رای بالای حزب ملی اسکاتلند، آن هم در شرایطی که همین چند ماه پیش رفراندوم استقلال اسکاتلند رای نیاورده بود. اما شاید مهم ترین اتفاق این دوره شکست نظرسنجی ها بود. موضوعی که از خود نتایج انتخابات هم شگفت انگیزتر بود. 

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =