۱ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۲
7 روش ساده برای کاهش درد

این هفت روش ساده و علمی را به یاد بسپارید تا اگر خدای‌ناکرده با چکش به انگشتتان کوبیدید، یا دستتان بین کشوی میز یا در و چارچوب گیر کرد، درد زیادی نکشید!

احساس درد دارید؟ نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد با حبس کردن نفس خود می‌توانید درد زخم و آسیب‌های جدی را تسکین دهید؛ البته این ترفند وقتی جواب می‌دهد که شما از ابتدا انتظار درد را داشته باشید.

نیوساینتیست هفت روش ساده و علمی به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانند دردهای غیرمنتظره را به‌سرعت تسکین دهند.

1- عطر بزنید
عطر شیرین گل رز به‌تنهایی هرکسی را سرحال می‌آورد، اما بوی دلپذیر هم‌چنین می‌تواند شدت محرک‌های دردناک را کاهش دهد؛ حداقل در زنان که این‌طور است. این نتیجه مطالعه‌ای در سال 2002 / 1381 است که طی آن، داوطلبان دست خود را در آب داغ فرو برده و درد سوزش شدیدی را گزارش می‌کردند. وقتی داوطلبان زن در معرض رایحه‌های خوشایندی مانند عطر گل یا بادام قرار گرفتند، گفتند درد کمتری حس می‌کنند؛ اما وقتی از آن‌ها خواسته شد سرکه را بو کنند، شدت دردشان بیشتر شد. داوطلبان مرد در هیچ یک از مراحل آزمایش تغییری در شدت درد احساس نکردند.

2- ناسزا بگویید
هستند افرادی که وقتی ضربه‌ای دردناک دریافت می‌کنند، مثلاً کسی پایشان را لگد می‌کند، با صدای بلند به او ناسزا می‌گویند. صدالبته که این کار از نظر اخلاقی پسندیده نیست، ولی پژوهشگران دانشگاه keele در انگلستان معتقدند ناسزا گفتن آن‌قدرها هم بد نیست. آن‌ها طی آزمایشی متوجه شدند داوطلبانی که دست خود را در آب یخ فرو کرده‌اند، وقتی بهتر می‌توانند درد را تحمل کنند که ناسزا بگویند؛ شاید به این دلیل که ناسزا گفتن آغازگر پاسخی هورمونی است که کاهش درد را به دنبال دارد. روی دیگر سکه را فراموش نکنید: این روش در مورد افرادی که ناسزا مثل نقل‌ونبات از دهانشان جاری است، جواب نمی‌دهد.

3- تصاویر زیبا ببینید
از تماشای آثار داوینچی سیر نمی‌شوید؟ عاشق نقاشی‌های آتشین ونگوگ هستید؟ محققان دانشگاه باری در ایتالیا در تحقیقی، دست داوطلبان را با تابش لیزر در معرض سوختگی قرار دادند و متوجه شدند آن‌ها با تماشای تصاویری که به نظرشان زیبا است، درد کمتری حس می‌کنند. هم‌چنین به نظر می‌رسید تماشای این تصاویر زیبا باعث کاهش فعالیت بخشی از مغز می‌شود که معمولاً درد را پردازش می‌کند.

4- دست‌به‌سینه بایستید
پژوهشگران دانشگاه لندن معتقدند قرار دادن اندام‌های بدن در موقعیت‌های نامعمول مانند دست‌به‌سینه ایستادن باعث به هم ریختن سیستم مغز و بروز اختلال در علایم درد می‌شود. آن‌ها در پژوهشی با تاباندن لیزر به پشت دست، حس سوزش دردناکی را در داوطلبان ایجاد کردند و فهمیدند وقتی آن‌ها دست‌به‌سینه می‌ایستند، شدت ادراک درد در آن‌ها کاهش می‌یابد.

5- موسیقی بشنوید
از قدیم و ندیم گفته‌اند که موسیقی مناسب، مرهم دل شکسته است؛ اما به نظر می‌رسد تأثیرات مثبت موسیقی منحصر به روان آدمی نیست و می‌تواند دردهای فیزیکی را هم آرام کند. بیماران دندان‌پزشکی وقتی در حین عمل به تماشای موزیک‌ویدیو می‌نشینند، کمتر درخواست داروی بی‌حسی می‌کنند. در بیماران سرطانی نیز دیده شده اگر پس از عمل جراحی موسیقی امبینت (ambient) برایشان پخش شود، بهتر می‌توانند درد پس از عمل را تحمل کنند.

6- عاشق شوید
آدم عاشق، جهان را روشن‌تر و غذاها را خوشمزه‌تر می‌یابد؛ اما عشق می‌تواند هر دردی را تسکین دهد. کافی است تصویر کسی را که عاشقانه دوستش دارید، نگاه کنید تا درد سوختگی ناشی از در دست گرفتن تکه‌ای فلز داغ را کمتر حس کنید و آن را برای مدتی طولانی‌تر نگه دارید؛ اما یادتان نرود عشقتان باید واقعی باشد. تماشای تصاویر افراد جذاب هیچ تأثیری در کاهش درد ندارد!

7- موضع درد را لمس کنید
در سال 2010/1389، دانشمندان علوم اعصاب در کالج‌یونیورسیتی لندن در آزمایشی، انگشتان داوطلبان را در معرض حرارت قرار دادند و دریافتند آن‌ها وقتی بهتر قادر به مقاومت در برابر افزایش حرارت هستند که دست در حال سوزش خود را با دست دیگر لمس می‌کنند. به گفته آن‌ها لمس کردن دست باعث شد سطح ادراک حرارت به میزان 64 درصد کاهش یابد. آن‌ها معتقدند وقتی کسی از شکم‌درد به خودش می‌پیچد و به وضعیت جنینی روی زمین می‌افتد، درواقع اندام‌های شکمی خود را لمس می‌کند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    5 2
    بله دیدید وقتی کسی بدنش ضربه ای می خوره بدنش رو مالش میده تا دردش کم شه.علتش اینه محرکها 2 تا میشن و مغز مشغول تحلیل اون مالش هم میشه و درد رو کمتر حس میکنه وگرنه اون ماساژ تو اون لحظه خاصیت دیگری نداره
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    2 1
    خخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    11 0
    یعنی اگه اینا نمیگفتند ما ناسزا نمیگفتیم اونم هفت جد وآباد طرف را
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    15 8
    خیلی مسخره بود
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    7 3
    خيلى مزخرف بود؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    15 1
    دقیقن نفهميدم مثلن من که الان دندونم درد می کنه چه کسی رو باید فحش بدم تا دردم کمتر بشه؟ دندون پزشکها رو به خاطر ویزیت گرانشان،بیمه رو که دندان رو تحت پوشش قرار نمی ده ویا.......استغفر الله با این شیوه های درمیان
    • ايرانمهر A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
      19 1
      سلام دوست عزیزحالا یه کمی عاشق شو یا یکی دوتا موسیقی گوش کن خدارو چی دیدی شاید به قول خبر درد دندونت خوب شد دست به سینه بودن رو هم فراموش نکن