وکیل سازمان تامین اجتماعی به روزنامه شرق گفت:

* پول‌ها به افرادی پرداخت شده است که هیچ ربطی به سازمان تامین اجتماعی نداشته‌اند. اگر وجوه منابع غیرشمول از شمول تشریفات مندرج در آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی سازمان مستثنا شده به این معناست که از دارایی سازمان خارج شده و می‌شود به هر مصرفی برسد. ثانیا اسناد مالی حکایت از این دارد که در برخی موارد به‌واسطه خدمات اشخاص، مثلا به مسئولان فرودگاه، تیم حفاظت مدیرعامل، و...  پاداش‌هایی از محل اعتبارات غیرشمول پرداخت شده است، درحالی‌که پرداخت پاداش به‌صورت نقدی یا کارت‌های هدیه یا بن‌کارت یا سکه صرفا جهت تشویق کارکنان تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است. بنابراین پرداخت پاداش به اعضای هیأت امنا یا سایر اشخاصی که هیچ‌گونه رابطه استخدامی با سازمان ندارند در غالب سکه و بن‌کارت هدیه بر خلاف دستورالعمل مذکور و خارج از روابط قانونی بوده است.

  *در برخی موارد پرداخت پاداش به تعداد محدودی از مدیران سازمان هیچ‌گونه توجیهی نداشته است و مشخص نیست این تعداد محدود مدیران سازمان، بابت انجام چه خدماتی مرتب به طور ماهیانه و بعضا چند بار در ماه تشویق شده‌اند که این امر نشان‌دهنده ریخت‌وپاش بی‌حساب‌وکتاب و حیف‌ومیل اموال عمومی است. همچنین در سیستم‌های اداری و دولتی این نوع پرداخت کاملا غیرمتعارف است.


*مورد دیگری که باید اشاره کرد نحوه هزینه‌کرد از اعتبارات خارج از شمول در پرداخت به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، پرداخت به مطبوعات و رسانه‌ها، پرداخت به کانون‌های کارگری و بازنشستگان، پرداخت به مؤسسات خیریه و... . است، درحالی‌که آنها از این اسم‌ها استفاده می‌کردند و معلوم نیست پول به جیب چه کسی رفته است؟ مگر می‌شود صد میلیون به یک آدم بدهی و بگویی مثلا پول را به ایتام داده‌ای؟ او هم بگوید داده‌ام. 

*چک‌های سازمان در اختیار آقای زنجانی قرار گرفته است تا از این طریق نامبرده، بدهی خود را به وزارت نفت بپردازد. تفاهم‌نامه نوشته‌اند و ظاهرا چک‌هایی تحت عنوان تضمین‌ به میزان ٤٤٤ میلیارد و ٥٢٤ میلیون و ٤٥٤ هزار و ٥٠٠ ین ژاپن داده‌اند؛ یعنی چیزی در حدود٣٥٠ میلیارد یورو. از سویی رقم چک‌ها را دو میلیارد بیشتر از مبلغ مندرج در تفاهم‌شده نوشته‌اند. ما گفتیم چرا این‌گونه شده است. این تضمین است. چک تضمینی به‌جای اینکه ٤٤٢ میلیارد و خرده‌ای نوشته شود، ٤٤٤ میلیارد، یعنی دو میلیارد به ضرر سازمان نوشته شده است. سؤال شده چرا این‌جوری شده است؟ گفته‌اند اشتباه چشمی است. علاوه‌بر آن، در هنگام درج مبلغ ریالی نیز از سوی تنظیم‌کنندگان چک اشتباه صورت گرفته است. به‌گونه‌ای که در تاریخ ١١/ ١٠/٩١ زمان صدور چک‌های تضمینی، نرخ یکصد ین را چهل هزار ریال گرفته‌اند در حالی که نرخ آن در بازار آزاد کمتر بوده است، یعنی باز هم اینجا به ضرر سازمان تأمین اجتماعی شده‌است. آقای تیرداد خانی، مدیر امور مالی وقت سازمان، در نامه ارسالی به معاون وقت مالی و اداری سازمان عنوان کرده ارقام توسط آقای مرتضوی نوشته شده است. چک‌ها را هم خودش نوشته است، یعنی خودش بلند شده رفته بانک مسکن گفته چک را الان بنویسید و همین الان به من بدهید، در حالی که این کار معمول و روال نیست.


*  ایشان مدام می‌گوید من شرکتی به بابک زنجانی نفروخته‌ام و آن چک هم در وجه ضمانت بوده‌است. به‌هرحال تفاهم‌نامه انجام شده، چکی به ایشان داده شده، قرار شده پولی به سازمان بیاید. حالا اگر هم این پول یا معادلش به سازمان می‌آمد، تازه کلی سازمان ضرر می‌کرد، ولی حالا خوشبختانه به علت مسائلی مثلا تحریم‌ها جلویش گرفته شد یا به‌خاطر مسائلی که برای او پیش آمد و دولت عوض شد، این کار به سرانجام نرسید. اگر به سرانجام می‌رسید بهترین شرکت‌های سودده این سازمان به دست آقای زنجانی می‌افتاد. پرونده بابک زنجانی که رو شد، این کار جلویش گرفته شد و از دید ما جرم معلق رخ داده ‌است. مثل اینکه کسی تیری و تفنگی آماده کند و بزند ولی تیرش به خطا برود یا در آخرین لحظه تفنگ عمل نکند. این سؤال وجود دارد که اگر چک تضمینی است، چرا پنج تا است؟ می‌تواند یکی باشد؛ پنج تا چک برای این است که دفعه دیگر هم از آنها استفاده کند. ایشان هردفعه رفته با این چک‌ها چند تا کشتی نفتی خریده و پولش را هم نیاورده است. 

*در چک‌ها ننوشته است چک تضمینی است؛ چک است دیگر. چک سازمان تأمین اجتماعی، پولدارترین شرکت ایران. درواقع این آقای مرتضوی است که باید به زندان و سلول بغل دستی برود. چون هم‌دست او بوده است.


*یک‌سال‌ونیم دوره مدیرعاملی آقای مرتضوی، متفاوت از دوره‌های قبل بوده و در سوابق گذشته پرداخت‌ها به این میزان نبوده ‌است. آقای مرتضوی در لوایح دفاعیه خود ضمن ارائه مستندات دوره‌های گذشته، معتقد است همین رویه در هزینه‌کرد از اعتبارات خارج از شمول ساری و جاری بوده و مواردی را ارائه کرده است که در سال‌های ٧٩ لغایت ٨٣ بیشترین پرداخت از محل اعتبارات غیرشمول به نمایندگان محترم مجلس ششم و مطبوعات و رسانه‌ها ازجمله روزنامه کار و کارگر، ارگان حزب سیاسی خانه کارگر و کانون‌های کارگری و بازنشستگی پرداخت شده است. همچنین معاونت حقوقی و امور سابق مجلس نیز در اظهارنظر خود این موارد را رویه حداقل ٢٠ سال گذشته سازمان دانسته است.  از یکی از معاونت‌های حقوقی خودشان که از این دستگاه کلی منفعت برده و از این بریزوبپاش‌هایی که آقای مرتضوی کرده‌ است هم منتفع بوده، یک نامه گرفته است که بله، چنین چیزی قبلا هم بوده است. این درحالی است که در گذشته اگر واقعا بوده، مبلغ کمی را شامل می‌شده که تازه همان هم اشتباه بوده است. ببینید مثلا ایشان آمده و مبلغ ٥٠ میلیون تومان برای امور پژوهشی و تحقیقاتی برای تهیه پیش‌نویس لایحه قانون جامع سازمان تأمین اجتماعی و همچنین مشاوره و تهیه گزارش در امور شوراها و حفظ حقوق و اموال سازمان، پرداخت کرده ‌است. جلوی اسم دریافت‌کنندگان هم کد آمده ‌است. درحالی‌که اگر شما واقعا مشکلی ندارید، چه لزومی دارد که کد بگذارید. یکی از اینها همین آقای حیدری‌فر بوده که در همین بگیروببندها نقش داشته است. 

*من دیده‌ام که نفری ١٢ میلیون به همین هیأت‌مدیره پاداش داده شده‌ است. وقتی ١٢ میلیون به کسی بدهند، زبانش کند می‌شود.

*آیا هیأت‌مدیره می‌توانسته اختیارات پرداخت چنین وجوهی را از غیرشمول به آقای مرتضوی بدهد؟ آیا مصوب هیأت امنا بوده است؟ از سویی قبل از اینکه هیأت‌مدیره به ایشان اجازه دهد، ایشان این کارها را کرده است. ببینید اینها اصلا فکرش را هم نمی‌کردند که روزی این مسائل مطرح شود. اگر حدس می‌زدند که روزی اینها برملا شود، هرگز این کار را نمی‌کردند. اینها فکر می‌کردند دولت آقای احمدی‌نژاد برای همیشه جاویدان خواهد ماند و اگر هم رفت آقای مشایی می‌آید، فرضا خود آقا می‌شود وزیر. به‌هرحال چنین نقشه‌هایی در ذهنشان بوده است وگرنه یک آدم عاقل چنین کاری نمی‌کند. 

 

  17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =