روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش داد:

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار رئیس جمهور عراق با تأکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران منافع ملی در عراق را از طریق کمک به استقرار صلح و ثبات سیاسی و تحکیم روند مردم سالاری در این کشور دنبال می‌کند»، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک به دولت و مردم عراق در تمام زمینه‌ها و توسعه آن کشور و حمایت از دولت و ملت در مبارزه با تروریسم است.

هاشمی رفسنجانی با ابراز نگرانی از سازماندهی هدفمند تروریست‌ها در عراق و حمایت گسترده دشمنان مسلمانان از گروه تروریستی داعش با عنوان «دولت اسلامی»، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت خطر تروریست‌ها فقط در محدوده عراق نخواهد ماند و دامنه‌ این‌گونه اقدامات می‌تواند ابعاد گسترده‌تری در منطقه و حتی در همان کشورهای غربی به خود بگیرد.وی با بیان اینکه مردم عراق سالیان درازی است که آرامش و امنیت واقعی نداشته‌اند، گفت: الآن زمان آن رسیده است که بخش‌های مختلف عراق اعم از شیعه، سنی و کردها با همدلی و همکاری، امنیت کامل را در تمام کشور برقرار کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امنیت عراق پیوند محکمی با امنیت منطقه دارد، اظهار داشت: مردم و مسئولان عراقی بهتر می‌دانند که مطمئن‌ترین راه برای غلبه بر بحران امنیتی کنونی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.آقای هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: در جلوگیری و گسترش تفرقه بسیار جدی باشید و ایران را به عنوان یک دوست واقعی همواره در کنار خود ببینید.

فؤاد معصوم نیز در این دیدار با یادآوری سوابق توجهات و اقدامات خوب و نقش تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم عراق در مراحل مختلف، خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی گفت: جنابعالی از شخصیت‌ها و چهره‌هایی هستید که مردم عراق به آنان افتخار می‌کنند.

رئیس جمهور عراق با تأکید بر اراده سیاسی کشور متبوعش برای گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران، افزود: لغو روادید، حفظ محیط زیست، ارتباط ریلی، لایروبی و پاکسازی شط‌العرب و اروندرود از مباحث مطرح شده در روابط دو کشور است.

فؤاد معصوم با قدردانی از موضع ارزنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و راهبردی به این کشور گفت: ایران نخستین کشوری بود که فوراً و بدون پیش‌شرط در همه‌ زمینه‌ها به‌خصوص در مقابله با داعش که ریشه در حزب بعث دارد به عراق کمک کرد.

رئیس جمهور عراق افزود: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه عراق نقش مهمی برای برقراری همگرایی داخلی در عراق ایفا کرده است و ما نیازمند تجربیات ارزشمند ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.وی درخصوص بحران کنونی عراق گفت: متأسفانه هر روز بر جنایت‌ها و تفرقه‌انگیزی‌های داعش در عراق افزوده می‌شود و در شرایط کنونی نیاز به همگرایی هر چه بیشتر داریم و به دنبال برقراری آشتی سیاسی و اجتماعی در کشورمان هستیم.

آقای معصوم در پایان با ابراز خرسندی از حضور در ایران و دیدار با مقامات مختلف کشورمان افزود: دوستی ایران با عراق در مراحل و بحران‌های مختلف، برای دولت و ملت عراق به اثبات رسیده است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416362

برچسب‌ها