ایرنا نوشت:

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: چالش های اوایل انقلاب ناشی از چالش تثبیت انقلاب بود اما چالش های فعلی ناشی از اقتدار است و این چالش ها می تواند دایمی باشد چرا که کشورهای قدرتمند همیشه با چالش مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهروز کمالوندی امروز -چهارشنبه- در تالار شهید بهشتی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ضمن تشریح مجموعه شرایطی که منتهی به مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 شد اظهار داشت: مسائلی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم و چالش های پیش رو چالش های اقتدار است و اگر ما مقتدر نبودیم چالشی هم نداشتیم و نباید این چالش ها را با چالش های ناشی از ضعف اشتباه بگیریم.

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه به عدم ثبات در نظام جهانی و نظامات اقتصادی، حقوقی و ارزشی درون این نظامات اشاره کرد و گفت: هنوز ادبیات مشترک قابل فهم در جهان برقرار نشده است.

وی مهمترین چالش ها در این نظام، چالش ارزشی است که جمهوری اسلامی را از کشورهای دیگر همچون ترکیه، متمایز کرده است. اگر ایران در این زمینه چالش نداشته باشد چالش های دیگر هم به راحتی قابل حل است.

کمالوندی یادآور شد: اگر این چالش ها قابل حل نباشند کشوری که قصد پیشرفت دارد باید آن را مدیریت کند.

وی ضمن تشریح نحوه تدوین و بازنگری استراتژی امنیت ملی آمریکا بر فواصل زمانی پنج ساله اظهار داشت: معمولا در این استراتژی ها مسائل ارزشی را قید می کنند که مدیریت دنیا به چه نحو باید باشد. در دوران پس از فروپاشی شوروی آمریکایی ها استراتژی خود را براساس یک جانبه گرایی شکل دادند که براساس آن آمریکا در صورت نیاز به نهادهای بین المللی مراجعه می کرد اما بعد از ده - پانزده سال به این نتیجه رسیدند که نمی توانند به تنهایی دنیا را مدیریت کنند و از سازمان های بین المللی هم در این زمینه استفاده می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در شرایط بی ثباتی در نظام بین الملل معمولا برنامه ریزی دشوار شده و سناریونویسی جای آن را می گیرد که این مساله کار بسیار دشواری است.

کمالوندی افزود: کشوری مثل ما در شرایط ویژه و منطقه پیچیده ای قرار دارد و هر قدرتی به این منطقه مسلط شود به نقاط دیگر هم تسلط پیدا می کند.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی تفاوت های ارزشی در چنین شرایطی کار را پیچیده تر می کند. اگر این مسائل نادیده گرفته شود برای مثال مساله ای مثل فلسطین خود به خود از بین مسائل حل می شود اما تا زمانی که جمهوری اسلامی از این مبانی ارزشی تبعیت می کند طبیعتا این مسائل ادامه خواهد یافت؛ ضمن اینکه طرف مقابل هم براساس ارزش های خود رفتار می کند.

کمالوندی خاطرنشان کرد: به دلیل تکیه بر مسائل ارزشی، کشور را جهت دهی کردیم و در آن مسیر پیشرفت کردیم؛ ضمن اینکه در کنار این مبانی ارزشی مبانی ملیتی هم قرار گرفت که اختلاط اینها خمیرمایه قوی برای انسجام کشور ایجاد کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات هسته ای اظهار داشت: علت مسائلی که طی سال های اخیر کشورهای غربی به آن شدت دادند این بود که ناکارآمدی سایر روش ها در فشار به ایران مشخص شد و بنابر این وارد فاز تعاملی با جمهوری اسلامی شدند ضمن اینکه شرایط تحولات آمریکا هم به سمتی تعامل پیش رفت.

وی یادآور شد: البته ساختار قدرت در آمریکا به نحوی نهادینه شده که رییس جمهور قدرت تاثیرگذاری محدودی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رویارویی ایران با آمریکا رویارویی آرمانشهری است اظهار داشت: آنها به دلیل ناتوانی چاره ای جز تعامل با ایران نداشتند تا هزینه های درگیری را به حداقل برسانند و در همین راستا مذاکرات در دولت قبل شروع شد.

کمالوندی یادآور شد: روندی که در دولت گذشته بر مذاکره با آمریکا شروع شده بود در دولت جدید هم شتاب گرفت؛ هر چند هنوز برای ارزیابی زود است که آیا روند درستی بوده یا نه، اما حتی اگر مذاکرات نتیجه هم نداشته باشد در دنیا ثابت شد که مانع مذاکرات و تعاملات آمریکایی ها هستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: مذاکرات براساس چارچوب مشخص شروع شد و قرار شد حقوق ما همچون غنی سازی و تحقیق و توسعه و برداشتن تحریم ها حفظ شود و از طرف دیگر نگرانی آنها هم برطرف شود؛ البته اینکه نگرانی آنها را کلا برطرف کنیم عملی نیست. با این حال در این چارچوب و برای حفظ حقوق مردم و برداشتن فشارها، این مذاکرات شروع شد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تحریم ها مقداری اقتصاد ما را آزار داد، در عین حال گفت: اقتصاد ما اقتصاد بزرگی است؛ با این حال کسی نمی تواند منکر این بشود که تحریم ها مقداری از انرژی ما را گرفت . با این حال این چیزی نبود که آنها را به نتیجه برساند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای یادآور شد: در فرایند مذاکرات بحث بر این بوده که ما به آنها اعتماد نکنیم. برخلاف بعضی بحث ها مذاکره کنندگان ما سر سوزنی اعتماد به طرف مقابل ندارند. البته آنها هم به ما اعتماد ندارند. آنچه ما تا به حال به دنبال آن بودیم تثبیت شده است حتی اگر مذاکرات به هم بخورد چرا که فرایند غنی سازی متوقف نشده است و حتی اگر مذاکرات به هم بخورد، چیزی عوض نمی شود.

وی خاطرنشان کرد : در مذاکرات اصل حفظ غنی سازی بود که ما به آن دست یافتیم و الان هم بحث سانتریفیوژها را تبدیل به سو کردیم تا قابل فهم باشد.

به گفته وی سوخت مورد نیاز برای بوشهر 190 هزار سو است ؛ در حالی که ما 19 هزار دستگاه داریم که از این تعداد 9 هزار و 100 دستگاه فعال است و 10 هزار ماشین گاز تزریق نشده است. بنابر این 9 هزار ماشین در مقایسه با 190 هزار سو نیاز ، درصد قابل توجهی نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی فردو را ذخیره و بیمه سایت نطنز عنوان کرد و اظهار داشت: فردو سه هزار و 400 ماشین دارد که در مقایسه با 190 هزار نیاز، یک و نیم درصد از سوخت نیروگاه بوشهر است.

به گفته وی اگر طرف مقابل دست از پا خطا کند بلافاصله فردو به کار می افتد؛ بنابر این سایت فردو ذخیره سایت نطنز است.

وی با بیان اینکه طرف مقابل از ابتدا بحث آب سنگین اراک را قبول نداشت و اظهار داشت: اگر مذاکرات 18 ماه طول کشیده به دلیل اصرار بر خواسته های ماست. در ابتدا گفته می شد که اصلا ما نباید آب سنگین داشته باشیم.

وی ادامه داد: بازطراحی این کارخانه فضای کمتری را برای سوخت غنی شده نیاز داریم و در این زمینه از تحریم ، فرصت ساخته شد چرا که آنها در ابتدا می گفتند این نیروگاه را تبدیل به آب سبک کنید و امروز می توان ادعا کرد که در موضوع آب سنگین، طرف مقابل کاملا از موضع خود عقب نشسته است و تنها اختلافی که داریم مدت زمان برای بازطراحی راکتور است.

به گفته کمالوندی با این بازطراحی ما می توانیم یک راکتور مدرن داشته باشیم و اگر مدت زمانی هم عقب بیفتیم اتفاق بدی نیفتاده است.

کمالوندی یادآور شد: در حال حاضر ما 100 تن آب سنگین داریم اما اسراییل برای 25 کیلو پیش کشورهای دیگر دست دراز می کند و تکنولوژی تولید آن را ندارد؛ ما می توانیم مازاد آب سنگین را در بازارهای بین المللی بفروشیم و بنابر این وارد باشگاه صادرکنندگان آب سنگین شدیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه انتشار فکت شیت توسط طرف مقابل کار آنها را سخت تر کرد: اظهار داشت: آنها با این کار دست خود را در مذاکرات بستند.

در جلسه آخر مذاکرات آقای ظریف گفت که هر کس تفسیر خود را در مورد فکت شیت ارائه نکند اما آنها گوش نکردند و این کار هم به ضرر آنها شد والا انتشار فکت شیت کاری ندارد و ما آن را آماده کرده ایم اما این امر دست شما را در مذاکره می بندد مگر اینکه مذاکرات تمام شده باشد.

کمالوندی ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی های کشورهای مقابل این بود که ما تعهد بدهیم تکنولوژی آب سنگین را به کشورهای دیگر صادر نکنیم.

در مورد ذخایر تبلیغ شده است که ذخایر ما از 10 تن به 300 کیلو کاهش یافته است. طرف مقابل می گوید باید مقدار این ذخایر طوری نباشد که از آنها مواد اولیه تولید بمب وجود داشته باشد و ما برای مازاد 300 کیلو سه راه داشتیم. نخستین اینکه آن را صادر کنیم و از این طریق ما وارد باشگاه صادر کنندگان مواد هسته ای شدیم. راه دیگر این بود که مواد مذکور را تبدیل به مواد طبیعی اولیه کنیم که البته کار منطقی نیست و راه سوم هم تبدیل این مواد به سوخت نیروگاه است و دیدید که اولین مجتمع سوخت نیروگاه بوشهر با چه سرعتی رونمایی شد.

به گفته کمالوندی مجتمع های سوخت کمتر از سانتریفیوژها نیست. چرا که تولید سوخت نیروگاهی از ساخت بمب سخت تر است. کسانی که بحث هایی همچون اکسید کردن و اینها را مطرح می کنند یا نمی دانند اکسیدکردن چیست و یا می دانند و مساله را طور دیگری جلوه می دهند.

وی در ادامه به موضوع تحقیق و توسعه اشاره کرد واظهار داشت: نکته اصلی حفظ شادابی صنعت هسته ای است که این مساله از طریق تحقیق و توسعه حفظ شده است.

طرف مقابل خیلی تلاش کرد که در این زمینه محدودیت ایجاد کند اما ما جنگیدیم و امروز به جایی رسیدیم که می توانیم بگوییم شادابی صنعت هسته ای حفظ می شود و در هیچ حوزه ای محدودیت تحقیق و توسعه نداریم. حتی در سانتریفیوژها قبل از تزریق گاز هم محدودیت وجود نخواهد داشت.

کمالوندی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تحریم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحث بر سر مکانیسم رفع تحریم ها و اقدامات متوازن است و سختی کار هم در همین زمینه است.

کمالوندی گفت: توافق ایران و 1+5 از جنس توافقات حقوقی نیست بلکه توافق سیاسی است که براساس قدرت تنظیم می شود. مهمترین مساله این است که ما از ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل بیرون بیاییم.

معاون سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در این توافق این مساله تایید می شود که باید تحریم بخش های انرژی، بانکی و اقتصادی برداشته شود و تحریم های تسلیحاتی و مسائل دوگانه هم با مقداری تاخیر برداشته شود.

وی گفت: الان موضوع مذاکرات همین است. ممکن است روزی که توافق امضا می شود قطعنامه ای صادر شود که تحریم ها لغو شده و در آن تاریخ اجرای توافق را اعلام می کنند که در مورد تاریخ باید دو طرف به توافق برسند.

وی با بیان اینکه تحریم ها مقوله ای به هم پیوسته است اظهار داشت: اصل بحث این است که هر کار برگشت پذیری که آنها انجام دادند اقدام ما هم برگشت پذیر باشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    7 1
    البته برگشت پذیربودن اقدام ایران باضرر مالی سنگین ، ازدست دادن اقتدار ملی ، یاس وناامیدی نجبگان ، وچندین سال پیشرفت ایران را به تعویق می اندازد ،آقای کمالوند ازخدامی خواهم که دراین توافق حیثیت ماخدشه دار نشود وگرنه ملت رهایتان نمی کنند ،
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    5 1
    توافق پایداری صورت نخواهد گرفت.این توافق از اول که همه حرف و حدیث است خیلی لرزان و سست میباشد دیگر ادامه و انتهای آن جای خود دارد. فقط برای دولت روحانی پیروی موقت بزرگیست