سفیر پیشین کشورمان در یمن که روز چهارشنبه ظهر مهمان کافه خبر بود گفت: بسیار بعید است که سعودی اقدام به حمله زمینی به یمن بکند.

به گزارش خبرآنلاین سید اصغر قریشی با بیان اینکه یمن کشوری وسیع با جمعیتی 25 میلیونی و عوارض جغرافیایی متنوعی است گفت: مصر ناصری سالها در یمن هیچ دستاوردی جز ضرر و شکست نداشت و بعید است سعودی ها با وجود چنین تجربه ای دست به حمله زمینی به یمن بزنند.

این دیپلمات قدیمی کشورمان با این همه تاکید کرد اگر سعودی ها اقدام به حمله زمینی به یمن بکنند همان کاری را کرده اند که انصارالله و حتی سایر مردم یمن منتظر آن هستند.

به گفته قریشی به طور میانگین به تعداد هر یمنی سه قبضه سلاح گرم در یمن وجود دارد و عمده یمنی ها مستعد انتقام گیری و جنگ با سعودی ها یا هر متجاوز دیگری در این کشور هستند.

سفیر پیشین کشورمان در یمن معتقد است به کار بردن تعبیر حوثی ها در یمن نادرست است و آنچه اکنون در یمن می گذرد موضوع حوثی ها نیست که محدود به یک منطقه جغرافیایی هستند بلکه انقلاب یمن بسیار فراگیر و وسیع تر از حوثی ها است و این عربستان سعودی است که سعی دارد این منازعات را محدود به حوثی ها نشان دهد.


سیداصغر قریشی این احتمال را که جمعیت شیعیان زیدی، اسماعیلی و دوازده امامی یمن بیشتر از آنچه که توسط نظام حاکم اعلام شده باشد را رد نکرد و گفت: این آمارها اولا که دقیق نیست و ثانیا ممکن است متاثر از دخل و تصرف های سیستم دیکتاتوری حاکم بر این کشور بوده باشد.

قریشی معتقد است این از تیزهوشی انصارالله بوده است که با شلیک موشک به خاک عربستان سعودی پاسخ حملات هوایی آنها را نداده اند چه آنکه در آن صورت تبلیغات سعودی درخصوص اینکه زیدی های یمن به دنبال تصرف حرمین شریفین و حمله به مسجد الحرام و تصرف آن بوده اند را باور پذیر می کرد.

سفیر پیشین ایران در یمن می گوید این تحلیل که عربستان سعودی هرگز دست به اقدام نظامی علیه انصارالله نخواهد زد از ابتدا اشتباه بود اما اینکه گفته شود سعودی به یمن حمله کرد چون آنها عدن را گرفتند نیز اشتباه است. سعودی ها حتی اگر انصارالله عدن را هم تصرف نمی کرد، سرانجام با انصارالله وارد فاز نظامی می شدند.

قریشی می گوید : تفاوتی که الان هست این که حملات نظامی سعودی بدون پشتوانه زمینی است در صورتیکه اگر انصارالله عدن را تصرف نمی کرد آن وقت حملات با پشتوانه زمینی در عدن و حضور عبد ربه منصور صورت می گرفت که آن وقت خیلی به ضرر زیدی ها می شد. الان زمین در تصرف آنها است و آنها دست بالا را دارند.

سفیر پیشین کشورمان در یمن در خصوص اتهام عربستان مبنی بر اینکه حمله به این کشور به خاطر جلوگیری از نفوذ ایران بوده است گفت: روابط ایران و یمن، سابقه ای به قدمت 1300 سال دارد و به پیش از اسلام مربوط می شود و موضوعی مربوط به امروز و دیروز نیست و ریشه های آن نیز فقط مسائل سیاسی نیست.

سید اصغر قریشی در کافه خبر با تشریح سوابق تاریخی شکل گیری کشور یمن گفت: اینکه سعودی ها به بهانه ارتباط انصارالله با ایران وارد جنگ با این کشور شده اند ادعایی بی اساس است چه اینکه روابط ایران و یمن به پیش از اسلام باز می گردد و یمن در دوران رسالت پیامبر اسلام (ص) حاکمی یمنی داشته است.

این دیپلمات کهنه کار کشورمان با بیان اینکه سوای از زمینه های سیاسی دیرین که میان دو کشور و دو ملت وجود دارد، انتخاب علی علیه السلام به عنوان اولین مسلمان از سوی پیامبر (ص) برای ترویج اسلام در یمن، زمینه های نزدیکی مذهبی میان دو کشور و دو ملت را تقویت می کند.

به گفته قریشی پس از ظهور اسلام، امیرالمومنین علی (ع) از سوی پیامبر ماموریت یافت تا اسلام را در یمن معرفی و ترویج کند و ایشان به همین دلیل مدتی در این منطقه اقامت داشت. ایشان خانه محقر و کوچکی در صنعا اختیار کردند که بعد در کنار آن مسجد جامع بزرگ صنعا ساخته شد و من از این خانه که هنوز شکل کلی آن حفظ شده در کنار مسجد جامع دیدار کرده ام.

سفیر پیشین کشورمان در یمن در کافه خبر با بیان اینکه مردم یمن اسلام را از طریق علی علیه السلام شناختند و ایمان آوردند این موضوع را در نزدیکی یمنی ها به تفکر شیعه بسیار موثر دانست و گفت: نخست اینکه یمنی ها برای دفع خطر قبایل وحشی آفریقا از جمله حبشی ها به درباره ساسانی پناه برده و از آنها کمک گرفتند و ساسانیان نیز به آنها در شکست دادن این اقوام و بازگرداندن قدرت به یمنی ها کمک های زیادی کردند و از این طریق روابط گرم ایران و یمن آغاز شد. پس از آن نیز با توجه به اینکه اسلام از طریق علی علیه السلام وارد یمن شد، تفکرات آنها به شیعه بسیار نزدیک و نوعی گرایش مذهبی نیز میان ایرانی ها و یمنی ها وجود دارد.

قریشی در ادامه توضیح داد که پس از قیام زیدبن علی و شهادت ایشان و در قیام های بعدی همواره عده ای از علمای زیدی یمنی و علمای زیدی ایرانی میان دو کشور تردد داشته و اقامت گزیده اند گفت: در طول تاریخ بارها مشاهده شده است که زیدی های یمن امام زیدی ایرانی داشته اند و یا بالعکس ایرانیان زیدی خصوصا در طبرستان ( مازندران و گیلان امروزی) امام زیدی یمنی داشته اند.

سفیر پیشین کشورمان در یمن با تشریح و تبیین زوایای مختلف اشتراکات تاریخی، قومی و مذهبی دو ملت ایران و یمن گفت: از این رو کاملا روشن است که ارتباط میان ایران و یمن بسیار فراتر از مسائل سیاسی و یا نظامی است و در طول این 1200 یا 1300 سال این روابط به طور مستمر و ریشه دار وجود داشته و هر دو ملت از آن تاثیر و تاثر پذیرفته اند.

قریشی گفت در طبرستان دو طایفه زیدی بسیار معروف به نام های طایفه قاسمی ها و طایفه ناصری ها حضور داشتند و در زمان ناصر اوتروش که صاحب حکومت زیدی در طبرستان بود فتوایی صادر شد که زیدی های ایران می توانند برای کمک به یحیی بن زید که در آن زمان امام زیدی ها در یمن بود به این کشور بروند. اکنون در صعده گورستان معروفی هست که به آن گورستان طبری ها می گویند و این ها همان کسانی هستند که برای کمک به یحیی بن زید به این منطقه رفته بوده و در جنگ ها به شهادت رسیده بودند.

عکس: لیلا افشار

متن کامل گفتگوی کافه خبر با سید اصغر قریشی را به زودی در خبرآنلاین بخوانید
4949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =