مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران بدون اینکه کوچکترین چشم داشتی به مرزهای کشورهای دیگر داشته باشد بر خود لازم می‌داند از مردم منطقه در مقابل افراط و تروریست دفاع کند.

به گزارش ایسنا، علی یونسی در دیدار با پاتریارک رافائل ساکو، رهبر جهانی کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک به ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی اقلیت های دینی در ایران پرداخت و گفت:‌همه ادیان توحیدی در ایران چه مسیحیان چه کلیمیان چه زرتشیان و چه صابئین همه در ایران از گذشته های خیلی دور در امنیت و در بهترین وضعیت به سر می برند و با مردم ایران و سایر دینداران و مسلمین ارتباط بسیار بسیار دوستانه ای دارند و با هم زندگی می‌کنند و کوچکترین محدودیت و مشکلی در ارتباطات اجتماعی با یکدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه همه ادیان برای اجرای احکام و مراسم دینی خود در ایران از آزادی کامل برخوردار هستند گفت: دولت خود را موظف می‌داند که از آزادی ها و فرهنگ و دین آن‌ها حمایت کند.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها خاطر نشان کرد: در طول سال نهادها و ارگان های فرهنگی برای هم اندیشی بیشتر جلسات مکرر و مفصلی دارند و نشست های دینی در جهت هر چه نزدیک ترشدن ادیان برگزار می‌شود و امروز ما در ایران از این بابت هیچ نگرانی داریم و اقلیت های دینی در موقعیت خوبی به سرمی برند.البته مشکلاتی وجود دارد و ممکن است گروه های افراطی نخواهند که این طور شود.

یونسی تاکید کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران و دولت بر حفظ حقوق و آزادی ادیان است و در برابر گروه های افراطی از این ادیان دفاع خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: مردم ایران و جمهوری اسلامی امروز از آنچه که در عراق در اقلیت های دینی می گذرد مکدر و نگران هستند. امروز می بینیم که فشارهای زیادی بر همه اقلیت های دینی به خصوص ایزدی ها و آشوری ها که حامل میراث مشترک عراق و ایران هستند وارد می شود.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی در جهت حمایت از مردم عراق هیچ تردید و مشکلی به خود راه نمی دهد، گفت: آنچه که در عراق است فرهنگ و منافع و تاریخ مشترک همه مردم منطقه است و دولت جمهوری اسلامی ایران بدون اینکه کوچکترین چشم داشتی به مرزهای کشورهای دیگر داشته باشد برخود لازم می دارد در مقابل افراط و تروریست از مردم منطقه دفاع کند.

وی با اظهار تشکر دوباره از رهبر جهانی کلیسای آشوری کلندانی کاتولیک و هیأت همراه او که برای اولین بار به ایران سفر کرده اند گفت که آن‌ها هم از مراکز دینی شان سرکشی و با سایر اقلیت های دینی ملاقات کنند.

یونسی همچنین تاکید کرد که من به عنوان یکی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به شما اطمینان می دهم که با شما و مردم عراق در مقابل فشارهایی که بر شما وارد می‌شود همکاری داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران برای خود و منطقه خواهان امنیت و ثبات و حامی و دوستدار همه مردمان منطقه است.

وی با بیان اینکه ایران حامی تمامیت مرزی و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه است، تصریح کرد: در کشورهای منطقه و خاورمیانه از قدیم دو تهدید جدی وجود داشته است و جمهوری اسلامی ایران تاکنون با این تهدید مقابله کرده است یکی از این تهدیدها تهدید صهیونیست نژادپرست و دومی هم وهابیت و تکفیر بوده و این دو خطر به نوعی چهره تحریف شده افراطی دینی است.

وی با تاکید بر اینکه امروز بزرگترین تهدید برای منطقه خطر گروه‌های افراطی است گفت:‌ داعش وهابیت و تکفیر و گروه های خشن و بی‌رحم تروریستیی از جمله این تهدیدات به شمار می روند و جمهوری اسلامی ایران از قبل با اینها مقابله کرده و امروز هم در منطقه هر کشوری که از ایران بخواهد که به او کمک کند ایران بدون هیچ گونه چشم داشتی به مرزها و حاکمیت آنها این کار را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما حامی مردم، دولت و حاکمیت عراق هستیم و امیدواریم هر چه زودتر مردم عراق گروه های افراطی را از کشورشان بیرون کنند و امنیت در منطقه به خصوص در یمن برقرار شود.

وی با اشاره به اتفاقات یمن یادآور شد: جنگ تحمیلی علیه مردمان یمن بیش از هرچیزی نتیجه افراط صهیونیست، آمریکا و وهابیت است و این خواست صهیونیست و امریکا است که شیعه و سنی با هم بجنگند و خیلی تلاش می‌کنند که ایران در مقابل مردمان منطقه قرار دهند اما موفق نشدند.

یونسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز حامی اقوام و مذاهب منطقه است و ما مطمئن هستیم که که گروه های افراطی از هر نوع شکست می‌خورند.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =