روحانی:به آن هایی که از آن طرف دنیا خواب های آشفته برای عراق می بینند می گوییم که عراق ملت واحد است

رییس جمهوری روز چهارشنبه، امنیت عراق را امنیت ایران دانست و تصریح کرد که ثبات و امنیت عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که در نشست خبری مشترک با رییس جمهوری عراق صحبت می کرد، گفت: ایران آماده است در راستای حفظ ثبات، امنیت و مقابله با تروریسم، هر مساعدتی را که دولت عراق بخواهد ، انجام دهد.

روحانی همچنین به بمباران و کشتار مردم مظلوم یمن اشاره کرد و گفت: یمن امروز دیگر یک مساله منطقه ای و سیاسی نیست بلکه یک مساله انسانی برای منطقه و جهانیان است و ندای مظلومیت مردم یمن امروز باید به گوش همه انساندوستان جهان رسانده شود.
رییس جمهوری سپس به موضوع خطر تروریسم اشاره کرد و اظهارداشت: در مذاکراتمان در خصوص خطر تروریسم برای کل منطقه اتفاق نظر داشتیم و اینکه برای مبارزه با تروریسم ، باید یک همکاری منطقه ای شکل بگیرد.
روحانی تصریح کرد: آنانی که فکر می کنند گروههای تروریستی ابزاری به نفع سیاستهای آنها در منطقه است، در اشتباه هستند.

اهم اظهارات رئيس جمهور در ادامه مي آيد:

هرگونه مساعدت و کمکی که دولت عراق برای مقابله با تروریسم و امنیت عراق بخواهد، آمادگی مساعدت داریم کما اینکه در ماه گذشته ما این همکاری را عملاً به اثبات رساندیم.
برای ما ثبات و امنیت عراق بسیار حائز اهمیت است و امنیت عراق را امنیت ایران می دانیم. ما در زمینه ثبات و امنیت عراق هرگونه مساعدت و کمکی که دولت عراقف بخواهد برای مقابله با تروریسم وامنیت عراق آمادگی مساعدت داریم کما اینکه در ماه گذشته ما این همکاری را عملاً به اثبات رساندیم‬.
همچنین عراق یک کشور واحد و متحدی است. آنهایی که در آن طرف دنیا نشسته و برای آینده عراق خواب آشفته می بینند، به آنها می گوییم‬‫ که ملت عراق یک ملت واحد هست و برای ثباتش و برای انسجام خود به عنوان یک ملت بزرگ برنامه ریزی دارد و اجازه نخواهد داد کشورهای دیگر برای اختلاف یا تجزیه عراق سخنی بگویند یا تصمیم اتخاذ کنند.
روابط اقتصادی دو کشور روابط خوبی است و ما امروز برای همکاری‌های بیشتر در زمینه اتصال راه آهن اتصال بزرگراه ها تردد مسافرین و کالا و همچنین در زمینه همکاری های بیشتر انرژی نفت و گاز و صنعت و کشاورزی با هم گفتگو کردیم. در زمینه مسائل منطقه ای و همفکری و همکاری از جمله مسئله امنیت سوریه و مسائل مهمی که امروز در منطقه در حال رخ دادن هست و شرایط بسیار وخیمی که امروز در یمن ما شاهدیم و کمکی که باید برای مردم یمن انجام بگیرد و آتش بس به معنای واقع کلمه باید اتفاق بیفد و مردم یمن امروز نیازمند به دارو تیم های پزشکی و مواد غذایی هستن و مسئله یمن امروز یک مسئله سیاسی و منطقه ای نیست یک مسئله انسانی برای همه کشورهای منطقه و همه جهانیان است و ندای مظلومیت مردم یمن امروز باید به گوش همه انسان دوستان در تمام چهان برسد.
در زمینه خطر تروریسم در کل منطقه در عراق و دیگر کشورها صحبت کردیم و اتفاق نظر داشتیم که باید با تروریست مقابله کرد و اینکه تروریست از عراق اخراج شوند در کشور سوریه و دیگری مستقر شوند بازهم خطر برای عراق و منطقه است‬‫. همه کشورها برای مبارزه بر علیه تروریسم باید دست به دست هم بدهند.
مسئله زیست محیطی و مشکلات ریزگردی که امروز مشکلی هست هم برای دو کشور و هم کل منطقه و راه حلش هم باید کمک و اتحاد و همکاری بین کل کشورهای منطقه باشدبا هم گفتگو کردیم و اقداماتی که دو کشور و سایر کشورها برای این معضل زیست محیطی باید انجام بدهند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =