فرمانده راهور تهران بزرگ گفت: تاکنون 1700 خودرو به خاطر دور دور کردن توقیف شده اند. از این تعداد ۶۰ درصد از جمله خودروهای لوکس بودند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سردار سید تیمور حسینی صبح امروز در یک نشست خبری به اجرای طرح شبانه پلیس راهور از اواسط اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و گفت: این طرح در سال‌های گذشته اجرا می‌شد، اما تنها دو روز در هفته و در روزهای پایانی هفته به مرحله اجرا در می‌آمد؛ اما امسال با توجه به حساسیت‌ها و مطالباتی که خود مردم خواسته‌اند ما از اواسط اردیبهشت‌ماه این طرح را تشدید کرده و هرشب ماموران ما تا صبح روز بعد در معابر حضور خواهند داشت و با تخلفات حادثه‌ساز برخورد می‌کنند.

او دوردور کردن را  یکی از مواردی که در طرح شبانه پلیس اقدام به برخورد با آن می کند دانست و گفت: این اقدام باعث ایجاد یک جو بدبینی و ناامنی روانی در جامعه می‌شود و در همین راستا تصمیم گرفتیم که با آنها برخورد کنیم. در همین راستا از ابتدای اجرای این طرح با بیش از 1700 دستگاه خودرویی که رانندگان آن مرتکب تخلفات حادثه‌ساز شده و یا با دوردور کردن باعث ایجاد ناامنی شده‌اند، برخورد شده است. از میان این خودروها حدود 60 درصدشان یعنی رقمی معادل بیش از 850 دستگاه خودرو از نوع خودروهای لوکس بوده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که پلیس براساس کدام ماده قانونی با دور دور کردن برخورد می‌کند، گفت: این اقدام جزو جرایم مشهود است. شما ببینید یک معبری به واسطه ترددهای غیرضروری که عمدتا با رفتارهای غیراصولی دیگر همراه است، مسدود شده و ترافیک سنگینی در آن ایجاد می‌شود. زمانی که دو ماشین با سرعت بسیارکم در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند خیابان بند می‌آید. در مورد اینکه برخورد با دور دور وظیفه کدام پلیس است باید بگویم که در این خصوص هیچ فرقی نمی‌کند و تفکیکی بین پلیس‌های تخصصی وجود ندارد و پلیس راهور، یگان امداد و... می‌توانند با آنها برخورد کنند.

او همچنین گفت: حرکت با سرعت کم نیز تخلف محسوب می‌شود و همانطور که سرعت بالا خلاف است، در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی سرعتی که موجب ایجاد سد معبر و ایجاد خطر شود نیز خلاف است.

کاهش ۱۵ درصدی تلفات تصادفات

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در بخشی از این نشست خبری بزرگ از کاهش 15 درصدی آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی براساس آمار پزشکی قانونی خبر داد و گفت: این توفیق برای پنجمین سال متوالی نصیب پلیس راهور پایتخت شده است و طی آن 109 تن کمتر در حوادث رانندگی حوزه استحفاظی پلیس راهور پایتخت نسبت به سال 92 کشته شده‌اند. برهمین اساس تصمیم براین شد تا از عوامل دخیل در رسیدن به این موفقیت قدردانی شود که جلسه صبح امروز به همین منظور تشکیل و از روسای پلیس راهنمایی و رانندگی 17 منطقه پایتخت قدردانی شد.

تمهیدات ترافیکی تعطیلات آخر هفته و داربی تهران

او در ادامه به تعطیلات پیش رو و شهرآورد پایتخت اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز با توجه به اینکه سفرهایی به خارج از تهران به ویژه به شمال کشور داریم، تمهیدات ترافیکی نیز در نظر گرفته و علاوه بر آن درخصوص تفرجگاه‌های پایتخت و مراکز پرتردد در این ایام نیز پیش‌بینی‌هایی شده است.

حسینی گفت: در روز جمعه داربی هشتادم پرسپولیس و استقلال را داریم که برای این دیدار نیز تمهیداتی برای پوشش ترافیکی در نظر گرفته شده است.

فاز دوم طرح خط سفید شروع می شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه از آغاز فاز جدید از طرح خط سفید از روز یکشنبه ۲۷ فروردین خبر داد و گفت: در اجرای این فاز از طرح خط سفید توجه ما به هسته مرکزی شهر تهران است و براین اساس با هدف ایجاد انضباط ترافیکی پلیس اقداماتی را انجام خواهد داد. امیدوارم بتوانیم با این طرح نظم و انضباط اجتماعی را نهادینه کنیم. طرح خط سفید از سال گذشته با اجرای طرح ایست به احترام زندگی به مرحله اجرا در آمد و روز یکشنبه نیز فاز جدید آن اجرایی خواهد شد. در این مرحله تمامی مصادیق مربوط به بی‌نظمی از جمله بی‌نظمی موتورسواران، عبور از چراغ قرمز، توقف بی‌جا و... زیر ذره‌بین پلیس خواهد بود و با آنها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه بار و حمل و نقل اقلام نیز یکی از دغدغه‌های پلیس راهور است، گفت: برای ساماندهی این حوزه برنامه‌ریزی‌هایی داریم و متاسفانه در حوزه بار و پخش بار ساماندهی انجام نشده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت افزود: به طور کلی فاز جدید این طرح معطوف به انضباط اجتماعی است. یک بخشی از آن نیز به حوزه ترافیکی مربوط می‌شود.

حسینی همچنین درباره اجرای طرح حرکت بین خطوط گفت: تا پایان خردادماه باید تمامی زیرساخت‌های حرکت بین خطوط آماده باشد و نباید کسری در این خصوص داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که متاسفانه ما در گذشته شاهد آن بودیم، تکثر همین خطوط کف خیابان‌ها بود که این مشکل رفع شده و اگر دقت کنید در بزرگراه‌های صدر، نیایش، آزادگان، خرازی، همت، زین‌الدین، بابایی و... این موارد اصلاح شده و هرجا که عرض بزرگراه بیشتر از تعداد لاین‌ها شده، آن قسمت با هاشورهای قرمز به عنوان لاین اضطرار در نظر گرفته شده و تردد روی آن مشمول جریمه خواهد شد.

مصلی، نمایشگاه بین‌المللی، ممنوعیت تردد در مرکز شهر و ...

او در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ترافیک ایجاد شده در اطراف مصلی تهران برای نمایشگاه کتاب اظهار کرد: موضع پلیس از سال‌ها قبل مشخص است و صحبت کردن درباره یک موضوع تکراری، چندان خوشایند نیست، اما همانطور که بارها گفتیم محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی و مصلی تهران محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب نیست.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در ادامه درخصوص مصوبه شورای شهر تهران درباره ممنوعیت موتورسوارها در محدوده مرکزی پایتخت گفت: در این خصوص اقدامات کارشناسی انجام نشده و هنوز تصمیمی نیز در این باره گرفته نشده است.

او درباره اصلاح تابلوها و علائم شهری و نیز استفاده از تجهیزات الکترونیکی در سطح معابر پایتخت نیز گفت: حدود 20 تقاطع به دوربین ثبت تخلفات مجهز شده و 700 تقاطع نیز هوشمندسازی شدند. البته هوشمندسازی به این معنا نیست که دوربین‌های ثبت تخلف در این 700 تقاطع نصب شده، اما امیدواریم در آینده نزدیک نیز این تقاطع‌ها به دوربین‌های ثبت تخلف نیز تجهیز شوند.

حسینی گفت: در حال حاضر بالغ بر 80 درصد تابلوهای سطح شهر تهران ساماندهی شده‌اند و این ساماندهی شامل حذف کامل تابلو، حذف تابلوی مکمل حمل با جرثقیل، زماندار کردن و نیز در جاهایی نصب تابلوی جدید بوده است.

تکلیف آنهایی که کارت طرح ترافیک خود را دریافت نکرده‌اند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت همچنین درباره طرح‌های ترافیک جدید و آن دسته از متقاضیانی که هنوز موفق به دریافت آرم خود نشده‌اند، گفت: درخصوص طرح ترافیک همین که طرح در مراحل ثبت‌نام مورد پذیرش قرار گیرد، کافی است و جای نگرانی برای آن دسته از کسانی که کارت خود را دریافت نکرده‌اند، وجود ندارد.

او همچنین درباره اینکه گفته شده بود اگر هریک از عابران پیاده در محدوده چهارراه ولیعصر تصادف کنند مقصر اصلی حادثه خودشان خواهند بود، گفت: برای هیچ تصادفی نمی‌توان یک نسخه واحد نوشت اما آنچه می‌توان درخصوص تصادفات گفت این است که در کروکی و رأی کارشناسان ما سهم عابر پیاده نیز لحاظ خواهد شد.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =