تسنیم نوشت:

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت : تفسیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پروتکل الحاقی تفسیر موسع و مورد نظر خود اوست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت : تفسیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پروتکل الحاقی تفسیر موسع و مورد نظر خود اوست.

بهروز کمالوندی در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما افزود: آقای آمانو تکلیفی برای ایران مشخص نکرده بلکه تفسیر خود را از پروتکل الحاقی ارائه کرده است که البته ما ملاحظاتی درباره آن داریم .

وی گفت: اولاً جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا یا تصویب نکرده است ثانیاً در هیچ ماده ای از این پروتکل تکلیف و الزام مشخصی به منظور دسترسی به سایت های نظامی برای کشورهای امضاء کننده ،پیش بینی نشده است.

کمالوندی اضافه کرد : ثالثاً دسترسی به مکان های مد نظر آژانس آنطور که در بند (ج) ماده 5 پروتکل آمده ، مستلزم ارائه شواهد و مدارک و نیز توجه آژانس به ملاحظات مختلف کشورهای عضو از جمله ملاحظات امنیتی است .

معاون حقوقی و امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت : چنانچه کشور عضو به هر دلیلی معذوریتی داشته باشد دادن دسترسی به مکانهای مجاور محل مد نظر و یا استفاده از روش های دیگر که مقبول دو طرف باشد در پروتکل الحاقی پیش بینی شده است.

کمالوندی تاکید کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت اجرا و تصویب پروتکل الحاقی تکالیف خود را بر اساس ماده 5 این پروتکل در نظر خواهد داشت.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5 این حق را به کارشناسان آژانس می دهد که خواستار دسترسی به سایت‌های نظامی ایران شوند.

این اظهارات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی است مذاکرات ایران و گروه 1+5 ادامه دارد و به گفته سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نگارش بخش قابل توجهی از پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ ای به اتمام رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تصریح کرده است هرگز به بازرسان آژانس اجازه نخواهد داد از سایت های نظامی آن بازرسی کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهوازی IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    این 6 کشورثابت کردند که نمی شود روی قول و قرارشان حساب باز کنیم و همیشه یکی میشود پلیس خوبه و یکی پلیس بده و ما طوری رفتار کنیم که نتواند از این روش استفاده کنند و یا همه بشوند ادم خوبه یا ادم بده تا تکلیف مشخص شود