بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

موضوع تهیه یک طرح 3 فوریتی برای متوقف شدن مذاکرات هسته‌ای در واکنش به تهدیدهای مقامات امریکا چند روزی است که در مجلس و رسانه‌ها مطرح است. روز گذشته هم آقای کریمی قدوسی به عنوان طراح اصلی، طرحی را با 80 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرد. پیش از این تعداد زیادی از نمایندگان در اظهار نظرهای خود و همچنین اعضای فراکسیون رهروان ولایت در جلسه روز یکشنبه خود با دنبال کردن چنین طرحی مخالفت کرده و آن را به صلاح ندانسته بودند. اعلام مخالفت رئیس مجلس هم در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای یافت.
اعلام مخالفت‌ها ناظر بر این بود که تیم مذاکره کننده ما در حال گفت‌و‌گو است و نمایندگان هم در قالب بیانیه‌های مختلف نظرات و مطالبات خود را بیان کرده‌اند. از طرفی قبل از طرح بحث‌برانگیز مجلس سنای امریکا، نمایندگان مجلس در قالب طرح یک فوریتی که کلیات آن به تصویب رسید نیز دولت را ملزم به صیانت از حقوق هسته‌ای ملت کرده‌اند. این طرح در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است لذا برخی همکاران دلواپس ما می‌توانند تذکرات و پیشنهادها و دغدغه‌های خود را به کمیسیون ارائه کنند.
گذشته از این سؤال که چرا برخی از نمایندگان مجلس 4 سال پیش دلواپس نبودند و حالا اظهار نگرانی می‌کنند، اساساً طرح 3 فوریتی تعریف و شأن نزول خاصی دارد. به جریان انداختن آن به معنای آن است که یک مشکل حادی در کشور پیش آمده و باید خیلی سریع در یک جلسه مجلس درباره آن تصمیم‌گیری شود. حال آنکه چنین ضرورتی احساس نمی‌شود.
با این همه آقای کریمی قدوسی طرح خود را تقدیم هیأت رئیسه کرد. اما چند ساعت بعد از اعلام این خبر تعدادی از نمایندگان به من مراجعه کرده و گفتند ما چنین طرحی را امضا نکرده‌ایم. مضاف بر اینکه قبل از تقدیم طرح به هیأت رئیسه خبر آن به همراه اسامی امضاکنندگان توسط آقای کریمی قدوسی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. این همکاران تأکید داشتند ما به عنوان 3 فوریت و ضرورت قطع مذاکرات هسته‌ای نامه یا طرحی را امضا نکرده ایم و خواستار پس‌گیری امضاهای خود بودند. چنانکه تعداد دیگری هم با مراجعه به هیأت رئیسه امضاهای خود را پس گرفتند. من بدرستی نمی‌دانم اسم این اقدام آقای کریمی قدوسی را چه باید گذاشت اما صریح می‌گویم که این کار به هیچ وجه قابل دفاع نیست. اگر نمایندگانی که احساس می‌کنند از سوی ایشان فریب خورده‌اند، به هیأت رئیسه مجلس شکایت کنند این موضوع در هیأت رئیسه بررسی خواهد شد اما مرکز تخصصی مواجهه با این قبیل رفتارها « هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان» است. در صورتی که نمایندگان از این هیأت بخواهند، رفتار آقای کریمی قدوسی می‌تواند در این هیأت مورد بررسی قرار گیرد چون وظیفه آن بررسی رفتارهایی از سوی نمایندگان است که تصور می‌شود شأن نمایندگی و مجلس را رعایت نکرده‌اند.

 

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    18 4
    خواهشا رسیدگی شود تقلب در شان نماینده گی مجلس نمی باشد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    17 0
    اسم این کار معلومه تقلب. کلاشی. کلاه برداری
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 20
    جناب نعیمی شما ظاهرا خودتان را وکیل این 80 نفر میدانید و از جانب انها حرف میزنید , در صورتی که این 80 نماینده اگر کلاهی هم سرشان رفته باشد , خودشان میتوانند از حق خودشان دفاع کنند , و حرف بزنند .
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 19
    کسانی که امضا میکنند و پس میگیرند آدم رو یاد نامه کوفیان به امام حسین میندازن مررررد یا امضا نمیکنه یا پاش میمونه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    14 0
    همین اقدام یعنی در هشت سال قبل چه بلایی سر کشور آوردند و الان هم دلواپس شدند
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    13 0
    شرم آوره هیات نظارت اگر کارش رو بلد بود اونوقت که این آقا با نوشتن ام پی تی آبروی سواد نمایندگان رو برد باید اقدام می کرد