۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

سال سختی از نقطه نظر سیاست خارجی در پیش است و قطعا یک ایران متحد، بسیار ساده تر از یک ایران متفرق می تواند برابر این سختی ها بایستند.

شرایط بحرانی منطقه، همراه با فزونی اقدامات غیر مسوولانه عربستان که روشن نیست چه بر سر این کشور و کشورهای همسایه خواهد آورد، در کنار سرازیر کردن دلارهای نفتی به کشورهایی که به هوس تصاحب ثروت بیشتر عربستان، موشی در دیگ آش عربستان انداخته اند، همه و همه، ایجاب می کند تا ایران متحدتر از همیشه عمل کند.
قرار گرفتن ترکیه و عربستان در پشت سر داعش و القاعده و النصره، که بیش از هر چیز به هدف تحت فشار قرار دادن امریکا برای مقابله با ایران است، یکی از جدی ترین خطراتی است که تنها و تنها، با نگه داشتن مردم در پشت سر نظام می تواند خنثی شود.
در کنار این وضعیت بحرانی، بالا گرفتن تنش در بحث از توافقنامه، ضمن آن که می تواند حاکی از مواضع هوشمندانه نیروهای مختلف در داخل نظام باشد، لازم است به گونه ای نباشد که امریکا و متحدان آن تصور کنند کش دادن به این مبحث، می تواند نیروهای داخل انقلاب را بیش از پیش به جان هم بیندازد.
از سوی دیگر، در پیش بودن انتخابات مجلس، عامل دیگری است که اگر به درستی کنترل نشود، ممکن است به جدال بیشتر نیروها بینجامد. مع الاسف، کسانی هستند که بسیاری از اختلافات سیاسی را جنبه مذهبی داده و به تفیسق دیگران پرداخته و اگر رو پیدا کنند، ممکن است دیگران را تکفیر هم بکنند.
در چنین شرایطی، باید نیروهای وفادار به نظام، بحث هایی را که منجر به اختلافات عمیق در بدنه نظام می شود کنار بگذارند و صرفا در چارچوب منافع ملی و روش های مختلف در اداره کشور بحث کنند و پای مسائل مذهبی و متهم کردن به بی دینی و لاابالیگری را کنار بگذارند.
به نظر می رسد، نظام نیز می بایست، سیاست های جاری را چنان طراحی کرده و پیش ببرد که بتواند همه مردم مؤمن و وفادار به کشور را در کنار یکدیگر نگاه داشته و در مقابل سیاست های تهدید آمیزی که ممکن است ایران را در شرایط دشواری قرار دهد متحد کند.
این کار بدون برنامه ریزی دقیق ناممکن بوده و در این میان، مهم آن است که همه نیروها تلاش کنند ضمن تقویت ادبیات گفتگو منطقی، مانع از درگرفتن بحث های مجادله آمیز و بی خاصیت، رواج بداخلاقی و دشنام های سیاسی، و اتهام زدن های به قصد نابود کردن یکدیگر شوند.
بدون شک سال سختی از نظر سیاست خارجی در پیش است و یک ایران متحد، بسیار ساده تر از یک ایران متفرق می تواند در برابر این سختی ها بایستد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416044

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    10 44
    قبل از هر کسی این متن را به آقای روحانی بدهید
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
      46 3
      قبلترش به خیلی های دیگه
    • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
      57 1
      وقایع جاری در منطقه یک درس عبرتی است برای مسئولین مملکت که همواره غربی ها را از ایران دور کردند و به کشورهایی مانند مصر و ترکیه و عربستان چسبیدند الان هم داریم چوب این سیاست ها را میخوریم و همون داستان معروف میشه که هم از این ور موندیم هم از اونور و ایران میمونه و حوضش
  • پویان A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    6 1
    در کنار این نکات مهم میتونم اضافه کنم که مدیریت میانی داخل کشور باید از روش های روز مدیریتی برای بهبود کیفیت و برای افزایش بهروری در ارائه خدمات استفاده کنند. و این کار بدون استاندارد سازی پویا و موثر , میسر نیست و باز شاهد مدیریت سیلیقه ایی خواهیم بود.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    7 1
    اول باید به سران .... بدید
  • بی نام A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    24 4
    اول به کیهان باید گفت
  • محسن A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 3
    بنظر من مسیولین در نشان دادن وقایع و جنایتهای تکفیریها به زعم جریه دار نکردن احساسات جامعه کوتاهی می کنند.خطرات تفرقه هرگز دامن ما را رها نخواهد کرد اما با داشتن وجود مبارک رهبری تمام اینها قابل حل است اما اگاه نبودن جامعه مصیبت بار است
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 0
    در داخل کشور ممکن است نزاع سیاسی وجود داشته باشد البته اگر در همان حد نزاع سیاسی باقی بماند و از دین استفاده ابزاری نشود اما من معتقدم مردم ایران در مقابل گروه های تکفیری جانی متحد هستند و زمانی که لازم باشد دست از این نزاع های سیاسی می کشند و علیه دشمن اصلی اشان که تفکر جاهلیت است متحد می شوند. همان اتفاقی که در زمان جنگ افتاد و مردم با تفکرات مختلف را زیر یک پرچم گرد هم آورد تا از خاک کشور دفاع کنند.
  • بی نام US ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    5 1
    تا افرادی به اسم خود كلمه مقدس الله را مي بندند .آزادنه هر چه مي خواهند انجام مي دهند هيچ اصلاحي صورت نمي گيرد.
  • بی نام GB ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    9 2
    هر ایرانی وطن پرستی این مطالب و شرایط باید آویزه گوش و دل و زبانش باشد
    • بی نام A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
      5 2
      ایرانیان وطن دوست و خدا پرستند. وطن پرستی نه، وطن دوستی آری.