کدخدایی:منشا بعضی پول های در جریان انتخابات دارای تردید هستند/در این زمینه نیازمند قانون گذاری هستیم

سخنگوی سابق شورای نگهبان اظهار کرد: کم و کیف حقوقی شفاف سازی منابع مالی نمایندگان در جریان انتخابات برای عموم مردم مسئله ای مهم محسوب می شود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان در گفت و گو با خبرآنلاین ، مسئله شفافیت سازی  در منابع مالی انتخابات را از نظر حقوقی برسی کرد و گفت:  انتظار اولیه این است ، مقاماتی که از سوی مردم برای پست های مختلف چه مجلس و چه ریاست جمهوری و شوراها انتخاب می شوند  باید  دارای  یک مسیر صحیح  انتخابات باشند.

وی در ادامه گفت:علاوه بر صلاحیت های عمومی که افراد دارا هستند  و مردم می توانند نسبت به آن ها اعتماد داشته باشند، عمکرد و رفتار نمایندگان هم در مسیر انتخابات صحیح و باید تابع قانون باشد. طبیعتا یکی از نقاطی که معمولا آسیپ پذیر ترین نقطه در انتخابات محسوب می شود این است که ثروت ها و پول هایی وارد انتخابات می شود که منشا آنها دارای تردید می باشد و صحیح نیستند.

عضو سابق حقوقی شواری نگهبان افزود: اگر ما بتوانیم نظامی را تعریف بکنیم  و در راس نظام انتخابات مان روش هایی را ابداع کنیم که این ها منجر به  شفافیت بیشتر مالی نامزدها در همه انتخابات مختلف باشد، طبیعتا اعتماد مردم هم بیشتر می شود  و در نتیجه افرادی انتخاب می شوند که  از مسیر های صحیح و قانونی و مورد اعتماد  مردم برگزیده شدند.  همچنین این نکته منجر به اعتماد بیشتر مردم نسبت به آن نهاد مربوطه می شود. لذا قانون گذاران ما باید در هر مرحله و مقطعی بتوانند روش هایی را برای شفافیت در فعالیت های مادی انتخابات داشته باشند تا بتوانند وضعیت موجود را بهبود بخشند.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چه ارگان و یا نهادی در تسریع این امر می تواند کمک بیشتری کند گفت: در درجه اول نیازمند قانون گذاری است که باید خود مجلس و نهاد های قانون گذار به فکر باشند و در مرحله  دوم هم باید دستگاه هایی که مسئولیت اجرای این قوانین را بر عهده دارند آن را اجرا کنند. اگر قانون چنین چیزی تصویب کند شورای نگهابان هم به نوبه خود در اجرای کردن این قانون نقش به سزایی خواهد داشت.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =