صنعت خودرو ایران هم پیشران اشتغال است هم تولید کننده یکی از رایج ترین کالاهای سرمایه یی و حافظ ارزش خرده سرمایه ها در تورم های دو رقمی. پس عجیب نیست که کوچکترین خبری درباره آن ملت و دولت و سرمایه گذار و کارگر و خلاصه همه را کنجکاو سازد. در چنین وضعیتی به یکباره مدیرعامل ایران خودرو خبر از اتفاقی در این حوزه داد که موجب آرامش خاطر همه شد. بر اساس گفته های هاشم یکهزارع در حال حاضر فقط باد لاستیک و آب رادیاتور خودروهای چینی موجود در بازار کشور ایرانی است و سایر اجزای آن مستقیما از خاک کشور دوست و برادر چین وارد ایران می شود. در واقع می توان از گفته های ایشان اینگونه استنباط کرد که وضعیت نابسامانی بر خودروهای چینی موجود در بازار حاکم است. وضعیت نابسامانی که با ورود گسترده خودروهای چینی می تواند در آینده ای نه چندان دور به یک مشکل اساسی در عرصه خودرو تبدیل شود.
این سخن بدان معناست که در شرایط کمبود ارزی ناشی از تحریم ها و کاهش قیمت نفت، خودروهایی مشابه - و چه بسا کم کیفیت تر- از محصولات داخلی با ارز بری صد در صدی در حال ورود هستند. همچنین در سالی که به گواه همه مسئولین و کارشناسان نیازی مهم تر از تولید شغل جدید در اقتصاد ایران وجود ندارد چنین روندی به معنی کاستن از اشتغال موجود در صنعت قطعه سازی ایران و هدیه فرصت های شغلی به کارگران چینی است.
از سخنان مدیرعامل بزرگترین خودرو سازی کشور چنین بر می آید که با تخصیص ارز صرف شده برای واردات خودروی چینی به محصولات ساخت داخل این صنایع قادر خواهند بود با ارز بری کمتر شغل و کیفیت بیشتری تولید کنند. چه خیر و حسنی در این همه امتیاز به چین نهفته است؟
نظر شما