۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰

محمدهیراد حاتمی

صنعت خودرو ایران هم پیشران اشتغال است هم تولید کننده یکی از رایج ترین کالاهای سرمایه یی و حافظ ارزش خرده سرمایه ها در تورم های دو رقمی. پس عجیب نیست که کوچکترین خبری درباره آن ملت و دولت و سرمایه گذار و کارگر و خلاصه همه را کنجکاو سازد. در چنین وضعیتی به یکباره مدیرعامل ایران خودرو خبر از اتفاقی در این حوزه داد که موجب آرامش خاطر همه شد. بر اساس گفته های هاشم یکه‌زارع در حال حاضر فقط باد لاستیک و آب رادیاتور خودروهای چینی موجود در بازار کشور ایرانی است و سایر اجزای آن مستقیما از خاک کشور دوست و برادر چین وارد ایران می شود. در واقع می توان از گفته های ایشان اینگونه  استنباط کرد که وضعیت نابسامانی بر خودروهای چینی موجود در بازار حاکم است. وضعیت نابسامانی که با ورود گسترده خودروهای چینی می تواند در آینده ای نه چندان دور به یک مشکل اساسی در عرصه خودرو تبدیل شود.  

این سخن بدان معناست که در شرایط کمبود ارزی ناشی از تحریم ها و کاهش قیمت نفت، خودروهایی مشابه - و چه بسا کم کیفیت تر- از محصولات داخلی با ارز بری صد در صدی در حال ورود هستند. همچنین در سالی که به گواه همه مسئولین و کارشناسان نیازی مهم تر از تولید شغل جدید در اقتصاد ایران وجود ندارد چنین روندی به معنی کاستن از اشتغال موجود در صنعت قطعه سازی ایران و هدیه فرصت های شغلی به کارگران چینی است.

از سخنان مدیرعامل بزرگترین خودرو سازی کشور چنین بر می آید که با تخصیص ارز صرف شده برای واردات خودروی چینی به محصولات ساخت داخل این صنایع قادر خواهند بود با ارز بری کمتر شغل و کیفیت بیشتری تولید کنند. چه خیر و حسنی در این همه امتیاز به چین نهفته است؟

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    29 0
    متاسفانه همش داریم به نفع چین کار می کنیم. اینم روش.
  • بی نام RO ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    14 0
    گذشته از بحث ارزبری و ایجاد اشتغال اما ایجاد شغل به چه قیمتی به قیمت جان و مال مردم ... بی کیفیت و غیر قابل اعتماد گران و بسیار گرانتر از قیمت واقعی تکنولوژی و طراحی بسیار قدیمی و افتضاح و البته قطعات وارداتی بی کیفیت چینی برای منفعت برخی اینها توصیف من از به اصطلاح صنعت داخلی خودرو انصاف هم خوب چیزیه همین خودروی بی کیفیت چینی هم به نسبت داخلیها امکانات بهتری داره و قابل اعتمادتر و با کیفیت تر هستن و البته ارزانتر
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
      2 0
      اححححسنت
  • حسین A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    12 1
    داداشم نمی دونستی بدون کیفیت خودروهای چینی طبق نظر کارشناسان بیطرف و شیر پاک خورده از خودروهای ساخت داخل بیشتر است شک داری برو تحقیق کن تا بدونی پس روسیایی برای ایران خودرو و سایپا
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    7 1
    همچین که تحریم ها برداشته شه چهار تا خودرو ساز بیان یا برگردیم لااقل به سال 82 هیچ کس این ماشین های چینی رو نمی خره باید بیفتیم دنبال قطعاتش...ببین کی گفتم. تو رو خدا نذارین اینا بیاد وارد شه.
  • موسا محتشم A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    13 0
    طي اينهمه سال اگر شما مسير درست و صادقانه اي را در پيش گرفته بوديد حالا اينطور از ترس حضور خودروهاي ديگر مصاحبه نمي کردید
  • ناشناس IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    14 0
    خودرو سازی های ایران فقط مدیرانشون دارن با حقوق های ملیونی حال میکنن چیکارشون دارین بابا
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    5 1
    نه آقاجون، اینطورا هم نیست. با برندهای آمریکایی در حال مذاکره هستند. ماشین‌های آمریکایی که پاشون به ایران برسه، ماشین آمریکایی بخرن. چینی کیلویی چنده؟
  • بی نام RO ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    10 0
    همین ماشینهای سی سال پیش رو به قیمت خودروهای ۲۰۱۵ اروپا تحمیل میکنن به مردم حالا خودروی روز امریکایی یا اروپایی بیاد بطور رسمی ببین چه پوستی از مردم بکنند چیزی تغییر نمیکنه وقتی خیلی قیمت بالاست چه فایده اصلا بی ام دبلیو رو بیارن فایدش چیه باید با قدرت خرید مردم هماهنگ باشن و قیمتها واقعی باشه نه حبابی و خرج و مخارجبرخی افراد روی قیمت خودرو گذاشته بشه
  • shs IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    8 0
    بزنید دست قشنگه رو........ای ول تووووووووووووووووولید ملی رو عشقه
  • بی نام RO ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    6 1
    کار دست کاردان نیست...وگر نه با 10.000 میلیارد تومان میشه یه کارخونه درست و حسابی خودروسازی کاملا بومی زد. البته 5000 میلیاردش واسه ساخت کارخانه و زیرساخت ها و بقیه اش واسه تحقیق و توسعه. بعدش دیگه ایران میتونه هر نوع ماشینی تولید کنه. از سوپرکار گرفته تا خودروهای نظامی... الان وزارت دفاع واسه خودش هزینه میکنه ، ایرانخودرو و سایپا و بهمن خودرو و .... تا دلت بخواد ما خودروسازی داریم مشکل اینه که همه به فکر سود بیشتریم. همین الان به غیر از ایرانخودرو و سایپا بقیه خودرو سازی ها دور هم جمع بشن میتونن یه ابر کارخانه درست کنن. اما کسی به فکر کشور ایران و ایرانی نیست. همه دنبال سود بیشتریم. حتی من و شما. فقط کسانی که از خود گذشتگی دارن میتونن کشور رو آباد کنند که متاسفانه نداریم.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    2 1
    آقای مدیر ایران خودرو و سایر تولید کنندگان داخلی توجه داشته باشند با کمی فکر و عمل در مدیریت نگرانی آنها از واردات بر طرف میشود وراه آن این است هزینه های اداری و سرسام آور خود را کم کنید این هزینه ها حد اقل تایک سوم هم به لحاظ نیروی انسانی و هم مالی قابل تعدیل است و بجای آن به امکانات اضافه کنید ما تولید داخلی را ترجیح میدهیم شما هم وجدان ملی را ارجح به چیزهای دیگر. انشاء ا........
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    1 0
    خودروهای چینی استفاده زیادی برای وارد کنندگان دارد متاسفانه منافع ملی براحتی فدای منافع شخصی می‌شود