ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهور ترکیه در سفرش به آلمان ترک‌های مقیم اروپا را به شرکت در انتخابات پارلمانی ژوئن آتی و حمایت از نظام ریاست‌جمهوری تشویق کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سفرش به آلمان و در جمع 14 هزار تن از ترک‌های حامی خود در این کشور گفت: شما قدرت ترکیه هستید. صندوق‌های رای سلاح شماست.

اردوغان 61 ساله به ترک‌های ساکن آلمان تاکید کرد که در جامعه آلمان ادغام شوند اما زبان و مذهبشان را فراموش نکنند و افزود: هر چقدر ما در جهان ادغام شویم قوی‌تر می‌شویم.

وی در سخنانی که بطور مستقیم از تلویزیون ترکیه پخش شد گفت: من از ترکیه نوین حرف می‌زنم ترکیه نوین با شما شروع می شود.

اردوغان با برشمردن مزایای نظامی ریاست‌جمهوری گفت: رئیس‌جمهور نمی‌تواند از یک طرف یا جناح خاصی حمایت کند و باید بگویم که من نسبت به تمامی احزاب یک احساس مشترک دارم. ما باید بعد از انتخابات راهی استوار و پایدار را برای اداره کشور طی کنیم و به همین دلیل است که من می‌گویم به ریاست اجرایی و قانون اساسی جدید نیاز داریم.

همزمان با این سخنرانی هزاران تن از حامیان و مخالفان اردوغان در آلمان دست به تظاهرات زدند.

پلیس آلمان نیز گزارش داد: در مقابل مرکز کنگره در غرب آلمان برخی از حامیان اردوغان با منتقدان درگیر شده و مخالفان و کردها پلاکاردهایی را که بر رویش نوشته شده بود "اردوغان، تو ضد دموکراسی هستی" در دست داشتند.


تظاهرات ضد اردوغان در آلمان
آلمان در حال حاضر میزبان سه میلیون ترکیه‌ای است که بزرگترین جامعه ترک‌های خارج را تشکیل می‌دهند و کارگران میهمانی هستند که سابق بر این و چند دهه قبل به دعوت آلمان و برای افزایش نیروی کار آلمان پس از جنگ به کشور دعوت شده و هم اکنون فرزندان و نوادگان آن‌ کارگران در آلمان ساکن شده‌اند.

قرار است انتخابات پارلمانی ترکیه هفتم ژوئن 2015 (17 خرداد) برگزار شود.

حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه امیدوار است اکثریت آرای انتخابات پارلمانی ژوئن را از آن خود کند تا بتواند قانون اساسی را تغییر داده و سیستم ریاست جمهوری را با هدف اعطای اختیارات بیشتر تغییر دهد.

بسیاری از سیاستمداران ترکیه از برلین، دوسلدوروف و دورتموند دیدن کرده‌اند تا 4 / 1 میلیون تبعه ترک واجد شرایط را که در آلمان زندگی می‌کنند برای شرکت در این انتخابات فرا بخوانند.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    2 3
    از نظر اردوغان ترک‌هایی که به آلمان مهاجرت کرده‌اند نباید زبان خود را فراموش کنند اما کردهایی که هزاران سال در آناتولی زیسته‌اند باید زبان خود را فراموشش کنند