واحد مرکزی خبر نوشت:

تایمز اسرئیل نوشت طرفداران اسرائیل در کنگره با طرح مربوط به ایران بدون انجام اصلاحیه هایی در آن، مخالفند.
پایگاه اینترنتی این روزنامه صهیونیستی در مطلبی به قلم ران کمپیس نوشت، کنگره طرحی را بررسی می کند که به آن اجازه می دهد هر گونه توافق هسته ای با ایران را بازبینی کند. باراک اوباما رئیس جمهور امریکا نیز می گوید اگر این طرح برایش مانع تراشی کند، آن را وتو خواهد کرد.
برهمین اساس باب کورکر سناتور جمهوری خواه از ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و بن کاردین سناتور دموکرات از ایالت مریلند با همکاری یکدیگر طرحی را به کنگره ارائه کردند که هم برای همه قابل قبول باشد و هم به کنگره اجازه دهد توافق هسته ای ایران را بازبینی کند. در این طرح پیش شرط های طرح سابق که اوباما گفته بود در مسیر دیپلماسی اش مانع تراشی می کند، وجود ندارد.
برهمین اساس اوباما از تهدید وتوی خود دست کشید و این طرح با نود و هشت رای موافق در مقابل یک رای مخالف در سنا تصویب شد. این طرح هفته آینده در مجلس نمایندگان بررسی خواهد شد.
با تصویب این طرح آیا روند برد- برد آغاز خواهد شد؟ آیا مذاکرات به روزهای سازش باز می گردد؟ ایپک(کمیته امور عمومی اسرائیلی های آمریکا) که اینگونه فکر می کنند، کاخ سفید وسناتور میچ مک کونل رئیس اکثریت سنا نیز اینطور فکر می کنند.
آیا گروه های حامی اسرائیل نیز چنین نظری دارند؟ بدون تردید پاسخ منفی است. چرا سناتورهای طرفدار اسرائیل با این طرح موافق نیستند؟ اختلاف نظرها درباره مفاد طرح است که قرار است هفته آینده در مجلس نمایندگان بررسی شود. پایگاه خبری- تحلیلی گزارش می کند که انجمن حزبی آزادی مجلس نمایندگان- که گروهی از محافظه کاران جمهوری خواه است که در حدود سی عضو دارد- خواستار اضافه شدن اصلاحیه هایی به این طرح اند که بر اساس آن ملاحظاتی در ان اعمال می کند که پیش تر اوباما آنها را برای توافق مضر دانسته است. سناتور مک کانل نیز با انجام اصلاحیه های مشابه مخالفت کرده بود. به گزارش پولتیکو، جان بینر رئیس مجلس نمایندگان و کوین مک کارتی رئیس اکثریت مجلس نمایندگان نیز با این طرح موافقند، اما برای صدور مجوز برخی اصلاحات و افزودن برخی متمم ها بر این طرح تحت فشار بسیار شدیدی قرار دارند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =