واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، علاوه بر پادشاه عربستان، پادشاه بحرین، سلطان عمان و رئیس امارات متحده عربی نیز در نشست سران آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس شرکت نمی کنند.
این نشست از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا 13 و 14 مه (چهارشنبه و پنجشنبه) به منظور تقویت روابط با این کشورها که نگران مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران هستند، برگزار می شود.

در غیاب ملک سلمان، سرپرستی هیأت سعودی را محمد بن نایف ولیعهد عربستان برعهده خواهد داشت. شاهزاده محمد بن سلمان پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور نیز در هیأت سعودی حضور خواهد داشت.
واشنگتن و کشورهای عرب خلیج فارس قرار است درباره مجموعه تدابیر جدید امنیتی در خاورمیانه گفتگو کنند.
سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس چهارشنبه به کاخ سفید دعوت شده بودند و قرار بود فردای آن در نشستی با باراک اوباما در مقر ریاست جمهوری آمریکا در کمپ دیوید شرکت کنند.

به رغم این دعوت تنها دو تن از سران این کشورها، قطر و کویت، به واشنگتن خواهند رفت.
منابع رسمی یکشنبه اعلام کردند حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز به واشنگتن سفر نخواهد کرد و سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد به نمایندگی از او در این نشست حضور پیدا خواهد کرد.
سلطان عمان که بیمار است معاون نخست وزیر را به این نشست می فرستد.
در مورد امارات عربی متحده نیز (محمد بن زاید آل نهیان) ولیعهد ابوظبی به علت نامساعد بودن حال شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس امارات عربی متحده و امیر ابوظبی، در این نشست شرکت می کند.
آمریکا تلاش می کند به کشورهای امیرنشین حوزه خلیج فارس که از بی توجهی فزاینده واشنگتن در قبال منطقه و پیامدهای انعقاد توافق نامه هسته ای با ایران نگران هستند، اطمینان خاطر بدهد. این کشورها بیم آن دارند که توافق با ایران بر سر مسئله هسته ای به این کشور امکان دستیابی به سلاح هسته ای بدهد بنابراین از دیدگاه آنان چنین توافقی، توافق با شیطان است.
برخی دیپلمات‌های خلیج فارس همچنین در محافل خصوصی از نفوذ فزاینده دیپلماسی ایران در منطقه ابراز نگرانی کردند.
مسئولان کشورهای عربی خلیج فارس آمریکا را برای تحویل سلاح‌های پیشرفته مانند جنگنده‌های اف- 35 همینطور یک پیمان امنیتی متقابل در مقابل تهدید ایران تحت فشار گذاشته‌اند.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد ملک سلمان به علت همزمانی این نشست با تاریخ آتش‌بس در یمن و افتتاح مرکز ملک سلمان برای کمک بشردوستانه در آن شرکت نمی کند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در پاریس با وزیران امور خارجه کشورهای خلیج فارس به منظور زمینه‌سازی نشست سران آمریکا و این کشورها دیدار کرد. کویت، بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده به این نشست دعوت شده‌اند.
یک دیپلمات عرب اعلام کرد این نشست از مدت‌ها پیش قرار بود برگزار شود.
یک مسئول آمریکایی گفت یکی از اهداف بزرگ این نشست ایجاد یک ساختار دفاعی مشترک در خلیج فارس در خصوص مبارزه با تروریسم، امنیت دریایی، امنیت سایبری و سامانه دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک خواهد بود.
واشنگتن و آمریکا همچنین قرار است درباره مناقشه‌ها در یمن، عراق، لیبی و سوریه نیز گفتگو کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 9
    شیخ زاید مگه مریضه؟ ایشالا زودتر بهبود پیدا کنه. ایشون و شیخ راشد آدمهای خوبی هستند
  • محبت اله زارع IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    2 1
    اينا كه همه مريضند پس كي كشوراشونو مي چرخونه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 1
    شيخ زايد كه ٥ سال پيش فوت شد و منظور پسر بزرگش حاكم امارات شيخ خليفه بن زايده شيخ راشد هم كه ٢٠ساله فوت شده و الان پسرش شيخ محمد بن راشد حاكم دبي ميباشد